Állandóan visszatérő negatív gondolatok: hogyan űzhetjük el, és miért vannak?
Nap nap után kínzó gondolatok? Nem kell velük együtt élni, van más lehetőség.

GettyImages-635960240
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Rágódás a jelen problémáin, a megváltoztathatatlan múlton, a lehetséges legrosszabb jövőbeni kimeneteleken. Mindenkinek vannak ilyen rossz gondolatai, vissza-visszatérésük pedig egészen addig előfordulhat, míg az adott problémát meg nem emésztjük, nem derül ki vagy épp nem lel megoldásra a dolog.

Az élet természetes velejárója egy-egy borúsabb időszak, ám hosszútávon az újra és újra visszatérő rossz gondolatok megkeserítik az ember életét. Beletörődően megszokni őket annyi, mint igent mondani rá, hogy később is árnyékot vessenek a mindennapokra. A hangulatjavító teák és egyéb kedélyjavító trükkök sajnos nem oldják meg a bajt, csak tüneti kezelést jelentenek. Okosabb, ha tudatosan veszi fel valaki a harcot a rossz gondolatokkal: mit tehetünk ezek elűzésére?

A szakértő tanácsai visszatérő rossz gondolatok ellen

A szakértő, Patricia Harteneck szerint a rossz gondolatok megkeserítik az ember életét, mert nem hagyják kiélvezni a pillanatokat, nem hagynak a jóra, a mostra fókuszálni, ráadásul még az energiánkat is elszívják. Az érintettek gyakorta már csak egy lépés távolságra kerülnek a depressziótól.

Mit lehet tenni? A szakértő hét tanácsot sorol írásában:

1. Kiküszöbölni négy gyakori hibát - Nem jó, ha valaki számára minden vagy fekete, vagy fehér, és nincs átmenet. Nem jó, ha mindig a lehető legrosszabb kimenetelben gondolkodik. Nem jó, ha kizárólag a dolgok negatív oldalát látja meg. Nem jó, ha mindig magában keresi a hibát. A szakértő szerint ez a négy dolog sokakban kelt negatív gondolatokat. Ismerd fel, ha egy torzított, negatív képet festesz le magadnak a világról, amikor a dolgok talán nem is annyira borúsak!

2. Csípd el a negatív gondolatot - Valahányszor felmerül benned egy, csípd nyakon a rossz gondolatot, és tedd fel magunkban a kérdést: tényleg igaz lehet? Ha egy barátod feltételezné ugyanezt, vajon nem javasolnád neki, hogy gondolja át annak realitását?

3. Szünetet tartani - Valahányszor a rossz gondolat elhatalmasodik feletted, állj meg, és tarts egy kis szünetet, amikor tudatosan mással foglalkozol. Hagyd az elmédet megpihenni. A fáradt, túlpörgetett agy még gubancosabb gondolatokat szövöget.

4. Ne hasonlítgasd magadat, ne bíráskodj szigorúan magad felett - Fontos, hogy megkíméld magadat ezektől. Önmagad elfogadása az elsődleges lépés afelé, hogy a rossz gondolatoktól megszabadulj.

5. Vedd sorra, miért lehetsz hálás - A negatív gondolatok ellensúlyozhatók pozitívakkal. Helyezd át a fókuszt a bántó dolgokról azokra, amelyeknek örülsz. A hála érzése segít, hogy elégedettebben, jobban érezd magadat.

A cikk az ajánló után folytatódik

6. Mit szeretsz magadban? - Természetesen a megbánás nem rossz, és ha jogos, kérhetsz bocsánatot, kezdheted újra, csinálhatod másképp. Az azonban igazságtalan magaddal szemben, ha kizárólag a rosszra koncentrálsz: miben hibáztál, mit tennél másként, és hasonlók. Az visz előre, és ad erőt, ha azokra a dolgokra fókuszálsz, amiben erős, jó vagy, és elismered saját pozitív tulajdonságaidat.

7. Szaksegítség - Pszichológushoz csak azok járnak, akik betegek - hiszik sokan, nagyon tévesen. A pszichológus, mint egy fésű a gubancos hajat, segít kibontani a gondolatokat. Ha folyton belegabalyodsz a negatív gondolatokba, de nem tudsz szabadulni tőlük, érdemes elmenni egy szakemberhez, aki segíthet.

Stresszcsökkentő akupresszúra

Ezek a pontok segíthetnek akkor is, ha a rossz gondolatok miatt feszültté válsz.

Képek: Getty Images.

Ezt is szeretjük