Ez volt a világ első babakocsija: nem az édesanya tolta a különös darabot

Devonshire III. hercegének kérésére készült a történelem első babakocsija.

Világ első babakocsija
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

A babakocsi napjainkra a kisbabás lét szimbólumává vált. A kibővített kelengyelisták első helyén szerepel, érthető módon, hiszen jelentősen megkönnyíti a hétköznapokat.

A komoly beruházást csak a legbátrabbak hagyják a baba érkezése utánra, szinte minden család hónapokkal a baba érkezése előtt beszerzi az új vagy használt darabot. Ma már nehéz elképzelni, hogy régen csak a gazdag gyerekek kiváltsága volt a babakocsi. Pár száz évvel ezelőtt pedig egyáltalán nem is létezett.

A világ első babakocsija

Az 1700-as 1800-as években a babakocsi egyértelműen a gazdagság szimbóluma volt, inkább csak a főúri házakban akadt egy-egy darab. A még járni nem tudó gyerekek nagy részét egyszerűen otthon tartották - ami könnyebb volt, mint napjainkban, hiszen általában népesebb családok éltek együtt, így mindig volt, aki vigyázhatott a kicsire. Ha mégis menni kellett velük valahová, a legkisebbeket pólyában, a kicsit nagyobbakat hordozókendőben vagy egyszerűen kézben vitték.

A világ első babakocsijának megalkotása William Kent angol építész-bútortervező nevéhez köthető. Ő alkotta meg 1733-ban William Cavendish, Devonshire III. hercegének kérésére.

A babakocsi annyiban hasonlított a mai darabokhoz, hogy négy kereke és kupolája is volt, és egy már ülni tudó gyerek elfért benne. A kagyló alakú kosárban ülő gyereket azonban nem tolták, hanem a babakocsi elé egy kecskét vagy pónit lehetett befogni, hogy húzza a kocsit. A cél nem pusztán a herceg gyermekeinek kényelmes közlekedése, de egyúttal szórakoztatása volt.

Ezen az első babakocsin több helyen megfigyelhetőek kígyóminták, nem véletlenül: a kígyó a Devonshire-címer része volt. Kent babakocsijának a későbbiekben számos változatát készítették el, ám ezek közül csak néhány kerülhetett szélesebb piacra.

Kézzel tolható babakocsik

A már nem állat vontatta, hanem kézzel tolható babakocsik csak a XIX. század közepén jöttek divatba. Az első ilyet 1848-ban Amerikában Charles Burton tervezte. Angliában pedig Benjamin Potter Crandall nevéhez volt köthető, az ő fia, Jesse Amour Crandall vitte tovább a családi vállalkozást, és nyújtott be szabadalmat. Ő már néhány dolgot módosított az eredeti tervrajzon: volt, amelyikhez fék és napernyő is tartozott, illetve megalkotta az első összecsukható darabot is.

A cikk az ajánló után folytatódik

Az anyaság kihívásai cukormáz nélkül

A Femina Klub júniusi vendége Ráskó Eszter humorista lesz, akivel Szily Nóra, az estek háziasszonya többek között az anyaság és a nőiség kihívásairól beszélget. Vajon létezik-e recept a gyerekneveléshez? Miért olyan káros a tökéletes anya mítosza? Hogyan lehet az önazonosság és az önfelvállalás révén a nőknek felvértezni magukat a 21. századi normákkal szemben?

További részletek: femina.hu/feminaklub

Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.

Időpont: 2024. június 3. 18 óra

Helyszín: Thália Színház

Promóció

Viktória királynő a walesi herceg születésekor nyilvánosan vásárolt tőle három darabot, mellyel megalapozta a babakocsi szélesebb körben való elterjedését. Ezzel a gesztussal elérte, hogy a babakocsi lassan az anyák kötelező darabja legyen Angliában - majd szerte a világon.

Cotton Mill Girl

Lewis Wickes Hine fotói folyóiratokban, plakátokon, gyermekmunka-ellenes találkozókon jelentek meg. Felvételeinek hála - melyek közül a leghíresebb kétségkívül az 1908-ban Sadie Pfeiferről készült Cotton Mill Girl című lett.

Történelmet írt a 9 éves gyári munkáslány: fotója változtatta meg a világot

Sadie Pfeifer tudtán kívül vállalt szerepet a gyermekmunka korlátozásában.

Elolvasom

Borítókép: Getty Images Hungary

Ezt is szeretjük