Hányszoros lesz a fékút jeges úton? Télen életet menthet, ha tudod a választ
Csúszós, jeges úton többszörösére nő az autó fékútja.

vezetes sofor auto telen
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Az időjárási körülmények nagyban befolyásolják a vezetés biztonságát és a közúti baleseti statisztikákat. A téli, hűvösebb időszakban a köd, a korlátozott látási viszonyok, a havazás, az ónos esők és a jeges, csúszós utak nehezítik a haladást, és nagyobb megpróbáltatás elé állítják még a rutinos sofőröket is.

A száraz úton, tiszta látási körülmények közötti vezetést össze sem lehet hasonlítani a téli adottságokkal, sokan nem is szívesen ülnek autóba ilyen helyzetben. A biztonság érdekében azonban a leggyakorlottabb vezetőknek sem árt néha realizálni a veszélyeket, amelynek tükrében még nyilvánvalóbbá válik a sebességkorlátozás és a megfelelő követési távolság jelentősége.

Fékút jeges úton

Mivel a KRESZ-vizsga elméleti kérdése, feltételezhető, hogy jogosítvány birtokában mindenki tudja: a fékút jeges úton a száraz úthoz hasonlítva, azonos feltételek mellett körülbelül hatszoros lesz. De nem lehet elégszer felhívni a figyelmet arra, hogy a gyakorlatban ez hatalmas különbséget jelent. 

A fékút a reakciótól, azaz a fékezés kezdetétől megtett útszakasz hosszát jelöli, ez persze még nem egyenlő a féktávolsággal, amely a reakcióidő alatt megtett utat is magában foglalja, ennélfogva jóval nagyobb számot jelent.

Reakcióidő és fékút

A reakcióidő egy rutinos vezetőnél legalább 0,5-0,7, de akár 1 másodperc is lehet, ami alatt még nem történik fékezés, így ezalatt a jármű sebessége nem változik. 50 kilométer/órás sebesség alatt ez - 3,6-tal elosztva - nagyjából 12-14 méter haladást jelent. E távolság alatt tehát még le sem tudta nyomni az ember a fékpedált. A reakcióidőt online különböző feladatokkal is letesztelheted érdekességképpen, ahogy például a Turbócsiga oldalán is, de ez élesben, akár fáradtan vagy rosszabb látási körülmények, zavaró tényezők mellett természetesen jelentősen eltérhet.

A cikk az ajánló után folytatódik

A fékút az a távolság, ami alatt az autó sebessége a nullára csökken. Ennek legegyszerűbb kiszámítási képlete a következő: v²/2xa. A v a sebességet jelenti méter/szekundumban, az „a” az elérhető lassulást, amely a gumiabroncsok és az út súrlódásától függ, ez száraz időben, jó gumiabronccsal és fékrendszerrel akár 7,5 m/s² is lehet, fagyos úton viszont csak 1-1,5 körüli szám.

Ennek megfelelően a fékút képlete 50 kilométer/óránál: 13,8²/2x1,5, azaz körülbelül 63-64 méter. Ennyit tesz meg tehát az autó a fékezési reakciót követően a jeges, csúszós útviszonyok között, erre jön még a reakcióidő alatt megtett út, mely 1 másodperccel számolva további 13,8 méter. Így akár 76-77 métert is haladhat télen az autó a megállásig. Ez valóban nagyjából hatszoros fékutat jelent a száraz úthoz képest.

Ez természetesen csak az elmélet, a fékút hosszát - és irányát - az útviszonyok és a sebesség mellett az autó, továbbá maga a vezető felkészültsége, gyakorlata is befolyásolja. Egy nagyobb autónál több méteres fékkésedelemmel is számolhat a sofőr, amely a fékpedál benyomása és a fékezés kezdete között telik el.

Többet megtudhatsz a témában a KRESZ TV YouTube-csatornáján elérhető tematikus részből is, amelyben a Kreszprofesszorként ismert Pető Attila magyarázza el az elméleti és gyakorlati alapokat.

Egy biztos: az útviszonyoktól függő változásokra mindig fontos tekintettel lenni, és ennek megfelelően megválasztani a biztonságos sebességet, valamint betartani a követési távolságot, ezáltal ugyanis életveszélyes balesetek kerülhetők el.

Villámgyors KRESZ-teszt

Ismétlés a tudás anyja - mondják. A KRESZ-teszttel jogosítvány birtokában is ellenőrizheted, mennyire kopott meg a tudásod, szükséges-e frissíteni.

(Képek: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük