Felkavaró könyvet dobtak piacra világunk betegségeiről - Az Éhségnek a polcodon a helye

Nem egy könnyed olvasmány, de le sem bírod majd tenni.

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Ép testben ép lélek - tartja a mondás, csakhogy Szerényi Szabolcs történeteiben sem a lélek, sem a test nem marad ép, sőt, olykor egyik betegsége okozza a másik halálát. Az Éhség címet viselő, a 88. Ünnepi Könyvhéten bemutatott novelláskötet az elmúlt évek egyik legfelkavaróbb szerzői debütálása. A civilben újságíróként, a reklámmal és médiával foglalkozó Kreatív magazin főszerkesztő-helyetteseként dolgozó Szerényi a karaktereit és az olvasót sem kíméli.

Ahogy a Fiatal Írók Szövetsége - FISZ - által kiadott kötet szlogenje is utal rá: az Éhség nem egy könnyed nyári olvasmány. Van benne rejtély, izgalom, félelem és meghökkentés, erotika és erőszak, de pont úgy adagolva, hogy Szerényi könyve nem válik öncélúan felkavaróvá, ízig-vérig szépirodalom marad, csak épp a kevésbé finomkodó fajtából.

Mellbevágó történetszálak

Egy olyan világban játszódnak ezek a történetek, ahol egy fiú növényt ültet magába, hogy végre felhívja magára a környezete figyelmét; ahol a sikeres orvos már nem tud mit kezdeni a jólét émelyítő érzésével, végül egészen bizarr módon babrál ki hasonszőrű szomszédaival; ahol a nyugalmazott vasutas uszonyokat növeszt, mert már csak a halak világában érzi jól magát.

És ahol a felső tízezer éhsége a földi javak iránt olyan mérhetetlenné nőtt, hogy szó szoros értelmében felfalják azokat, akik a társadalom alsóbb szintjein ragadtak. Bizarr történetek egy bizarr világból - ám semmivel sem őrültebbek a valóságnál, amely ihlette őket.

Elismerő kritikák

Az eredetileg ismert irodalmi lapokban - Tiszatáj Online, Kalligram, Műút, KulTer - megjelent szövegeket a könyvheti bemutatókon a kritikusok Bret Easton Ellis és Michel Houellebecq írásaival állították párhuzamba, kiemelve, hogy a szerző történeteiben keresi az extrém határhelyzeteket és ütközéspontokat, egyúttal a fogyasztói társadalom diszfunkcióival szemben is finom kritikát fogalmaz meg, néhol pedig a reklámosok kifelé zárt világába enged betekintést.

A könyv fülszövegét jegyző Nemes Z. Márió költő, esztéta így fogalmazott a kötetről:

- Korog az agyunk, ha Szerényi Szabolcs szövegeit olvassuk. A test és lélek homályos kategóriák, egyetlen hatalmas bendő leszünk, mindenünk a vágy. Mert az éhség az új vallás. A kisprózák steril és embertelen világát felrobbantja az abszurd vágy, melyet a túlfogyasztás mámora hajt. Szerényi látványkonyhája kellemetlen attrakció, hiszen a konzumgépek megvadulnak, szétélveznek és végül önmagukat is feltálalják. Szegény agyunk mégis habzsol tovább, mert egyetlen kincsünk az éhség.

A kötet megvásárolható a Libri, a Bookline, a Líra és az Írók Boltja webshopjaiban. További információkat pedig a könyv Facebook-oldalán találhatsz.

Az Éhség Szerényi Szabolcs első kötete, ami viszont elég erős és ígéretes indításnak tűnik. A szerző egyébként a reklámmal és médiával foglalkozó Kreatív magazin főszerkesztő-helyettese. 2015 óta jelennek meg versei és novellái, szabadidejében forgatókönyvírással, fotózással és plakáttervezéssel is foglalkozik. Állandó szerzőtársa Artúr, a szálkásszőrű tacskó. 

Részlet a kötetből

A sálas férfi a korlátnak támaszkodva szivarra gyújtott, a park sötétjébe vesző fákat figyelte. Kifújta a füstöt, majd megszólalt szokásos, tört angolján.

- Van, aki szentségként veszi magához. Mint Krisztus testét. Mások életerőt remélnek tőle. Védelmet betegségektől. Azt hiszik, amit megesznek, azt legyőzték. De ők vannak kevesebben.

- Hát a többiek? - kérdeztem vissza.

- Az ínyencek, a gourmet-k - felelte, s beleszívott a szivarba.

- Miért emberek? - néztem fel rá.

- Ma már nem az a kérdés, hogy van-e mit enni. A legfontosabb, hogy mit vágyunk enni.

Talán azt hitte, nem értem, vagy csak biztosra akart menni, folytatta volna, de megszakítottam.

- Vagyis az éhség az új vallás, az éttermek a templomok, a hús a szentség. De mi köze maguknak ehhez?

- Mi adjuk az áldozati kenyeret. Egy vacsora Párizsban ezer euró, Japánban egy szebb tonhal egymillió jen. De mi van, ha nincs feljebb? Ha nem lehet több Michelin-csillagot osztani? Mindig kell új, jobb, különlegesebb. Itt kezdődik a mi üzletünk.

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban arról dilemmázunk, hogy miért ülünk fel a legfrissebb trendekre, miért követjük megszállottan a divatirányzatokat, valamint a fogyasztás és a reklámvilág pszichológiájának is a mélyére ástunk. Pintér Ada beszélget Márton Szabolccsal az Indamedia csoport ügyfélélmény igazgatójával, és Kazár Zalán Kristóffal a Femina újságírójával.

Promóció

Ezt is szeretjük