Lényegesen drágulnak a busz- és vonatjegyek: a kormány megszorításokat tervez
Könnyen lehet, hogy jövőre még többet kell fizetned az utazásért.

Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A jövő évi költségvetési törvénytervezet szerint a kormány az egyéb megszorítások mellett a távolsági közlekedési cégek támogatása terén is összébb húzná a nadrágszíjat, ami a jegyek és bérletek drágulásához vezethet.

Csökkenhet az állami támogatás

Amellett, hogy a tervek szerint az utazási kedvezmények terén is a csökkentés elve érvényesül majd, az Origo.hu értesülései szerint kormány negyedével mérsékelné a közlekedési cégeknek nyújtandó állami támogatást, melyet fogyasztói árkiegészítésnek is neveznek. Idén még 109 milliárd forintot adtak e célból az olyan vállalatoknak, mint a MÁV vagy a Volán, jövőre azonban, amennyiben a tervezetet elfogadják, ez 93 milliárdra is csökkenhet.

Az pedig, hogy a sok esetben egyébként is veszteséges cégek mindezt önerőből kompenzálnák, nem túl valószínű, az viszont sokkal inkább lehetséges, hogy az utazók jegyeinek árát emelik majd. 220 kilométer után a vonatjegyre például egy diák után az állam idén öt kilométerenként 24 forint támogatást ad, jövőre azonban a számítások szerint ez csupán 18 forint lesz, ami egy 1500-1800 forintos jegy árát akár kétszáz forinttal is megemelheti.

A jegyek és a bérletek is drágulhatnak

A változások nem csupán a jegyek, de a bérletek árában is megmutatkozhatnak majd, egy tíz kilométeres buszbérlet után a Volán-társaságnak például jelenleg 5544 forint támogatást ad az állam, ami jövőre a tervezet szerint csupán 4158 forint lesz. A bérlet ára ennek különbözetével, vagyis akár 1386 forinttal is nőhet.

Mindez a kedvezményesen utazók széles körét érintené, többek között a diákokat, a 65. életévüket be nem töltött nyugdíjasokat, a fogyatékkal élőket, a sajátos nevelési igényű gyereket kísérő személyeket, valamint az álláskeresőket is.

A 65 év alatti nyugdíjasok utazási kedvezményét a hírek szerint ezen túlmenően is megnyirbálná a költségvetés, mindemellett a határon túli magyarok, a hadirokkantak és kísérőik, a hadiözvegyek és a menekültek, valamint a MÁV dolgozóinak családtagjai is érintettek lehetnek az ügyben.

A tervek szerint továbbá 2012-ben a MÁV Zrt. és a Volán-társaságok egybeolvadhatnak, a Széll Kálmán-tervben ugyanis megfogalmazták ezek integrálását egy új közlekedési holding keretein belül.

Ki tudod fizetni a drágább jegyeket?

Ezt is szeretjük