Hányást takarítanak, és alulfizetettek: egy tanár most kipakolt

A tanárok nem osztják a kormány pozitív szemléletét. Sem a béreket, sem a körülményeket illetően.

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Egy vidéki város általános iskolájában dolgozó tanárnő volt beszélgetőpartnerünk, aki elképesztő állapotokat vázolt a magyar közoktatás jelenlegi helyzetéről. Riportalanyunk - nevezzük Beának - a béremelésről is beszélt, amiben ő is részesült ugyan, de nem elégedett a helyzetével.

Valamivel többen jelentkeztek az idén pedagógiai szakokra - a felsőoktatási jelentkezés összesítése után ez derült ki. Maruzsa Zoltán államtitkár ezt többek közt az életpályamodell bevezetésével indokolta. De tényleg ennyire jobb helyzetet teremtett a kormány az életpályamodell bevezetésével az oktatásban? Egy általunk megkérdezett tanár elkeseredetten mesélt arról, milyen problémákkal néznek szembe napról napra az államosítás és az életpályamodell után.

"Innen kellett volna indítani az életpályamodellt"

„A bér valóban megnövekedett, korábban kereken 100 ezer forintról ugrott egy "hatalmasat” 160 ezer forintra. Mondjuk én évekig kimaradtam a pedagógus bértáblákból, de az általános volt, hogy korombeliek 100 ezer forint nettót kerestek, arra ez a pénz eléggé jólesett” - fogalmazott. A nettó 160 ezer forintos bérből kellene Beának eltartani kamasz gyerekét, megvenni bérletét - a fenntartó azt nem állja -, de gyerek nélkül még kevesebbet keresne.

„Ez persze egyáltalán nem jelenti azt, hogy ezzel mindenki felhagy a korrepetálásokkal és - konkrétan nálunk - a takarítással. Én egyedül nevelem a kamasz fiamat, szóval ez a pénz édeskevés ahhoz, hogy mondjuk havonta egy könyvet megvegyek, beleférjen esetleg egy színház vagy egy mozi. A kollégáim szerint évek óta nem volt béremelés, ez csak egy kis morzsa, innen kellett volna indítani az életpályamodellt.”

A bérrel kapcsolatban Bea szerint az is érdekes, hogy van olyan önkormányzat, amelyik korábban adott béren felül juttatást, étkezési jegyet a pedagógusainak. Az állami mamutvállalat, a Klebelsberg Intézményfenntartó létrejöttével ez megszűnt.

Túlóra nincs - hivatalosan

Amikor az életpályamodellel megnövekedett munkaidővel kapcsolatban kérdeztük Beát, elmondta, eddig nem nézték a munkaidőt, csak a feladatokat.

Ahogy fogalmazott: „ha elhúzódott egy szülői értekezlet, akkor nyilván másnap nem maradt el a matekóra”. „Most munkaidőt kell nézni. Az egész rendszer olyan, ami azt sugallja nekünk, hogy megbízhatatlan, lógós banda vagyunk, és ugyanezt sugallja a társadalomnak is, hogy most ugye sír a szánk, pedig végre el van kapva a frakkunk, és dolgozni kell nekünk is” - mondta.

Amellett, hogy egy elsős tanító egy nap akár 65-70 füzetet is hazavisz javítani, előírt szakkörök és adminisztrációra szánt órák is vannak, amiket táblázatban kell vezetni. Azt azonban meghatározzák, hogy mennyi plusz munkát lehet bevallani, ugyanis túlóra nincs, azért nem fizetnek.

Iszonyatos hajtás a gyerekeknél

A hangulat Bea iskolájában a fentiek miatt is pocsék, de ez még nem minden. „Mindig van valami apróság vagy nagyobb dolog, ami borzolja a kedélyeket. Például ingyen tankönyv: az elsősök "tartós tankönyvet" kaptak a könyvtárból, amit tavaly már használtak a tavalyi elsősök, mivel a könyvben nem egy olyan feladat van, hogy húzd alá, kösd össze - ezeket tavaly már aláhúzták, összekötötték. A mostani elsős utálja, hogy a szép kis könyve már össze van firkálva, a tanítónéni meg igyekszik kreatívan áthidalni a problémát” - mondta Bea.

Szerinte a gyerekek is túlterheltek a délutáni oktatás bevezetése óta. „Az elsősök nem egyszer hatodik óra után tudnak ebédelni, ami egy hatévesnek eléggé késői, a fél évvel korábbi déli evés-alvás kombó után. Szinte nincs idejük egy játékra sem, hiszen 2 órától már kezdődik a délutáni tanóra. Iszonyatos hajtásban vannak. Ez a rendszer egy dolgot hagy számításon kívül: a gyereket.”

Hányást pucol a tanár délelőtt, délután már plusz munkában takarít

Beáék iskolájában a KLIK létrejötte óta rendszeres, hogy „balesetek” után a tanároknak például hányást kell takarítani, mivel az önkormányzat felel a takarításért, azonban ők csak délutánra küldenek munkaerőt, tehát a feladatok nincsenek összehangolva. Az eszközök beszerzésénél is hasonlót hozott a KLIK: „minden tanár fogadja el, hogy jobb, ha megveszi a színes papírt, amiből dolgozik, mert mire lefuttatja a közbeszerzést a KLIK-ben, addigra érettségi előtt áll az osztálya. Legyen jóban a szülőkkel, mert úgyis mindent tőlük kunyerálunk, hogy egyáltalán valahogy eldöcögjön a tanév. És mi egy kvázi elit iskola vagyunk.”

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban arról dilemmázunk, hogy miért ülünk fel a legfrissebb trendekre, miért követjük megszállottan a divatirányzatokat, valamint a fogyasztás és a reklámvilág pszichológiájának is a mélyére ástunk. Pintér Ada beszélget Márton Szabolccsal az Indamedia csoport ügyfélélmény igazgatójával, és Kazár Zalán Kristóffal a Femina újságírójával.

Promóció

Bea kollégái közül többen külföldre mentek az utóbbi időben. Aki maradt, annak plusz munkát kell vállalnia: „aki nem ment ki dolgozni, az kijár takarítani. Aki nem jár ki takarítani, az rogyásig korrepetál, de úgy, hogy hétköznap este 9-ig és szombaton 12 órán át” - mondta.

Ezt is szeretjük