9 természetes módszer a szülési fájdalmak csillapítására
Ha szülés alatt fogékonyabb vagy a fájdalomra, néhány veszélytelen módszer segíthet.

Nyereményjáték

Nyerj egyéves előfizetést a népszerű BBC History történelmi magazinra! (x)

Nyerj páros belépőt a novemberi Femina Klubra, ahol megtanítunk nemet mondani!

Nyerj Adrienne Feller kozmetikumokat Hollóházi Porcelán fülbevalóval! (x)

összesen 4 db játék
Ez is érdekelhet

Többé nem kell tisztogatni a csempék közti hézagot, sem más fugát (x)

Beindul a D-vitamin-termelődés, és javítja a közérzetet: töltődj fel bioszoláriummal télen is! (x)

Csak úgy versengenek érte az emberek! Hihetetlen, mit építenek a fővárosban (x)

5 kihagyhatatlan film, amit még premier előtt megnézhetsz! (x)

Schell Judit lerántja a leplet a férfi-nő kapcsolat titkairól - Megéri a múltba révedni? (x)

beauty and style

Csodás őszi esküvői dekorok erdei bogyókkal - Ez is lehet romantikus »

4 tipikus vásárlási hiba, amitől tele a szekrény, még sincs mit felvenned »

Széles csípő, nagy popsi: így öltözz ősszel, ha nőies körte alakod van »

retikül.hu
Top lájkolt cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A szülési fájdalom leírása nehézkes, mivel nem hasonlít semmilyen korábban tapasztalthoz, és mindenki másképp éli meg. A vajúdást kísérő fájdalomnak van egy megjósolható mintázata, mely a méh izomzatának összehúzódásaihoz társítható. Ahogy a baba elindul lefelé, illetve a méhszáj megnyílik, az összehúzódások egyre intenzívebbé válnak, így a fájdalom is erősebben jelentkezik, amit a helyi oxigénhiány csak tovább fokoz - ráadásul kisugározhat a combok és a hát környékére.

Az összehúzódások ingerelhetik továbbá a medencealap izomzatán és a gáton lévő számos idegvégződést és receptort. Éles vagy tompa fájdalmat okoz az is, ahogy a baba súlya ránehezedik a méhre, a derékra, a keresztcsontra és a farokcsontra.

Fájdalomcsillapító technikák

Nem csoda, ha a szülés testi és érzelmi kihívásai kifárasztanak, nem beszélve arról, hogy ilyenkor fogékonyabb vagy a fájdalomra - ám szerencsére számos módon csökkentheted azt.

Készülj tudatosan a szülésre!

A várandósság alatt gyakorold rendszeresen a gáttájéki masszázst, illetve a Kegel-tornát. Ezáltal ugyanis felkészítheted az érintett izmokat a vajúdásra és a szülésre. A fizikai felkészültség egyfajta lelki tartást is ad, így könnyebben veszed majd az akadályokat.

Olvass minél több szakirodalmat, vagy vegyél részt egy szülés-előkészítő tanfolyamon. Így jobban átlátod majd magát a szülés folyamatát, ami csökkenti félelmedet, és növeli magabiztosságodat.

Tanulj meg céltudatosan és szabályozottan lélegezni. A szülés-előkészítő tanfolyamon, de akár könyvből, autodidakta módon is elsajátíthatod a megfelelő technikákat. Ily módon biztosíthatod a baba és a méh kellő oxigénellátását, és te magad is hatékonyabban küzdesz majd meg az összehúzódásokkal.

Erősítsd meg magad lélekben!

A terhesség során tudatosítsd magadban a kapott pozitív visszajelzéseket, és lehetőség szerint olyan emberekkel vedd körül magad, akik lelkileg is támogatnak.

Hozzáállásod nagyobb mértékben befolyásolja a szülés folyamatát, mint gondolnád. Célszerű elsajátítanod valamilyen relaxációs, illetve vizualizációs technikát, mellyel pozitív gondolataidat képekké alakíthatod, ami ugyancsak enyhíti a nyomást - ráadásul nem csak a szülőszobában, hanem az életben is nagy hasznát veszed majd.
A stresszhormonok a méhlepényen is átjutnak - próbálj tudatosan nyugodt és bizakodó maradni, hogy minél kevesebb termelődjön belőlük.

Teremtsd meg a magánszférádat!

Könnyebben megy a szülés, ha biztonságban érezheted magad. Körültekintően válaszd ki a kórházat, ahol szülni fogsz. Számos intézmény törekszik arra, hogy kényelmes, otthonos környezetet biztosítson a leendő anyukáknak.

A vajúdás során hallgass lágy, melodikus, esetleg relaxációs vagy meditációs muzsikát. A zene egyetemes nyelv, és igen sok fájdalmat enyhítő tulajdonsága van. A legjobb, ha már előre összeállítod a minél változatosabb repertoárt. Tegyél fel fülhallgatót, így biztosan nem zavarsz másokat.

Némi magánszférát teremthetsz azzal is, ha saját ruháidat viseled, az általad választott zenét hallgatod, kedvenc masszázsolajadat használod - a szezámolajjal kevert kamilla- és levendulaolaj például csodásan nyugtató hatással van testre és lélekre egyaránt.

Sokat jelenthet, ha melletted áll a párod vagy valaki más a szeretteid közül, és bátorítás, dicséret révén nyújt támogatást. Még jobb, ha simogatással, masszázzsal segít túljutni a legnehezebb pillanatokon. Elképzelhető, hogy a vajúdás különböző fázisaiban más és más intenzitású érintés esik majd jól - a simogatástól a nyomásig.

Segít az ősi közeg

Ha teheted, merülj vízbe! Ennek az ősi közegnek bámulatos fájdalomcsillapító hatása van. Szerencsés esetben a kórházban van szülőmedence, de amíg csak ritkán jelentkeznek a szülési fájások, a saját fürdőkádadat is használhatod. Minél mélyebben merülsz el a vízben, annál jobb.

Igyál sok vizet, hogy a legcsekélyebb mértékben se száradhass ki, ekkor ugyanis a méhösszehúzódások sokkal fájdalmasabbak. A kellő folyadékfogyasztás a kellemetlen közérzetet is enyhíti. Fontos azonban az is, hogy gyakran pisilj. A tele hólyag eleve roppant kellemetlen érzetet kelt, nem beszélve arról, hogy a vajúdás folyamatát is gátolhatja, sőt, a fájdalmat is növelheti.

Használd ki a gravitáció erejét!

A vajúdás során igyekezz a körülményekhez képest mozogni, ez ugyanis megváltoztatja az érzékelést, és enyhíti a fájdalmat. Testedet a lehető legegyenesebb helyzetben tartsd, ha pedig módod van rá, használd ki a gravitáció erejét, hogy a baba lefelé haladhasson, a medence pedig jobban kinyíljon.

Alternatív fájdalomcsillapító módszerek

Használj TENS-gépet, mely elektromos impulzusokat küld az agyba, ezzel felszabadítva a test endorfinjait és megváltoztatva a fájdalom érzékelését. Egyes akupresszúrás pontok nyomása, sőt, a sarok dörzsölése is csillapítja a fájdalmat.
Az összehúzódások idején próbálj koncentrálni valamire, például egy képre vagy tárgyra - ily módon mintegy eltereled figyelmedet a fájdalomról. Hasonló hatása lehet a szemkontaktusnak és a megváltoztatott légzésnek is.

Bátorítsd babádat!

Ne feledd, hogy a szülésben a baba is tevőleges szerepet játszik, hiszen a saját testét használva igyekszik a világra jönni, és számos módon késztetheted nagyobb aktivitásra - ilyen például a lélegzés, a mozgás, a lazítás, de van, aki az éneklésre esküszik. Nem mellékesen ezek a tevékenységek segítenek felszabadítani a testben a természetes fájdalomcsillapítókat.

Kérj segítséget!

Ha úgy érzed, egyedül nem tudsz megbirkózni a fájdalommal, ne félj segítséget kérni - a fájdalomcsillapításnak semmi köze ahhoz, hogy milyen mélységben éled meg a szülés folyamatát. Bölcs dolog, ha jó előre átbeszéled a szóba jöhető lehetőségeket orvosoddal.

Ne szégyenkezz!

Senki sem várja tőled, hogy a szülőszobában úrinő legyél. Ne próbálj úgy viselkedni, mintha egy hétköznapi helyzetben lennél, és főleg ne szégyelld magad.

Ha elveszíted a kontrollt érzéseid fölött, gondolj arra: a nyöszörgés, nyögés, kiabálás segít felszabadítani az endorfinokat, ami nem csak neked, hanem a babának is hasznos.

Cikkünk a Terhesség és szülés című könyv alapján készült.

Blog.hu ajánló