Rengeteg embert érinthet a csalás

Honnan tudhatod, hogy te is érintett vagy?

Van terület, ahol évek óta nem javul a helyzet.

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

A 2015 szeptemberében ellenőrzött munkáltatók több mint fele trükközött valamilyen módon - nem a dolgozók javára. A munkaügyi hatóság vizsgálatai szerint a munkavállalók 68%-a érintett.

A több mint 65 ezer dolgozóval szemben leginkább a munkaidő-nyilvántartással szabálytalankodtak a cégek. A munkavállalók 22%-ánál nem tartották be a munkaidőre vonatkozó előírásokat, 19%-nál a munkabérrel kapcsolatban trükköztek, a dolgozók 14%-át pedig feketén foglalkoztatták.

A 2014-es évhez képest némileg javult a fegyelem, idén az év első kilenc hónapjában 8 ezerrel kevesebb dolgozóval szemben próbáltak szabálytalankodni a cégek.

A vendéglátásban és a kereskedelemben sok a baj

A sokáig listavezető építőipar visszaszorult a harmadik helyre: a legtöbb gond most a feldolgozóiparban van, ez után a kereskedelmi cégeknél találták a legtöbb szabálytalanságot.

A kereskedelem és a vendéglátás egyébként az a terület, ahol üzemszerűek a jogsértések - a munkáltatók nem tartják be sem a munkaidőre, sem a pihenőidőre vonatkozó előírásokat. A rendkívüli munkavégzésnek számító hétvégi, ünnepi vagy munkaidőn felüli órákkal is itt bánnak a legnagyvonalúbban a cégek, vagy nem a törvényben előírtak szerint fizetnek, vagy egyáltalán nem fizetik ki a plusz munkát. Bár a bérfizetéssel kapcsolatban is óvatosabbak lettek a munkáltatók, még mindig 10 ezer dolgozó kapott alacsonyabb fizetést az előírtnál.

A másik frekventált terület a személy- és vagyonvédelem: még mindig a biztonsági őröket dolgoztatják leginkább feketén a cégek. Az ő helyzetünk nem sokat változott 2014-hez képest, sőt, idén még 2%-kal nőtt is a munkaszerződés és bejelentés nélkül dolgoztatott emberek aránya ezen a területen. A feketemunka azonban visszaszorulni látszik az építőiparban és a mezőgazdasági vállalkozásoknál, az ellenőrzések legalábbis azt mutatják, hogy itt már sokkal jobban ügyelnek a cégek a szabályokra, mint korábban.

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban arról dilemmázunk, hogy miért ülünk fel a legfrissebb trendekre, miért követjük megszállottan a divatirányzatokat, valamint a fogyasztás és a reklámvilág pszichológiájának is a mélyére ástunk. Pintér Ada beszélget Márton Szabolccsal az Indamedia csoport ügyfélélmény igazgatójával, és Kazár Zalán Kristóffal a Femina újságírójával.

Promóció

Fotók: MTI/Szigetváry Zsolt, mobilon megjelenő kép - MTI/Koszticsák Szilárd.

Ezt is szeretjük