A zselici ősgyep nem csak szép, tartalmas is. Ahogy az itt készített tej is!
A tejet és a belőle készült termékeket az emberi táplálkozás alapjának tekinthetjük.

shutterstock 481623085
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Nem nehéz elképzelni, hogy minél boldogabbak a tejelők és minél jobb táplálékot kapnak, annál gazdagabb és egészségesebb lesz a végeredmény.

Magyarországon számos forrásból származó tejtermékekkel találkozhatunk a boltok polcain, viszont ezek közül is kiemelkednek azok a márkák, melyek szabadtartású, természetes ősgyepen legelésző szarvasmarhák tejéből készülnek.

Az ősgyep nem más, mint a magyar rét természetes állapota - gyógynövényekkel és rengeteg pázsitos fűfélével, pillangós virágokkal vegyes színpompás összessége. Egyre kevesebb helyen marad meg ez az idilli állapot, de szerencsére vannak kivételek. Az ősgyepet kaszálással és legeltetéssel tartják karban, ami egy kellemes szimbiózist alkot rét és állattartó között.

Somogy és Baranya határán

A varázslatos Zselicben tartott teheneket például többek között a számukra legtermészetesebb táplálékkal, az ősgyeppel táplálják.

shutterstock 1706323735

A Zselic Kaposvárt kissé délnyugatról ölelő kistáj patakvölgyekbe épült apró falvakkal, széles, lapos dombvidékkel. Ha filmes hasonlatot kellene hozni, akkor kicsit olyan, mint a Gyűrűk urából a Megye, a hobbitok nyugalmat árasztó zöld birodalma. A Zselicben ugyanis egy meghatározhatatlan természetességet és harmóniát él át az ember: kacskaringós földutak, erdők, rétek, tóvá szélesedő patakok, fahidak váltogatják egymást.

A vidék felülmúlhatatlan értéke a Zselici Csillagpark, ahol éjszakánként a tündöklő égbolt teljességében tárul fel előttünk. Augusztusban, ha kicsit kijjebb megyünk a falvaktól, akár Sasrétre, szabad szemmel is látható a Tejút; nem vitás, az égbolt fotósok Mekkája a Zselic.

A települések körül virágos rétek, a dombokon legelők terülnek el, itt élnek a friss és oxigéndús levegőn a zselici teljes tejet adó tehenek.

Hazánk kincsei, a díjnyertes tej

Innen, erről a varázslatos vidékről érkezik a polcokra az a tej is, ami már többször bizonyult itthon a legjobbnak. A zselici farmon a tehenek kellemes pihenőboxokat kapnak, a táplálékuk pedig körülbelül 16 féle gyógynövény és fűfélék, ami az ősgyepes kaszálásból vagy legelészésből adódik és mindez a tejükben és az abból készült termékekben is megmutatkozik.

Többek között teljesértékű, 3,6 százalék zsírtartalmú „Hazánk kincsei” tejet is vásárolhatunk innen, mely az egyik legnagyobb áruházlánc, a Lidl polcain található meg, csakúgy mint a zselici tejföl és a zselici kefir, melyek idén Érték és Minőség Nagydíjban is részesültek.

Mit jelent a tej zsírtartalma?

Ahány tehén annyi maximális zsírtartalom – mondhatjuk, hiszen a tejadók tulajdonsága fajtánként és egyedenként is eltérő. A tej zsírszázaléka egy öröklődő genetikai tulajdonság. Például a Jersey marháknak relatív magasabb, 5-8 %, a Holstein-fríz esetében pedig 3,6-3,8 %. Minél nagyobb a rosttartalom az állatok étrendjében, annál nagyobb lehet a tejzsír is, minél több folyadékot tartalmaz, annál alacsonyabb. A magyar tej 1,5 (sovány), 2,8 (átlagos) vagy 3,5 (magas) százalék zsírtartalmúnak számít, így a 3,6-os tej ma már ehhez képest dúsabb, ízesebb, azaz mindent megkapnak a tehenek ahhoz, hogy ilyen módon is „meghálálhassák”.

Miért szeretjük a tejet?

A tej kiváló táplálék, melynek nagyrésze, mintegy 88 százaléka víz, maradéka (12%) pedig szárazanyag: tejzsír, tejfehérje, tejcukor és ásványi anyagok. Minél jobban etetik a teheneket, annál több ásványi anyagot és értékes vitaminokat, például kalciumot, foszfort, szelént és B-vitaminokat (B2, B6 és B12) tartalmaz.

Hazánk Kincsei tejtermékek

A hazai tejtermékek különösen jó minőséget képesek elérni, hiszen a magyar táj optimális az állattenyésztésre. A föld jó takarmányt terem és a vizek ásványi anyagokban gazdagok. Az utóbbi évtizedekben a feldolgozási módszerek is jelentősen fejlődtek, így tiszta állapotában jut el hozzánk, fogyasztókhoz ez a természetes táplálék. A zselici tejen kívül számtalan egyéb, kiváló minőségű, sok teszt győztes tej és tejtermék is megtalálható a LIDL kínálatában, például a szintén népszerű Pilos termékcsaládon belül. Az áruházlánc polcain 420 féle tejtermék közül válogathatunk, de a folyamatosan bővülő kínálatnak köszönhetően azok is megfelelő alternatívákat találhatnak, akik valamilyen speciális vagy a vegán étrendet követnek.A tej emellett több értékes terméket is ad számunkra, ami nem csak a finom reggelik és a tápláló ebédek alapja, de az emésztés számára is fontos, egészséges ételeket is jelent. Ilyen a baktériumkultúrás joghurt és kefir, a hagyományos magyar ételek elengedhetetlen kiegészítője, a tejföl és a túró, valamint a pasztörizálás miatt manapság már kevésbé elérhető aludttej. A tejből készült termékek koronája minden bizonnyal a tejszín és a vaj, valamint a sajtfélék.

A főként hazai beszállítóknak köszönhetően nem csak minőségi termékeket kaphatunk kedvező áron, hanem támogathatjuk vele a magyar gazdaságot és a környezetvédelmet - hiszen rövidebb utat tesznek meg a termékek az üzletekig, így alacsonyabb lesz a karbonlábnyoma is ezeknek.

Az olyan felelős vállalatok, mint a LIDL, ezért a termelőktől a polcokig végig követheti a termékek útját, ezzel is biztosítva az állandó minőséget. Aki teheti, válasszon hazai, megbízható forrásból származó tejterméket, amivel most nem csak magának és családjának adhatja a legjobbat ebben az egyébként is sok jó táplálékot kívánó járványidőszakban, de még egy év végi adománygyűjtést is támogathat.

A Lidl Magyarország október 25-én indította el országos adománygyűjtő akcióját: minden eladott Pilos 2,8%-os dobozos ESL magyar tej* árából 5 Ft-ot a Semmelweis Egyetem Alapítványnak ajánl fel, melyet a gyűjtés végén megdupláz, hogy elektromos kórházi ágyakat tudjanak beszerezni. Az ország egyik legnagyobb egészségügyi intézménye havonta mintegy 14 000 fekvőbeteg esetet kezel. A Lidl célja, hogy vásárlóival közösen hozzájárulhasson a magyar egészségügyi ellátás fejlesztéséhez és a magyar emberek egészségének támogatásához.

*A termék laktózmentes változata nem része a kampánynak.

A cikk a Femina és a Lidl Magyarország tartalmi együttműködésének keretében valósult meg.

Ezt is szeretjük