Miért nem szabad állandóan nyomni a féket a kocsiban? Így lesz hosszabb életű a féktárcsa
A fékezés módja megrövidítheti vagy meghosszabbíthatja a fékbetétek, féktárcsák élettartamát.

fékezés nyitó
Ez is érdekelhet

Túl nagy a mobilos választék? Szűkítsd le a kört a Huawei P40 családra! (x)

Szakértelem és újító szemlélet az Ilcsinél (x)

„Egy gyerek voltam” – vallott Szilágyi Áron (x)

Dobd fel a hétköznapi menüt, készíts citrusos-csípős tengeri sügért! (x)

beauty and style

Romantikus és egyedi esküvői boltívek: el se akartok majd alóla mozdulni »

Hajápolók pára ellen: búcsút mondhatsz az oroszlánsörénynek »

Keringést serkentő japán asahi masszázs: megfiatalítja és ragyogóvá teszi a bőrt »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Kézi váltós autóknál a lábfék a féktárcsákra préseli a fékbetétet, mely fokozatos vagy hirtelen megállásra kényszeríti a járművet.

Motorfék esetén azonban a féktárcsák és fékbetétek nem terhelődnek, fokozatosan veszít sebességéből az autó. Mikor melyik féket érdemes használni?

A féktárcsa és a fékbetétek

A friss féktárcsáknak szükségük van némi koptatásra ahhoz, hogy jobban fogjanak, mint újonnan beszerelt állapotukban - kivéve, hogyha felszabályozva helyezték be őket-, de elmondható, hogy legtöbben azt szeretnék, ha minél később kopnának el, és kellene újat venni.

A fékbetét és a féktárcsa.
A fékbetét és a féktárcsa.
Fotó: David.Monniaux / Wikipedia

A tárcsás fékrendszereknél súrlódási erő hatására lassul a gépjármű, aminek következtében magas hőmérséklet keletkezik a féktárcsa és a fékbetétek között. Egy erős, hirtelen fékezés esetén például autópályán 130 km/óránál már érezhető károkat okozhat - rázkódhat a kormánykerék, nehezen fog a fék a későbbiekben.

A lábfék és motorfék használata

A lábfék sokak nagy kedvence, kanyaroknál, lejtőknél vagy piros lámpánál előszeretettel állnak meg vagy lassítanak segítségével. Azonban minél többet használják ezt a féket, a tárcsák és a fékbetétek annál hamarabb kopnak el, nem beszélve arról, mennyire üzemanyag-pazarló módszer.

A piros lámpáknál érdemes a fékek kombinált használata. A motorfék akkor kapcsol be, amikor egyik pedált sem nyomod, és 4, 3, 2 vagy 1-es sebességben van az autó. Így megközelítve a lámpát csak akkor érdemes lábféket is használni, amikor odaérkezéskor még mindig pirosan világít. Üzemanyagot is spórolsz, és a fékrendszer is hálás lesz érte.

A cikk az ajánló után folytatódik

Lejtőknél szintén csak akkor ajánlott lábféket is használni, hogyha valamilyen váratlan akadályba, lezárásba ütközöl, vagy ha jobb kezes utca mellett haladsz el. Máskülönben alacsony sebességfokozatban, üzemanyag használata nélkül, bátran lecsoroghatsz a legközelebbi vízszintes szakaszig. Veszélyes is lehet, ha a súrlódási erő hosszú lejtmenetben drasztikusan megnövekszik!

Kanyaroknál szintén nem javasolt a lábfék kizárólagos használata, lehetőleg pár méterrel a kanyar előtt kapcsold vissza a sebességfokozatot, indexelj, és csak ha az irányváltoztatás íve megköveteli, akkor lépj rá a fékre! A hirtelen fékezés nemcsak balesetveszélyes, de garantáltan korán tönkreteszi a féktárcsákat és a fékbetéteket.

Az üzemi fék

Az üzemi fék lejtőn vagy emelkedőn való megálláskor, parkoláskor vagy „kicentizések esetén” jöhet jól, például egy szűk helyről való kiálláskor, amikor nem szeretnél még véletlenül sem az előtted vagy a mögötted lévő kocsinak koccanni manőverezés közben.

fék 3
Fotó: wakila / Getty Images Hungary

Zárható garázsban tartott kocsiknál nem praktikus behúzva hagyni a kéziféket, mert az állandó használata idővel csökkenti a hatásfokát. Annál inkább az emelkedőknél, ahol a kézifékes elindulás lehetővé teszi, hogy a ne pörögjenek ki a gumik, ne használjon el felesleges benzinfröccsöt, és ne csússzon hátra a mögötte álló autósra. Jót tesz a kocsinak a kíméletes bánásmód.

Gyors KRESZ-kvíz

A képes tesztkérdések sok tanuló számára mumusnak számítanak a vizsgán, noha ezek készítik fel őket a forgalomban felmerülő éles szituációkra. A kérdéseinkből kiderül, hogy a rendszeresen közlekedők valóban hibátlanul töltenének-e ki most is egy KRESZ-tesztet.

(Képek forrása: Getty Images Hungary)

Ezt is szeretjük