Miben különböznek a nők és a férfiak a volán mögött?
Papp Zoltán SEAT márkaigazgatóval készítettünk interjút. (x)
Manapság már egyáltalán nem szokatlan látvány, hogy nők is ülnek a volán mögött: gyerekért mennek, dolgozni igyekeznek, vásárolni indulnak vagy éppen randevúra sietnek autóikkal. De miként választ egy nő autót, miért éppen ezt vagy éppen azt a márkát kedvelik a hölgyek? És az autómárkáknak van-e külön stratégiája, amivel kimondottan a női autóvezetőket és a női vásárlókat igyekeznek megszólítani? Hogy kérdéseinkre választ kapjunk, felkerestük Papp Zoltánt, a SEAT márkaigazgatóját, aki elmondta, hogyan látja mindezt tapasztalt szakemberként.
- Ma már természetes, hogy a nők is vezetnek, ami mondjuk korántsem volt ilyen magától értetődő anyukáink korában. Sőt, sok család két autót tart fenn, hogy a nő is önállóan intézhesse a teendőit. Ebből is következik az a tendencia, ami jól megfigyelhető a reklámokban, azaz az autós hirdetések már csak részben szólnak a férfiakhoz, másik részük a női vásárlókat igyekszik megfogni. A SEAT kikre összpontosít elsősorban? Ha csak néhány jellemvonást kellene kiemelni, mik lennének azok, amik egyedivé teszik a márkát?
- Azt gondolom, a SEAT a kezdetektől fogva arra törekszik, hogy autói az egyedi, stílusos megjelenésükkel vonják magukra az emberek figyelmét. Tervezőink is e célt tartják szem előtt, ezért olyan formai megoldásokat igyekeznek hozni és megvalósítani, amellyel kitűnhetünk a tömegből. Ha tehát a vásárló - legyen szó akár nőről, akár férfiról - nem egy átlagos, hétköznapi formát szeretne, hanem már megjelenésében is egy izgalmas, temperamentumos és dinamikus, ha úgy tetszik, sportosabb autót, akkor a SEAT a jó választás.
- Ezek szerint nem véletlen, hogy a márka a magyar sportolókat támogatja.
- Valóban, az elmúlt időszakban a sportot támogattuk, egyéniben Cseh Lacit és Kovács Katit emelném most ki, csapatsportban pedig az MKB Veszprém férfi kézilabda csapatát és a Fradit. Most azonban kicsit háttérbe szorul majd a sport a szponzorációs tevékenységünkben, mert a jelenlegi kínálatunknál azért már nem a sportos karakter a legmeghatározóbb, hanem inkább a dizájn és a temperamentumosság, amit igyekszünk is hangsúlyozni. Így azt kell mondjam, jelenleg egy izgalmas váltás előtt állunk, egyrészt a női vonalon, másrészt pedig, ahogy már említettem, a dizájn tekintetében. De hogy konkrétan kit, vagy melyik intézményt, esetleg melyik projektet szeretnénk támogatni, arról még folynak a tárgyalások.
- Úgy tudom, a SEAT spanyol márka. Megjelenik az autókon a mediterrán mentalitás?
- Igen, azt gondolom, hogy a mediterrán emberek életigenlő hozzáállása egyértelműen sugárzik az autóinkból. Aki SEAT-ot választ, az bizonyára szeret kitűnni a tömegből, szereti élvezni az életet, annak minden szépségével együtt. Egy autó manapság már nemcsak arról szól, hogy eljussunk vele A-ból B-be, hanem kicsit a személyiségünk meghosszabbítása is. Véleményem szerint fontos, hogy olyan autót válasszunk, amit szeretünk, amivel azonosulni tudunk, mert ha így teszünk, akkor minden reggel elégedetten, mosollyal az arcunkon fogunk beülni az autónkba.
- Hogyan születnek meg ezek a karakteres, életigenlő formák?
- Máig a spanyol tervezők a meghatározóak a márkánál, aminek én kifejezetten örülök, hiszen a spanyolok nagyon jó stílusérzékkel rendelkeznek, úgymond nekik ez a vérükben van. A tervezés amúgy nagyon dizájnhangsúlyos a SEAT-nál, először a 30-40 fős tervezői csapat fogalmazza meg és önti formába az új modellek alakját, és csak utána kezdődik a közös munka a mérnökcsapattal, akikkel aztán kidolgozzák a végső formát, amely már a technikai és biztonságtechnikai kritériumokhoz is igazodik minden apró részletében.
- Mennyi időt vesz igénybe egy új modell létrehozása?
- Az első ceruzavonástól a sorozatgyártás megkezdéséig az optimális idő 22-24 hónap, ami egy igen gyors tempó, ha figyelembe vesszük, hogy milyen komoly fejlesztések állnak egy-egy új modell hátterében.
- Van esetleg eltérés a külföldi és a magyar piacra szánt SEAT modellek kínálata között?
- Igen, természetesen van eltérés. Van olyan modell, amit mi itthon nem forgalmazunk, mert olyan kicsi az a vásárlói kör Magyarországon, melyet érdekelhetne az autó, hogy nem lenne érdemes bevezetni a modellt. Erre példa a SEAT Mii, melyet a Mango divatmárkával együtt a hölgyek számára alkottak meg a spanyol tervezők. Ez egy nagyon mutatós miniautó, de sajnos itthon nem tudnánk belőle annyit eladni, hogy megtérüljenek a bevezetéssel és a forgalmazással kapcsolatos költségek.
- Ezek szerint vannak olyan autók, melyeket már kifejezetten nőknek terveznek. A nálunk is kapható SEAT-ok közül melyik az, amelyik leginkább a női vezetőket fogja meg?
- Őszintén szólva erre a kérdésre nehéz pontos választ adni, mert a márkánál viszonylag alacsony a magánvásárlások aránya. A vásárlások 80%-át cégekkel bonyolítjuk, ezeknél azonban nem tudni, hogy végül melyik autó kerül hölgyhöz és melyik nem, így statisztikát ilyen körülmények között lehetetlen felállítani erre vonatkozóan. Mindenesetre a tapasztalataink azonban azt mutatják, hogy a nők nagyon szeretik a SEAT modelleket.
- Miben különböznek a nők a férfiaktól, ha autóvásárlásról van szó?
- Azt látjuk, hogy a nők nagyon impulzív vásárlók és döntéseiket "meglátni és megszeretni" alapon hozzák meg. Mielőtt betérnek hozzánk, addigra bizonyára tudatosan végiggondolták, hogy mik azok a kritériumok, amelyek fontosak számukra, és valószínűnek tartom, hogy kikérik a párjuk véleményét is - főleg műszaki dolgokban -, de amikor már a szalonban vannak, akkor elsősorban az autó megjelenése - színe és formája - döntő számukra. Tehát a helyszínen már másra figyelnek, mint a férfiak. Sokkal bátrabban választanak például színt, és jobban kedvelik az új formai megoldásokat is.
A férfi vásárlóknál más a helyzet. A SEAT ugyan nem volt soha a legolcsóbb autó, de ár-érték arányban mindig is jónak számított. Ez azt jelenti, adott összegért mi sokkal felszereltebb autót adtunk mindig is, mint versenytársaink, azaz már az alapfelszereltségünk tartalmaz olyanokat, mint a légzsákok, a klíma, a gyári rádió, az elektromosan állítható tükrök. Nálunk az extrákat az alufelnik, a tolatóradar, a full LED lámpa, a panorámatető jelenti, ez pedig, azt gondolom, olyan szempont, ami egy férfit tud meggyőzni.
- Mit lehet tudni a márka jövőbeni terveiről, terveznek valami nagy dobást az idei évre?
- Természetesen folyamatosan jönnek ki új modellek. Ebben a hónapban vezetjük be a Leon Kombi ST-t, majd az év második felében érkezik a Leon csúcsváltozata, a Leon Cupra és a Leon Kombi ST terepjárója, melyek reményeink szerint nagyon fogják érdekelni mind a nőket, mind a férfiakat, hiszen a megemelt hasmagaság és extra felszereltség miatt terepen is lehet majd használni őket.
2015-re pedig a tervek szerint lesz egy teljesen új, városi, négykerék-meghajtású autónk, de erről még nagy a titkolózás a gyárban - részben a versenytársak miatt. Házon belül lesz majd egy zártkörű bemutató áprilisban, amelyre utazom én is, ám a nyilvánosságnak többet kell még várnia, hogy megtekinthesse. De azt gondolom, érdemes lesz várni, hogy mivel rukkolnak elő ismét a spanyol tervezők.
1. A márka leghíresebb tervezője Walter da Silva volt, aki a 2000-es évek első felében jelentősen meghatározta a SEAT formavilágát.
2. Magyarországon jelenleg 9 modellt forgalmaz a márka
3. A legnépszerűbb és legismertebb SEAT modell, az Ibiza, amely már 30 éve szereplője a márka palettájának. Jelenleg a 6. generációnál tart a gyár. Nyugaton a fiatalok vásárolják, de itthon a vásárlóerő eloszlása másképp fest: sok esetben családi autónak is az ötajtós modellt veszik pénzügyi megfontolások miatt.
4. A SEAT Leon háromajtós változatát főként egyedülálló, már tehetősebb emberek vásárolják, akik nem olyan árérzékenyek, és inkább a megjelenésre, az extra felszereltségre fókuszálnak.
5. A nagycsaládosokra is gondol a márka: számukra az Alhambra hétszemélyes, családi, egyterű autót ajánlják.