Életveszélyes metrókocsik: csak a jövő év elején lehet változás

Hiába veszünk használt szerelvényeket, változás így is csak jövőre lehet.

Húsvéti tojásvadászat
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Tarlós István főpolgármester bejelentette, elképzelhető, hogy használt metrókocsik vásárlásával oldják meg a budapesti metróközlekedésben kialakult problémát. Mint ismert, a napokban kivonták a forgalomból a legveszélyeztetettebb 43 metrókocsit a 2-es és 3-as vonalról, de elvileg 111 olyan kocsi van még, amelyiknek Tarlós szavai szerint "nem nagyon kellene közlekednie".

A metró-ügy több kérdést is felvet. Egyrészt, hogy miért nem új szerelvényeket vesznek használt helyett, másrészt, hogy mikor állhat helyre a rend, az elkezdődött felújítások, és az esetlegesen megvásárolt új kocsik mikorra hoznak érezhető változást.

Kérdés az is, hogy terhel-e bárkit is büntetőjogi felelősség amiatt, hogy ilyen állapotú szerelvények közlekednek. Eddig még nem történt személyi sérüléssel járó baleset, de mi lesz akkor, ha ez bekövetkezik? Harmadrészt, érdekes az is, hogy a főpolgármester miért pont most döntött a helyzet javításán, amikor vélhetően már az átadáskor is tisztában volt a metrókocsik állapotával.

Jövő év elején lehet változás legkorábban

Gulyás Attila, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének elnöke lapunknak elmondta: a BKV azért nem új szerelvényeket vesz, mert azok forgalomba állítása évekbe telne, a használt kocsik forgalomba állítása jóval gyorsabb.

Ettől függetlenül azonnali változásra nem érdemes számítanunk, Gulyás Attila szerint legkorábban a jövő év elején állhatnak forgalomba az újonnan beszerzett használt metrószerelvények. Addig pedig marad a zsúfoltság, ezen az sem változtat, hogy már megkezdték a régi szerelvények felújítását.

Viszont, a felújítás is lassú, nem egyszerre vonják ki a kocsikat, hanem folyamatosan újítják fel, és ha egy kész van, akkor azt visszaengedik a forgalomba, helyette viszont egy másikat vonnak ki és kezdenek felújítani. Így ez érezhető változást ez nem okoz.

Tarlósék "reménykedtek"

Hogy a főpolgármester miért várt ennyit, arra Gulyás Attila annyit mondott: reménykedtek, hogy megoldódik az Alstom-probléma, és forgalomba állhatnak a francia gyártó által elkészített szerelvények.

A remény viszont elszállt, így az utolsó utáni pillanatban a felújítást meg kellett kezdeni. Amíg viszont Tarlósék reménykedtek, addig kiégett egy szerelvény. Aggodalomra ad okot továbbá, hogy a főpolgármester kijelentette: senkinek sem tanácsolná, hogy nekidőljön egy metrókocsinak, mert azok "időnként menet közben is kinyílnak".

Kiderült az is, hogy a gyártó szerint a szerelvények fő tartógerendázata 30 év után annyira elgyengülhet, hogy bármikor eltörhet, ami a kocsi kisiklását eredményezheti. A BKV 370 kocsijából 154 már elmúlt 30 éves.

Foglalkozás körében elkövetett veszélyeztetés

Hornyák Szabolcs, a PTE büntetőjogásza lapunknak elmondta: amennyiben ez valóban megtörténik, és kinyílik az ajtó, akkor a felelős foglalkozás körében elkövetett veszélyeztetés miatt állhat bíróság elé, ha kiderül, hogy a metrókocsi a műszaki ellenőrzési szempontoknak nem felelt meg. Ehhez ráadásul nem is kell senkinek megsérülni, ez esetben elég, ha az utas közvetlen veszélynek volt kitéve.

- A BKV szervezetén belül meg kell ilyenkor keresni, hogy ki engedélyezi, hogy a veszélyes kocsik közlekedhessenek - közölte Hornyák Szabolcs.

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. Podcast-sorozatunk legújabb részében a testpozitivitás került terítékre. Tényleg építő jellegű vagy egyre egészségtelenebb a body positivity mozgalom? Mitől függ a testünkkel való viszonyunk? Miért mennek általában a nők plasztikáztatni?

Promóció

Tarlós István szerdán a Fővárosi Közgyűlés ülésén közölte: a BKV-nak 154 "lejárt szavatosságú" metrókocsija van, de a magyar szabályok műszaki állapothoz, és nem életkorhoz kötik a részvételt a forgalomban. A pontos műszaki állapotról viszont nincs információja a fővárosnak.

Ezt is szeretjük