Holtan találták: a '80-as évek legnagyobb sztárjai
Dúl a retró, ám néhány sztár már nem élvezheti az újraéledő népszerűséget. Tragikus zenészsorsok a '80-as évekből.
Valószínűleg a húszas korosztály csak foszlányokban emlékszik arra, milyen zenék is szólhattak a rádióban vagy bakelitlemezről a nyolcvanas években – amikor ők mondjuk éppen egy helyes kis kockavár építésével voltak elfoglalva a gyerekszoba szőnyegén. A mai harmincas-negyvenesek azonban már keményen rázták magukat a sulibuliban vagy a diszkóban, ahogy rázendítettek az akkori sztárok. A fejhangon sipítozó, felékszerezett Madonna, az akkor még csokibőrű Michael Jackson vagy a szintipop Modern Talking néven futó német félistenei.
Zenetévé híján csupán B. Tóth László Poptarisznyájában bízhattunk, ahol hétről hétre meg lehetett hallgatni a legfrissebb szerzeményeket. Videoklipet a magyar televízió műsorán maximum Juhász Előd Zenebutikjában láthatott a nép, vasárnap délelőttönként.
Manapság persze van számtalan zenei csatorna és rengeteg rádióadó, ahol a retrónak köszönhetően újra hallhatók az akkori dalok legnépszerűbbjei.
Így aztán Kylie és Madonna erejük teljében koncerteznek, megint van New Kids On The Block, és az időközben kifehéredett Jacko is szülinapi albummal lepte meg kitartó fantáborát.
Vannak azonban, akiknek - többféle ok folytán - a nyolcvanas évek egyszeri, megismételhetetlen tündöklést adott. Íme, három híresség, aki tragikusan fiatalon hagyta ott a csillogást.
Milli Vanilli
A tiszavirág-életű duó létrejötte Frank Farian producernek volt köszönhető, aki a már meglévő stúdióhangokhoz eladható arcot keresett. Így esett a választása a két modellkinézetű, Németországban élő táncosfiúra, Fab Morvanre és Rob Pilatusra, akik énekelni ugyan nem tudtak, de jól mutattak a színpadon.
Az 1988-ban kiadott All Or Nothing albumuk sikere eljutott az Egyesült Államokba is, ahol egy kis tuningolás után 1989-ben kiadták Girl You Know It’s True címmel. A címadó és további négy dal felkerült egyenesen a toplisták élére, az albumból pedig egyes források szerint 14 millió darabot adtak el. A hatalmas népszerűségnek köszönhetően a páros 1990 februárjában megkapta a Grammy-díjat a legjobb új előadó kategóriában.
A bomba akkor robbant, amikor még ugyanabban az évben egy élő MTV rendezvényen legnagyobb slágerük szalagja beragadt, így újra és újra a refrént játszotta le. Bár a jelenlévő rajongók észre sem vették a kínos malőrt, a kritika figyelmét nem kerülte el az incidens – a fiúk kíméletlenül lelepleződtek!
A botrány következtében megvonták tőlük a Grammy-t, számos pert akasztottak a nyakukba, a felháborodott vevők mind vissza akarták kapni a pénzüket, és természetesen lefújták következő albumuk kiadásának terveit is.
Innentől kezdve egyenes volt az út lefelé, bár Farian megpróbálta visszaállítani a banda hírnevét, és új albumot tervezett 1998-ra Back And In Attack címmel. Pilatus mindeközben egyre jobban belegabalyodott a drog és a bűnözés hálójába, sorozatos betörések miatt három hónapot még börtönben is ült.
A producer nem adta fel: kifizette a féléves rehabilitációs programot, és megvette a repülőjegyét, hogy visszamehessen Németországba. Promóciós turnéjuk előestéjén azonban holtan találták a 32 éves sztárt egy frankfurti motelszobában. Tragédiáját ismeretlen eredetű pirulák és alkohol végzetes kombinációja okozta.
A banda tündökléséről és bukásáról a BBC dokumentumfilmet forgatott, és egyes források szerint mozifilm is készül belőle.
Mel & Kim
A testvérduó, Melanie és Kim Appleby története Londonban kezdődött. A csinos és tehetséges lányok a nyolcvanas évek egyik legmeghatározóbb brit produkciós irodájának, a Stock Aitken Waterman istállónak a közreműködésével futottak be. Első kislemezük, a Showing Out rögtön bronzérmes lett a brit listákon, az USA-ban máris a topra került, második sikerük pedig, a Respectable az év hatalmas slágerének számított.
Hamarosan ismert arcok lettek, különösen a szigetországban, ám még mielőtt további nagy dobásokkal kápráztathatták volna el a nagyközönséget, a SAW producerei két új felfedezettjükre fordították energiáikat – ők voltak Kylie Minogue és Rick Astley.
Közben Mel, aki korábban modellként kereste a kenyerét, lassan visszavonulót fújt, hátfájásokra panaszkodván. Mikor azonban már a videoklipekben is csak összevágásokat lehetett látni az énekesnő helyett, a médiában felröppent, hogy súlyos betegség állhat a háttérben. Bár a testvérek váltig tagadták az állításokat, kiderült, hogy a fiatal sztár gerincvelő-daganatban szenved, és már a karrierjük kezdetén, 1985-ben májrákkal műtötték. Végül a kemoterápiától legyengült szervezete 1990 januárjában, életének 24. évében mondta fel a szolgálatot.
Kim azóta is időről időre kirukkol egy szóló kislemezzel, de igazi nagy sikert húga nélkül már nem tudott elérni.
Michael Hutchence – INXS
A Farriss-testvérek - Andrex, Tim és Jon – által létrehozott ausztrál csapat debütáló albumát, az INXS-t pontosan 1980-ban dobták piacra. Hamarosan kiderült, Michael Hutchence nemcsak az énekes, hanem a banda frontembere, szóvivője és zseniális dalszerzője is egyben. Bár a barátai szerint befelé forduló természetű, Hutchence a színpadon maga volt a tömény, buja férfiasság. Ezért aztán cseppet sem volt meglepő, hogy albumaik legalább akkorát durrantak, mint az énekes magánéletéről és csábításairól szóló szaftos bulvárhírek.Szupermodellek, mint Elle MacPherson és Helena Christensen egyaránt ágyba bújtak a rebellis sztárral, ám a legnagyobb sajtóvisszhangot Kylie Minogue-gal folytatott viszonya csapta. Sokan ugyanis nem nézték jó szemmel, hogy az addig bájos énekesnő, kibújván a szendeség gubójából, a kapcsolat hatására érzéki dívává változott. Ebből a korszakból származik az állítólag Kylie-ihletésű Suicide Blonde című nagysikerű daluk is.
A robbanékony természetű énekes a kilencvenes évek elején összetűzésbe került egy dán taxisofőrrel – olyan ütést kapott a fejére, hogy elvesztette a szaglóérzékét, ettől pedig még inkább depresszióba süllyedt.
Közben albumaikat is inkább csak a kritika magasztalta, a közönség kevésbé volt vevő rájuk, ami ugyancsak nem növelte jókedvét. A magánéletében szintén szaporodtak a zűrök: Kylie-val szakítva viszonyt kezdett Bob Geldof feleségével, Paula Yates-szel, ami ismét kiváltotta a paparazzók élénk érdeklődését. A válási procedúra kellős közepén ráadásul a hölgy teherbe esett, így 1996-ban megszületett a zenész egyetlen kislánya.
Rá egy évre már vadonatúj albumukkal turnéztak világszerte, melynek utolsó állomásaként szülőföldjük rajongóit akarta elbűvölni az INXS. Azonban tragikus esemény vetett véget a koncerteknek: november 22-én Hutchence furcsa körülmények között halt meg egy Sydney-i hotelszobában. Bár eleinte a helyszínen talált öv miatt öngyilkosságra gyanakodtak, nem találtak búcsúlevelet, ráadásul a sztár pucér teste kínosabb dolgokra engedett következtetni. Egyes feltételezések szerint tragikus véletlen történt: úgynevezett erotikus önfojtogatásba halt bele, vagyis szándékosan csökkentette szervezetének oxigénellátását önkielégítés közben, hogy ezáltal nőjön a kielégülés mértéke.
A frontember nélkül maradt banda 2005-ben valóságshow keretén belül próbált énekest verbuválni az INXS élére, végül a kanadai J. D. Fortune mellett tették le voksukat – de ez már egy másik INXS történetének kezdete.
Ebben a cikkben nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését. Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.