Cukor, méz vagy édesítőszer a jó döntés a terhesség alatt? Ezt válaszd a szülész-nőgyógyász szerint

Sokan rosszul tudják, mi a jó nekik vagy a kicsinek.

Nyereményjáték

Nyerj családi belépőt a Skanzenbe: 3 darabot sorsolunk ki!

Nyerj képes enciklopédiát, és ismerjétek meg együtt a világ titkait!

Nyerj közel 15 000 forint értékű, Natics prémium kozmetikumokat!

összesen 3 db játék

Ez is érdekelhet

Veszélyes tejföllel kezelni a napégést! Így hűtsd a leégett bőrt a szakértők szerint

Nem kell többé macerázni a gluténmentes étrenddel - Bármilyen diétát követsz, innen tudsz rendelni (x)

V-nyakú ruhához tilos felvenni: mutatjuk, melyik dekoltázshoz milyen nyaklánc illik

Újabb előrelépés a rákgyógyításban – Még inkább személyre szabott lehet a kezelés (x)

A legyegyszerűbb frizurák, ha nyári esküvőre vagy hivatalos - Ékszerekkel mutatjuk

beauty and style

Olyan, mintha fodrász készítette volna: szuper konty minden alkalomra »

Házi sminkfixáló spray csupán 3 összetevőből - Nem szárítja ki a bőröd »

Igen, valaki ráfestette a körmére: eddig sem értettük a kaki emojit »

retikül.hu

Top lájkolt cikkek

bmi kalkulátor

nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A várandósság során az kimama igyekszik úgy táplálkozni, hogy az a babának a lehető legjobb legyen, és persze ő maga sem szeretné willendorfi Vénuszként végezni. Az édesítésről azonban nem könnyű lemondani - szerencsére nem is kell, érdemes azonban megfogadni dr. Oláh Orsolya szülész-nőgyógyász tanácsait.

- A tapasztalatok szerint a fehér cukor túlzott fogyasztása a mamára és a babára egyaránt veszélyes. Amellett, hogy fokozza a terhességi diabétesz kockázatát, a különféle születési rendellenességek és a halvaszületés esélyét is növeli, de a baba is hajlamossá válhat a későbbiek során az inzulinrezisztenciára, illetve a cukorbetegségre. Nyilván a legjobb teljesen kerülni a fehér cukrot - de ha ez nem megy, mi az a maximum, ami még tolerálható?

- Ha nem áll fenn cukorbetegség, terhességi cukorbetegség vagy inzulinrezisztencia, nem kell szigorúan mérni a bevitt adagokat. Úgy gondolom, hogy egy közelítő értéknek elfogadható, hogy a bevitt táplálékunk 50%-a legyen szénhidrát, 30% zsír és 20% fehérje. Ezzel egy kiegyensúlyozott étrend alakítható ki, ami a babának is elegendő. A szénhidrátokból természetesen lehetőleg lassan felszívódót válasszunk, például köretnek csicsókát vagy édesburgonyát.

- Bár a mesterséges édesítőszerek kémiai szerkezete eltér a cukorétól, a szervezet mégis hasonlóképpen reagál rájuk, mint utóbbira - azaz hirtelen megnő a vércukorszint. Ezek szerint - bár kalóriatartalmuk jóval alacsonyabb - éppúgy érdemes minimalizálni a mesterséges édesítőszerek fogyasztását, mint a cukorét?

- Ez téves! A mesterséges édesítőszerek nem emelik meg hirtelen az inzulinszintet, és nem is dobják meg a vércukorszintet. Még a cukoralkoholok sem, amelyeknek azért van kalóriatartamuk. Ez kritikus is lenne a cukorbetegeknél, akiknél egy hirtelen vércukor-emelkedés nagyon veszélyes is lehet. Viszont biztosan nem tudni az édesítőszerek egy részéről, hogy hosszú távon hajlamosítanak-e valamilyen betegségre, vagy rákkeltőek. Nem valószínű, de nem is kizárt. Emiatt azt javasolnám, hogy várandósok ne fogyasszanak édesítőszerekkel készült italokat vagy ételeket.

- Vannak alacsony vagy már-már nulla kalóriatartalmúnak mondott természetes édesítőszerek, mint az agavé, a juharszirup vagy a sztívia. Ezek biztonsággal fogyaszthatóak a várandósság során?

- Ez sem pontos. Ezek a szirupok - agave, juharszirup - ugyanannyi kalóriát tartalmaznak körülbelül, mint a cukorszirupok, mint például a kukoricaszirup vagy a méz. Ezek csak annyiban jobbak, hogy lassabban emelik meg a vércukorszintet, így az inzulinválasz sem olyan hirtelen. Vagyis összességében jobbak, de mások, mint a sztívia, ami gyakorlatilag tényleg nulla kalóriás, és nulla a szénhidráttartalma. Ez utóbbi három fogyasztható terhesség alatt.

- A cukor kvázi egészséges alternatívájaként szokták emlegetni a mézet, mivel tartalmaz vitaminokat és ásványi anyagokat, viszont hasonlóképpen tele van szénhidráttal, mint a cukor. Sőt, egyes vélekedések szerint a fogakra akár ártalmasabb is lehet - holott azok egyébként is fokozottan ki vannak téve a szuvasodás veszélyének a terhesség alatt, mint máskor. Mi erről a véleménye?

- Itt is a mértékletességet kell szem előtt tartani. Egy-két kanál méz a teába cukor helyett még belefér, mivel sok értékes tápanyagot tartalmaz - fontos a megbízható termelő persze. Viszont nagyobb mennyiségben ugyanúgy működik, mint a cukor, így ez is kerülendő.

- A szintén természetes és alacsony kalóriatartalmú xilit azonban az arra érzékenyeknél enyhébb fokú hasmenést okozhat. Fogyaszthatja ezzel együtt is a kismama, vagy érdemes más megoldást keresnie?

- A xilit és az eritrit is úgy működik, hogy a felszívódásukat követően a sejtek nem veszik fel és bontják le őket, hanem keringenek a vérben, majd a vese kiválasztja őket, és így ürülnek ki a szervezetből. Az eddig ismert adataink alapján ezek nem terhelik meg a magzati veséket, és nincsenek is káros hatásaik a babákra nézve. Természetesen további vizsgálatokra van szükség ezek biztos kijelentésére, de az eddigiek alapján fogyaszthatóak. Nem javasolt viszont a régóta ismert szacharin, mivel itt felmerült a hólyagrákkal való kapcsolat lehetősége.

Blog.hu ajánló