Életveszélyes metrókocsik: csak a jövő év elején lehet változás

Hiába veszünk használt szerelvényeket, változás így is csak jövőre lehet.

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Tarlós István főpolgármester bejelentette, elképzelhető, hogy használt metrókocsik vásárlásával oldják meg a budapesti metróközlekedésben kialakult problémát. Mint ismert, a napokban kivonták a forgalomból a legveszélyeztetettebb 43 metrókocsit a 2-es és 3-as vonalról, de elvileg 111 olyan kocsi van még, amelyiknek Tarlós szavai szerint "nem nagyon kellene közlekednie".

A metró-ügy több kérdést is felvet. Egyrészt, hogy miért nem új szerelvényeket vesznek használt helyett, másrészt, hogy mikor állhat helyre a rend, az elkezdődött felújítások, és az esetlegesen megvásárolt új kocsik mikorra hoznak érezhető változást.

Kérdés az is, hogy terhel-e bárkit is büntetőjogi felelősség amiatt, hogy ilyen állapotú szerelvények közlekednek. Eddig még nem történt személyi sérüléssel járó baleset, de mi lesz akkor, ha ez bekövetkezik? Harmadrészt, érdekes az is, hogy a főpolgármester miért pont most döntött a helyzet javításán, amikor vélhetően már az átadáskor is tisztában volt a metrókocsik állapotával.

Jövő év elején lehet változás legkorábban

Gulyás Attila, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének elnöke lapunknak elmondta: a BKV azért nem új szerelvényeket vesz, mert azok forgalomba állítása évekbe telne, a használt kocsik forgalomba állítása jóval gyorsabb.

Ettől függetlenül azonnali változásra nem érdemes számítanunk, Gulyás Attila szerint legkorábban a jövő év elején állhatnak forgalomba az újonnan beszerzett használt metrószerelvények. Addig pedig marad a zsúfoltság, ezen az sem változtat, hogy már megkezdték a régi szerelvények felújítását.

Viszont, a felújítás is lassú, nem egyszerre vonják ki a kocsikat, hanem folyamatosan újítják fel, és ha egy kész van, akkor azt visszaengedik a forgalomba, helyette viszont egy másikat vonnak ki és kezdenek felújítani. Így ez érezhető változást ez nem okoz.

Tarlósék "reménykedtek"

Hogy a főpolgármester miért várt ennyit, arra Gulyás Attila annyit mondott: reménykedtek, hogy megoldódik az Alstom-probléma, és forgalomba állhatnak a francia gyártó által elkészített szerelvények.

A remény viszont elszállt, így az utolsó utáni pillanatban a felújítást meg kellett kezdeni. Amíg viszont Tarlósék reménykedtek, addig kiégett egy szerelvény. Aggodalomra ad okot továbbá, hogy a főpolgármester kijelentette: senkinek sem tanácsolná, hogy nekidőljön egy metrókocsinak, mert azok "időnként menet közben is kinyílnak".

Kiderült az is, hogy a gyártó szerint a szerelvények fő tartógerendázata 30 év után annyira elgyengülhet, hogy bármikor eltörhet, ami a kocsi kisiklását eredményezheti. A BKV 370 kocsijából 154 már elmúlt 30 éves.

Foglalkozás körében elkövetett veszélyeztetés

Hornyák Szabolcs, a PTE büntetőjogásza lapunknak elmondta: amennyiben ez valóban megtörténik, és kinyílik az ajtó, akkor a felelős foglalkozás körében elkövetett veszélyeztetés miatt állhat bíróság elé, ha kiderül, hogy a metrókocsi a műszaki ellenőrzési szempontoknak nem felelt meg. Ehhez ráadásul nem is kell senkinek megsérülni, ez esetben elég, ha az utas közvetlen veszélynek volt kitéve.

- A BKV szervezetén belül meg kell ilyenkor keresni, hogy ki engedélyezi, hogy a veszélyes kocsik közlekedhessenek - közölte Hornyák Szabolcs.

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban az AI, vagyis a mesterséges intelligencia előretöréséről, jövőjéről és esetleges veszélyeiről dilemmázzunk. Valóban elveheti a munkánkat az AI? Kell-e félnünk a mesterséges intelligenciától? Hogyan hasznosítható az oktatásban? Teremthet munkahelyeket? Többek között ezekre a kérdésekre keresi a választ Szertics Gergely AI szakértő, Kazár Zalán Kristóf, a Femina vezető szerkesztő-újságírója és Pintér Ada műsorvezető.

Promóció

Tarlós István szerdán a Fővárosi Közgyűlés ülésén közölte: a BKV-nak 154 "lejárt szavatosságú" metrókocsija van, de a magyar szabályok műszaki állapothoz, és nem életkorhoz kötik a részvételt a forgalomban. A pontos műszaki állapotról viszont nincs információja a fővárosnak.

Ezt is szeretjük