Így vedd észre, ha pszichológusra van szükség - Az első osztályban

Az iskolakezdés nagyobb trauma lehet, mint sok szülő gondolja.

Húsvéti tojásvadászat
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Az iskolakezdés mindig kihívásokkal teli időszak a gyermekeknek és a szülőknek. Idén ezt megfejelte a köznevelési törvény változása, amely miatt egy osztályba járhat az épphogy hatéves elmúlt és a bőven hétéves gyermek.

Baky Ildikó gyermekpszichológus szerint az első hat hétben még a szélsőséges viselkedés is elfogadható, de ezt követően, illetve állandó pszichoszomatikus megbetegedések és tanulási zavarokra mutató jelek esetén nem szabad magára hagyni a gyermeket.

Nem szimulál, hanem feszült

Az iskola az óvodához képes új szabályrendszert vár el a kisiskolástól, amibe számos kötelesség is beletartozik. Ez még a gyermek számára újdonságként hat, hiszen rengeteg dolgot kell hirtelen a fejében tartani, ami önmagában is nyomasztó, kimerítő lehet. Fontos látni, és helyén kezelni a lelki problémákat. Lehet, a gyermek szellemileg elég érett, jó felfogású, mégis szoronghat, nem képes leválni a szülőről, - főleg az anyukáról -, fél a változástól, nem elég talpraesett, és nem képes érzelmeit vagy igényeit irányítani, kifejezni.

Ennek leggyakoribb tünetei a szótlanság, bezárkózottság, étvágytalanság, sírás az iskolába induláskor és az elváláskor. Ha a gyermek nagyon izgul, hogy megfelel-e elvárásainknak, teljesítményével kapcsolatos szorongások is kialakulhatnak nála. Markánsabb tünetek a fejfájás, hasfájás, kézizzadás, reggeli hányás, sőt, előfordulhat az iskolában kialakuló vizelet-visszatartási zavar, azaz bepisilés, valamint a széklet visszatartása is.

7 mindennapos dolog a gyerek környezetében, ami miatt rosszul tanul

Nézegess képeket!

Elolvasom

Hat hét után ki kell vizsgálni

A tünetek nyomasztóak a szülő számára is, általában azonban pár nap, hét után maguktól megoldódnak. Kialakulnak a barátságok, az új rendhez igazodik a gyermek életritmusa, és javulni fog a hangulata. Gond akkor van, ha ez nem így történik.

Baky Ildikó azzal kapcsolatban, hogy mikor kell komolyan foglalkozni azzal, ha a gyermek pszichoszomatikus megbetegedéssel, testi tünetekkel reagál az iskolakezdésre, elmondta:

- Az első hat hétben előforduló szélsőségek elfogadhatóak. Ha ennél tartósabban állnak fenn a tünetek, akkor a pszichés problémák kivizsgálása mindenképp szükséges. Előfordulhat, hogy az iskolai munka során derül ki, a gyermek esetleg egy már korábbról hozott pszichés, magatartásbeli vagy fizikai zavarral küzd. Ilyenkor a pedagógussal együttműködve kell döntést hozni a további teendőről, a döntésnél természetesen a gyermek érdeke a leglényegesebb, mert ha sorozatos kudarcok érik az iskolában, ezek nem őt minősítik.

Amikor jót tehet a bukás

Hosszú távon a legnagyobb problémát a tanulási zavarok jelentik. Ha a gyermek figyelme nem elég tartós, elkalandozik, lemarad, a leckeírás küzdelemmé válik, a feladatmegoldás pontatlan, akkor nem szabad várni, foglalkozni kell a gyermekkel, hogy leküzdhesse a nehézségeket. Legfontosabb ilyenkor a gyermek adott érettségéhez alkalmazkodni a megoldás megtalálásában.

- Megtörténhet, hogy a szülők és az óvónők legjobb szándékú döntése, és a tanítók, pszichológus segítsége mellett is a gyermek nem tudja teljesíteni az első osztály elvárásait, nem állja meg a helyét a többiek között. Fontos megérteni szülőként is, ez nem szégyen, hanem egy új lehetőség biztosítása a gyermek számára, hogy tudása jobban megalapozott legyen és végre sikerélményhez jusson. A tananyag egy részének ismerete új lendületet adhat neki a következő tanévben az iskolai munkáiban, a régi barátok mellé pedig még újakat is szerezhet. Ha a szülők pozitívan állnak a kérdéshez, és nem bukásként fogják fel, vagy nem erőltetik tovább a gyereket a második osztályba, attól tartva, hogy butának tartják majd, a legjobbat teszik a gyermekükért - mondja a szakember.

A szülők magad is rengeteget tehetsz azért, hogy megkönnyítsd ezt a nehéz időszakot gyermeked számára. Ide kattintva számos tanácsot találsz a témában

Ezt is szeretjük