Megismétlődhet az egyiptomi tragédia? Az utazási irodák hallgatnak
Még tisztázatlanok a baleset okai, azonban kíváncsiak voltunk az utazási irodák véleményére.

Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

2011. november 6-án, vasárnap este egy magyar turistákat szállító autóbusz szenvedett súlyos balesetet, miközben az egyiptomi Hurghada üdülővárosából a körgyűrűn a reptér felé tartott. A 11 halálos áldozatot követelő - a további sérültek száma 29 volt - tragédia pontos okára még nem derült fény, a szakemberek azonban valószínűsítik, hogy gyorshajtás vagy műszaki hiba, esetleg a kettő együtt felelős a balesetért.

A sérült busz

Mik lehettek a tragédia okai?

A Best Reisen utazási iroda turistáit szállító három busz közül az első borult fel, vélhetően a nagy sebesség és a fékezés együtthatásának következtében. A transzfert biztosító busz egyébiránt egy neves, hosszú évtizedek óta a piacon lévő egyiptomi turisztikai cég, az Eastmar nevéhez köthető, aki honlapjuk adatai szerint 20 ezer utazásszervező céggel van kapcsolatban világszerte, emellett évente 250 ezer látogatót utaztat.

Az MTI-nek nyilatkozó Héjj Demeter, a világ egyik vezető tömegközlekedési autóbuszgyártójának szakembere szerint a jármű megfelelhetett a műszaki és biztonsági követelményeknek, a balesetben valószínűleg a sebesség nem megfelelő megválasztása játszhatott kulcsszerepet.

A Best Reisen utazási iroda munkatársa szerint a tragédiáért az egyiptomi közlekedési morál is okolható, véleménye szerint a helyi sofőrök szeretnek gyorsan vezetni, a hivatalos adatok szerint évente mintegy nyolcezer, halálos áldozatot is követelő közlekedési baleset történik az országban.

Az MTI információi szerint azonban a sofőr fáradt volt, egy kairói út után vitte a turistákat a reptérre. Hivatalosan egy sofőr négy és fél órát vezethet egyhuzamban, azonban a szakemberek szerint Egyiptomban ezt nem mindig veszik komolyan.

Héjj Demeter szerint azonban a busz nem sérült meg olyan mértékben, hogy ne maradtak volna meg a túlélést biztosító terek, véleménye szerint a tragédiát talán meg lehetett volna előzni, ha az utasok bekötik a biztonsági öveket - ma már a távolsági buszok valamennyi ülését biztonsági övvel kell felszerelni, használatuk azonban nem kötelező.

A tapasztalatok azonban azt mutatják, az utasokon kívül ezt a kísérők sem veszik komolyan, a rövid buszos utazások során épp úgy nem hívják fel erre, illetve a buszon belüli egyéb biztonsági óvintézkedésekre a figyelmet, mint a hosszabb buszos társasutazások során.

Mit mondanak az utazási irodák?

Számos utazási irodát próbáltunk felkeresni a témában, különös tekintettel azokra, akik gyakran szerveznek ugyanide vagy a térségbe hasonló utazásokat, tapasztalataink szerint azonban szinte minden irodát igen érzékenyen érint a téma, kevesen vállalták ugyanis fel, hogy reagáljanak megkeresésünkre. Arra lettünk volna kíváncsiak, véleményük szerint megelőzhető lett volna-e a baleset, egy-egy iroda ellenőrzi-e rendszeresen a reptéri transzfert, mint szolgáltatást, illetve milyen feltételeknek kell teljesülnie a sofőr személyét, illetve a busz műszaki állapotát illetően.

A Budavár Tours és a Best Reisen nem reagált megkeresésünkre, míg más irodáknál - Proko Travel, Insight Tours, Ibusz - cikkünk megjelenéséig nem sikerült olyan személyt kapcsolni, aki illetékes lett volna a témában. A Vista válasza szerint, mivel partnerek utazásait értékesítik, nem érintettek a témában, a Questor a gyászra való tekintettel nem kívánt válaszolni, a Neckermann pedig mielőbbi írásos választ ígért, azonban ez cikkünk megjelenéséig nem érkezett meg. A szintén egyiptomi utazások értékesítésével foglalkozó Medina Tours munkatársa pedig mereven elzárkózott a válaszadásról.

Magyar sérültek hagyják el a helyi kórházat

Egyedül a Kartago Tours-tól és a Fehérvár Traveltől kaptunk érdemi információt. Utóbbi amellett, hogy a reptéri transzfereket illetően is állandó partnerekkel dolgoznak, nagy múlttal és tapasztalattal rendelkeznek a buszos társasutazások terén. Véleményük szerint azonban a buszok műszaki állapotát ilyen távolságból folyamatosan lemérni nehéz, a partnerek tekintetében a bizalomra és a hosszú távú, régóta tartó sikeres együttműködésre alapoznak.

A buszok tekintetében náluk is alapvető szabály, hogy a jármű nem lehet régebbi öt évnél, figyelnek arra, hogy a sofőrök betartsák, mennyit vezethetnek egyhuzamban, személyüket illetően azonban főként csak a nyelvtudást írják elő. A Kartago Tours együttérzését fejezte ki a mélyen megrendítő tragédiával kapcsolatban, attól azonban tartózkodik, hogy kimondja bárki felelősségét. Kiemelte, hogy a külföldi partnerek a kinti buszok állapotát folyamatosan ellenőrzik, ahogy azt is, hogy Egyiptomban a közlekedési kultúra merőben más, amit sajnos, vagy nem, de muszáj elfogadni.

Képek: mti.hu.

Szívesen mennél ezek után hasonló egyiptomi utazásra?

Ezt is szeretjük