A fogyasztóvédelem figyelmeztet! Erre figyelj nagyon, ha neten veszed az ajándékot
A rohanásban figyelmetlenebb az ember, és ezzel visszaélhetnek.
A karácsony előtti rohanásban az ember hajlamos kevéssé körültekintően vásárolni - akár fizikai boltban, akár webshopban. A tisztességes kereskedők mellett pedig akadnak olyanok is, akik hajlamosak visszaélni a helyzettel.
Hogyan előzheted meg az eladói árveréseket, illetve, ha már pórul jártál, miképpen kaphatsz megoldást a problémádra? Perger Mónika, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság sajtóreferense segít eligazodni.
A legjellemzőbb problémák
Számos olyan esetről hallani, amikor valaki egy neten rendelt termék árát előre átutalja az azt forgalmazó webshopnak - ám a termék csak nem akar megérkezni, a webshop a reklamációra nem reagál érdemben, esetleg maga az oldal is eltűnik a világhálóról.
Némely eladó kereskedelmi gyakorlata is fejfájást okozhat. A sajtóreferens tájékoztatása szerint a - karácsonykor is - legjellemzőbb problémák, melyekkel a panaszosok a hatósághoz fordulnak, a következők.
A vállalkozás a megrendelt terméket - a honlapon feltüntetettekhez képest - később szállítja ki, vagy a kiszállított termék nem felel meg a honlapon közzétett tulajdonságoknak, illetve a ténylegesen fizetendő vételár nem egyezik azzal, amit a vállalkozás a megrendelés elfogadásaként küldött visszaigazolásban megjelölt.
Megesik, hogy a megrendelő olyan terméket kap kézhez, melynek biztonságos jellege - a vonatkozó jogszabályi rendelkezés ellenére - nem megfelelően igazolt, többek között hiányzik róla az előírt CE-jelölés. Nem kevés példa volt arra is, hogy az elállást követően a vállalkozás nem fizette vissza a vételárat, illetve a kiszállítási költséget.
Ha az előkészületek közepette szeretnél egy kicsit megpihenni, nézd végig az alábbi háttérképeket, és a legjobban tetszőt töltsd le ingyen!
Előzd meg a bajt!
Hogy te ne kerülhess ilyen helyzetbe, Perger Mónika szerint a következőket érdemes szem előtt tartanod.
Megjelölésre került-e a honlapon magyarországi forgalmazó, és egyértelműen beazonosítható-e? A hirdető neve, székhelye, a kapcsolattartásra, elérhetőségre vonatkozó adatok - például e-mail cím - egyértelműen azonosíthatóak-e, elérhetőek-e? Jó, ha felveszed a kapcsolatot az áruházzal már a rendelés elküldését megelőzően.
Olvasd el alaposan a termékekhez kapcsolódó leírást - azaz az összetételre, hatásra vonatkozó tájékoztatást. Vásárlás előtt tájékozódj az interneten az adott webáruházzal, illetve a vásárolni kívánt termékkel kapcsolatosan. Jó eséllyel pár kattintással eljuthatsz a korábbi fogyasztói tapasztalatokat leíró fórumoldalakra.
Amennyiben nagyobb összegű megrendelést tervezel, első lépésben ajánlott az adott webshopból egy kisebb értékű terméket rendelni - ily módon is információt kaphatsz arról, hogy az üzlet kereskedelmi gyakorlata megfelelő-e.
-
Cirkónia kristállyal díszített édesvízi igazgyöngy nyaklánc négyszög foglalattal14 900 Ft
-
Zöld cirkóniával díszített ezüst beszúrós fülbevaló5 490 Ft
-
Édesvízi igazgyöngy fülbevaló cirkónia kristály díszítéssel14 900 Ft
-
Cirkónia spirál ezüst nyaklánc apró virágokkal19 900 Ft
-
Csepp alakú cirkóniával és édesvízi igazgyönggyel díszített ezüst nyaklánc13 900 Ft
-
Édesvízi igazgyöngy fülbevaló nagy méretű cirkóniával10 900 Ft
-
Édesvízi igazgyöngy nyaklánc cirkóniával díszített foglalatban13 990 Ft
-
Fehér cirkóniával körben díszített édesvízi igazgyöngyös nyaklánc15 900 Ft
-
Három édesvízi igazgyönggyel és cirkóniával díszített medál ezüst nyaklánccal15 900 Ft
-
Édesvízi igazgyöngy szett cseppre fűzve27 390 Ft
-
Borospohár cirkóniával díszített ezüst nyaklánc11 990 Ft
-
Édesvízi igazgyöngy fülbevaló cirkónia körrel díszítve11 900 Ft
-
Rózsaszín cirkóniával díszített ovális ezüst ékszerszett15 900 Ft
-
Sötétkék cirkóniával díszített ezüst beszúrós fülbevaló5 490 Ft
-
Cirkónia kristályos minimalista ovális ezüst fülbevaló19 990 Ft
Ha már megtörtént a baj
Ami a nem létező webshopokat illeti, a hangsúly a megelőzésen van:
- Elmondható, hogy a tisztességes piaci résztvevők mellett sok tisztességtelen vállalkozás vagy úgynevezett fantomcég van jelen az internetes felületeken - tájékoztat Perger Mónika. - Az általuk kínált termékek közös jellemzője, hogy azokat külföldön bejegyzett honlapokról lehet megrendelni. A pórul járt vásárlóknak lehetőségük van bejelentést tenni a területileg illetékes megyei kormányhivatal fogyasztóvédelmi felügyelőségénél. A hatóság minden egyes panaszbejelentést megvizsgál, ugyanakkor a vizsgálat eredményes kimenetele kétséges, mivel ezek a cégek gyakran beazonosíthatatlanok, mire a hatóság a nyomukra bukkanna, megszüntetik a honlapot, és eltűnnek.
Egyéb panaszoddal a szolgáltatóhoz e-mailben és postai úton is fordulhatsz. Ha a webshop rendelkezik üzlethelyiséggel, reklamációdat személyesen is közölheted az eladóval. Az eladó az e-mailen vagy postai úton elküldött panaszodra legkésőbb harminc napon belül köteles érdemben, írásban válaszolni, és, ha a panaszt nem tartja jogosnak, köteles ezen álláspontját megindokolni. Az üzletben közölt szóbeli panaszt haladéktalanul ki kell vizsgálnia, és, ha az eladó nem fogadja el az igényedet, akkor köteles a panaszról jegyzőkönyvet felvenni, majd azt harminc napon belül érdemben megválaszolni.
Ha nem sikerül dűlőre jutnotok, mint minden szerződéssel kapcsolatos jogvitában, bírósághoz vagy a lakóhelyed szerint illetékes békéltető testülethez fordulhatsz.
Szavatosság és garancia
Természetesen online vásárlásnál is megilletnek az általános szavatossági és garanciális jogok, melyekről ide kattintva olvashatsz bővebben.
Ezek az akciós árukra is vonatkoznak - kivéve, ha éppen a meghibásodás az, ami miatt az adott terméket leértékelték, erről azonban a kereskedőnek előzetesen tájékoztatnia kell a vevőt. Ha tehát egyszerűen csak kiárusítás vagy készletcsere miatt jutottál olcsóbban a termékhez, akkor arra ugyanazok a feltételek érvényesek, mint a teljes áron vásárolt cikkekre.
OLVASD EL EZT IS!
- ünnep
- karácsonyfa