Antioxidánsokkal a rák ellen
Rengeteg betegségtől óvhatod meg szervezeted, ha elegendő mennyiségű antioxidánsban gazdag ételt és táplálék-kiegészítőt fogyasztasz.

Nyereményjáték

Nyerj Magyarország természeti csodái című könyvet, és ismerd meg hazánk legértékesebb kincseit!

Nyerd meg a Juno mesél című tündéres mesekönyvet! Minden kislány kedvence lesz

Nyerj közel 15 000 forint értékű, Natics prémium kozmetikumokat!

összesen 3 db játék
Ez is érdekelhet

Házilag is enyhíthetők a pollenallergia tünetei - Mutatjuk a leghatékonyabb módszereket (x)

2 perc alatt lett éles a látása Katának, ma már nem is tudja, milyen volt szemüvegesnek lenni (x)

Észbontó programsorozat igen neves hazai és külföldi előadókkal, amiből 300 előadás és koncert ingyenes! (x)

Az utazás legfontosabb kelléke, és nem csak a fotózás miatt - Ezerszer könnyebb így nyaralni (x)

Milyen színű a szemed? Mutatjuk, melyik ékszer emeli ki legjobban a tekinteted

beauty and style

5 forintos módszer puffadt szemekre és fáradt bőrre »

Ezt fogjuk viselni kora ősszel: külföldi divatmárkák ajánlásával »

Házi uborkás arctonik bőrhibákra: hidratál és ránctalanít »

retikül.hu
Top lájkolt cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Természetesen nem várhatsz százszázalékos védelmet a betegségekkel szemben, ám a rendszeresen elfogyasztott, antioxidánsokban gazdag táplálék, illetve a táplálék-kiegészítők jelentős segítséget nyújtanak a kockázatok csökkentésében.

Ideális mennyiség

Az ásványi anyagok és a vitaminok napi ajánlott adagja valószínűleg tökéletesen alkalmas a klasszikus hiánybetegségek megelőzésére, a szervezet számára optimális mennyiséget azonban gyakran nem fedezi.

Bizonyos vegyületeknek prooxidatív hatása van, azaz a szervezetben elősegítik az oxidációs folyamatokat! Az egyik leggyakrabban felírt táplálék-kiegészítő a vas, melynek érdemes fokozott figyelmet szentelni.

Néhány vizsgálat ugyanis arra utal, hogy a szabad gyökök fokozott termelődését teszi lehetővé. Ezen mechanizmuson keresztül a szervezet vastúlterhelése gyorsítja az arterioszklerózist. A vér ferritintartalma a szervezetben levő vasmennyiséget tükrözi.

Egy finn tanulmány alapján a magas ferritinszinttel rendelkező férfiak körében növekszik a szívinfarktus kockázata.

Jó tudni! Ez egyben magyarázatot jelent arra, miért nagyobb a halandóság, valamint a rákos megbetegedések és a szívinfarktus kockázata a húsevők körében, továbbá a ballasztanyagokban, antioxidáns vitaminokban szegény táplálkozás és a túl sok zsírfogyasztás esetén.

Egészség az étlapon

Béta-karotin: az A-vitamin előanyaga, A-provitamin. Az antioxidáns tulajdonsággal rendelkező karotinoid vegyületek közül a legnagyobb aktivitású. Az A-vitaminnal ellentétben a béta-karotin túlzott bevitelével sem jöhet létre túladagolás, legfeljebb a bőröd, tenyered lesz átmenetileg sárgább. Legnagyobb mennyiségben a sárga és piros színű gyümölcsökben, zöldségekben, különösen a sárgarépában, a paprikában, az édeskáposztában, a paradicsomban, a csipkebogyóban, a narancsban, a sárgabarackban és az őszibarackban található.

C-vitamin: míg az E-vitamin elsősorban zsíros vegyületek jelenlétében képes jól felszívódni, addig a C-vitamin vizes környezetben hat. Közvetlen antioxidáns-tulajdonságán kívül képes ismét működőképessé tenni, regenerálni az oxidált E-vitamint. Úgy tűnik, a már felhasznált C-vitamin a szeléntartalmú glutation-peroxidáz segítségével újra használhatóvá válik.

Ebből is látható, milyen sokoldalúan és bonyolultan kapcsolódnak össze, és egészítik ki egymást a különböző rendszerek. Legnagyobb mennyiségben a gyümölcsök – különösen a citrusfélék, ribizli, kivi, acerola, homoktövis, csipkebogyó –, a zöldségek – főleg a paprika és a brokkoli, a káposztafélék, a zöldfűszerek, például a petrezselyem, a burgonya – tartalmazzák.

Szelén: csupán néhány éve ismerték fel, hogy létfontosságú, esszenciális tápanyag. Az oxidatív stressz ellen védő glutation-peroxidáz enzim nélkülözhetetlen alkotórésze. A szelénhiány – mely elég gyakori hazánk egyes területein – összefüggésbe hozható a szívbetegségek és a daganatos megbetegedések gyakoribb előfordulásával.

A szelén továbbá részese a nehézfémek, elsősorban az ólom, a kadmium és a higany kiürítésére irányuló méregtelenítési folyamatnak. Jelentősebb mennyiségben a teljes kiőrlésű termékekben, a szójababban, a tenger gyümölcseiben, az élesztőben, különösen a szelénélesztőben, a húsban és a fokhagymában fordul elő.

Figyelem! Szervetlen szelénvegyületeket, például szelenitet ne szedj egyidejűleg C-vitaminnal, mert az gátolja a szelén felszívódását! Az organikus, szerves szelénvegyületek – például szelenometionin, szelénélesztő – azonban szedhetők C-vitaminnal együtt is.

A szelén olyan anyag, melynél a terápiás céllal használt dózis meglehetősen közel áll a mérgezést okozó dózishoz. Ebből adódóan a napi 200 mikrogrammot hoszszabb időn keresztül nem szabad túllépni. Nagyobb adagja csak kivételes esetekben, például rákbetegségek terápiája során ajánlott, mindenképpen csak rövid ideig és orvosi felügyelet mellett, maximum 500 mikrogrammig! Tartós szedésekor elegendő az 50–100 mikrogrammnyi adag, mely felnőtteknél teljesen biztonságosnak mondható.

Hasznodra válnak

Mai ismereteink alapján még nem tudunk biztos választ adni arra a kérdésre, kinek és milyen dózisban érdemes antioxidánsokat szedni. A hivatalos, orvosi javaslatok még mindig nagyon visszafogottak.
Bár míg tíz évvel ezelőtt azt a szívbeteget, aki önszántából vitaminkészítményeket szedett szívkoszorúerei védelme érdekében, az orvosok sokszor megmosolyogták, ma már nincs olyan komoly orvos, aki erről lebeszélné.

A tápálékkiegészítés hatékonyságáról nagyon eltérőek a vélemények, de haszontalannak és hatástalannak már senki sem tartja.
Az eddigi tanulmányok arra engednek következtetni, hogy egy átlagos ember a kiegészítő antioxidánsokból jócskán profitálhat a szívkoszorúér-betegségeket, a rákos megbetegedéseket, sőt feltehetően még további betegségeket, például szürke hályog, reumais illetően. Pozitív hatásai már betegségek megelőzésében is megfigyelhetőek.

Táplálékkiegészítés: mikor, kinek?

Egy átlagos és átlagosan is táplálkozó ember szervezetébe jutnak ugyan antioxidáns tápanyagok, ám feltehetően nem optimális mennyiségben. Ha emellett még átlagos életmódot is folytat – ami a korábbi évszázadokkal összehasonlítva jelentősen nagyobb oxidatív streszszel jár –, a szív- és daganatos betegségek kockázatát nem kerülheti el. Ezért – a várható élettartamot tekintve – még egy elnagyolt, de rendszeres antioxidáns-kúrából is csak hasznot húzhat.
Kérdéses, vajon hasznára válik-e azok számára a kiegészítő tápanyagok bevitele, akik eleve odafigyelnek táplálkozásukra és szervezetük számára ideális tápanyagellátásról gondoskodnak? Hátrányuk valószínűleg semmiképp sem származik belőle.

Jegyezd meg! Már meglevő érbetegségekkel küszködő embereknek minden esetben hasznára válnak a kiegészítő antioxidánsok.

Ha szívesen olvasnál életmódról, egészségről, fogyókúrákról, érdekel a wellness világa, itt az ideje, hogy megvásárold az Ideál Magazin augusztusi számát. Ízelítő a tartalomból:

Vágykeltők
BIG – belső izomgimnasztika
Egyéjszakás kalandok...
Kapcsolatok elrontói
potenciazavar – a jéghegy csúcsa
Könnyű fogantatás


Olvass bele a legfrissebb szám tartalmába:
Ideál Magazin 2007. augusztus »

OLVASD EL EZT IS!

Blog.hu ajánló