Világszerte 750 millió ember analfabéta: a funkcionális analfabetizmus is problémát jelent
Noha tapasztalható némi javulás, még mindig nagy az analfabéták aránya, és továbbra is hátrányos helyzetben vannak a nők.
![Analfabetizmus](https://kep.index.hu/1/0/1823/18239/182399/18239955_59667969374ab81b6daa13b4d3469e52_wm.jpg)
Az UNESCO 1965. szeptember 8-án, teheráni világkongresszusán elrendelte, hogy minden év szeptember 8. legyen az írástudatlanság elleni küzdelem nemzetközi napja.
Az UNESCO 2017-es statisztikái rávilágítanak, hogy még napjainkban is igen magas az analfabéták száma világszerte, illetve, hogy sajnos a nők körében arányaiban még mindig magasabb az írástudatlanság, mint a férfiak körében.
Globális adatok
A célt, amit az EFA (Oktatást Mindenkinek) szervezete kitűzött maga elé, azaz, hogy 2000 és 2015 között 50%-kal csökkenjen az írástudatlanság, az országok többségében nem sikerült elérni. Azt azonban igen, hogy az írástudatlanság arányaiban mindössze 4%-os növekedést mutatott a szóban forgó időszakban. Az UNESCO jelenlegi célkitűzése az, hogy 2030-ra elérje, hogy minden egyes férfi és nő tudjon írni és olvasni.
![terkep-konyvek](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1823/18239/182399/18239983_ecad26f5985b267d36cf48d825a5a7da_wm.jpg)
2016-os adatok szerint világszerte összesen 750 millióra tehető az írástudatlanok száma, melyből 277 millió férfi és 473 millió nő. Az, hogy az írástudatlanok kétharmada nő, a nemek közti hátrányos megkülönböztetés eredménye, ám fontos hozzátenni, hogy ezen a téren javulás tapasztalható. 163 ország adatait összevetve megállapították, hogy 119-ben már azonos eséllyel indulnak a lányok és a fiúk az oktatásban.
Javultak az általános tanulási lehetőségek is, ez az oka annak, hogy az írástudatlanok nagyobb arányban kerülnek ki az idősebb korosztályból. A mai fiatalok, azaz a 15-24 év közti korosztály lehetőségei jobbak, mint a korábbi évtizedekben, és többen juthatnak oktatáshoz. Tény azonban, hogy több országban stagnál a helyzet, és semmivel sem javultak a mostani fiatalok esélyei a korábbi évtizedek fiataljaiéhoz képest.
![](https://kep.index.hu/1/0/5914/59144/591444/59144497_80e68a47d9b9724128054ddaeaaa7c1f_wm.jpg)
Kiút a társfüggőségből - Hogyan szabadulj meg a mérgező kapcsolatoktól?
Knapek Éva klinikai szakpszichológus, tabuk nélkül beszél a társfüggőség jellemzőiről, és bemutatja a kialakulásának okait, a kapcsolati dinamikákat, és a felismeréshez vezető jeleket a saját életünkben, közeli kapcsolatainkban. A Femina Klub januári előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz hogyan léphetsz ki ezekből a helyzetekből, és hogyan alakíthatsz ki egészséges, egyenrangú kapcsolatokat.
További részletek: feminaklub.hu/
Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.
Időpont: 2025. január 7. 18 óra
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
Dél-Ázsiában van a legtöbb írástudatlan, itt él a világ összes írástudatlanjának 49%-a. 27% Afrikában, a Szahara déli részén, 10% Kelet-Délkelet-Ázsiában, 9% Észak-Afrikában és Nyugat-Ázsiában, 4% Latin-Amerikában és a karibi térségben, kevesebb mint 2% pedig Közép-Ázsiában, Európában, Észak-Amerikában és Óceániában él.
Mi a helyzet Magyarországon?
Mivel Magyarország Európában fekszik, a fenti adatok alapján a szerencsésebb országok egyike. Hazánkban népszámlálási adatok szerint az analfabéták százalékos aránya mindössze 1-2%-ra tehető.
![iras](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1823/18239/182399/18239987_e37d89ba01b49c25dfe46a89f2c86fe5_wm.jpg)
A funkcionális analfabetizmus problémája
Fontos tudni, hogy az analfabetizmust annak jellege szerint négyféle típusba sorolják. Elsődleges analfabetizmusról akkor beszélünk, ha egy ember nem tanult meg sem írni, sem olvasni. A másodlagos analfabetizmus fedi azt az analfabetizmust, amikor egy ember megtanult írni és olvasni, de ezeket az ismereteket elfelejtette. A félanalfabetizmus azt jelenti, hogy egy ember nagyon nehezen, de valamilyen szinten tud írni és olvasni, felismer betűket, de nem mindegyiket. Végül a funkcionális analfabetizmus azt jelenti, hogy egy ember tud olvasni, de annak ellenére, hogy képes kibetűzni a szavakat, azok jelentését nem érti meg.
Az utóbbi eset lényegében azt jelenti, hogy egy hétköznapi bolti blokk értelmezése sem sikerül az illető embernek, a bonyolultabb szövegek - akár egy újságcikké vagy szerződésé - megértésével pedig, hiába képes végigolvasni azokat, abszolút nem boldogul.
Ők, mivel saját tudtukkal és mások szemében is látszólag tudnak olvasni, értelmezni azonban nem tudják a szövegeket, sajnos könnyen megvezethetők, nehezen tudnak elhelyezkedni, és nap mint nap az élet különböző területein, ahol szövegértési készségre lenne szükség, nehézségekbe ütköznek. Magyarországon a lakosság 16-33%-a funkcionális analfabéta. A 2015-ös PISA-teszt a gyerekekre nézvést is vészjósló eredményt hozott: aszerint a 15 éves diákok egynegyede funkcionális analfabéta.
OLVASD EL EZT IS!
![taskas-gyerek](http://kep.index.hu/1/0/1808/18081/180819/18081961_1102913_5a87d63e3413a00c479242e7cf5a11e3_wm.jpg)
- pszichológia
- iskola
A pszichológus tanácsai elsős gyerekek szüleinek: ezt tedd a jó kezdésért
![80-as-evek-suli másolata](http://kep.index.hu/1/0/1814/18146/181464/18146493_1108369_2ded285ad5087ff2e7ed24a2e3206b5a_wm.jpg)
- iskola
- nyolcvanas évek