Kevesen tudják ezt Az utolsó vacsoráról: Da Vinci több dolgot is elrejtett a festménybe

Az utolsó vacsora minden idők egyik legtitokzatosabb festménye.

Érdekes részletek az Utolsó vacsoráról
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Az utolsó vacsora című kép több érdekes részletet rejt, mint azt sokan hinnék. Nem csoda, hiszen a művészet történetének egyik, ha nem a legérdekesebb figurája, Leonardo da Vinci festette, aki szívesen csempészett elgondolkodtató szimbólumokat, titokzatos elemeket műveibe.

1494 és 1498 között készült a monumentális mű, amelyen sajnos ma már csak kevés, valóban a polihisztor alkotó kezének tulajdonítható ecsetvonás látható. Az utolsó vacsorát ugyanis többször is restaurálták. Bármennyire is felülíródtak a vonások, a titkok a mai napig látszanak: Da Vinci képén időről időre felfedeznek egy-egy addig beazonosítatlan, mégis jelentős részletet.

Érdekes részletek Az utolsó vacsorán

A következő képeken ilyeneket mutatunk be: elgondolkodtató, vajon Da Vinci tényleg rejtett, mögöttes tartalommal festette-e ezeket a milánói Santa Maria delle Grazie-templom falára. Mivel azonban zseni volt, aki fényévekkel haladta meg a korát, és gondolkodásával lenyűgözi az utókort, minden feltételezésnek van racionalitása.

A Júdás könyökénél kiömlő só a balszerencse szimbólumaként kerülhetett a képre, mely az árulást és keresztre feszítést vetíthette előre.
A képen egy Da Vinci korabeli bűnöző is látható: a mester állítólag egy valós haramiáról mintázta a figurát.
Da Vinci pontosan megjelölte, mikor játszódik a jelenet, ugyanis az asztalon lévő kenyér még nincs megtörve, de Jézus keze afelé nyúl. Valószínűleg közvetlenül a kenyértörés előtti pillanatot ábrázolja a kép.
Egyesek szerint Da Vinci a 12 apostol személyében a zodiákust jelenítette meg, Jézus pedig a Napot képviseli.
A Péter kezében látható kés arra utalhat, hogy ő a későbbiekben megkíséreli majd megvédeni a Megváltót az őrtől, aki el akarja vinni.
János vagy Mária Magdolna? Ezen az alakon sokat vitáznak, ám sokak szerint Da Vinci inkább Mária Magdolnát csempészhette be a képbe, a Jézus melletti helyre.
A kérdéses alak és Jézus között egy háromszögforma rajzolódik ki, ami egyesek szerint akár a Szent Grál jelképe is lehet, mások szerint viszont a Szentháromságot szimbolizálja.
Végül egy részlet, melyet ugyan nem Da Vinci rejtett a képbe, mégis ott van, azaz volt: Jézus alakjának ugyanis volt lába, ám mintegy 200 évvel az alkotás elkészülte után ajtót vájtak a falba. Miután visszafalazták, a lábak már nem kerültek vissza, hanem egyszínűre festették az érintett területet.

Ehhez a cikkhez ajánljuk

Ezt is szeretjük