Mégsem Leonardo festhette a képet, ami a nevével vált a világ legdrágább festményévé
Művészettörténészek megkérdőjelezik, hogy Leonardo festette a Salvator Mundit.

paletta
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Neves művészettörténészek, köztük Matthew Landrus, az Oxfordi Egyetem történésze is megkérdőjelezi, hogy Leonardo da Vinci festette a világ legdrágább festményét, a Salvator Mundit. A Leonardo-kutató szerint a Krisztus-portrét a reneszánsz mester stúdiójában dolgozó Bernardino Luini készítette, akinek művei manapság egymillió fontért kelnek el a műtárgypiacon.

A Salvator Mundit múlt év novemberében 450 millió dollárért - 120 milliárd forint - vásárolta meg a Christie's New York-i árverésén az abu-dzabi kulturális minisztérium. A kristálygömböt tartó, kék köpenyben lévő Jézust ábrázoló reneszánsz festményt sokáig nem a nagy mesternek, hanem valamely tanítványának vagy más kortársának tulajdonították.

A diófára készült olajfestmény első ismert tulajdonosa I. Károly angol király volt, 1763-ban már Buckingham hercegének a fia bocsátotta árverésre, utána azonban eltűnt, és csak a 19. század végén került elő újra, többször átfestve, csaknem felismerhetetlenül. 1900-ban, amikor Sir Charles Robinson angol gyűjtő megvásárolta, Luini festményeként tartották nyilván. 

A remekművet 2005-ben ismét eladták, de még mindig az eredeti által megihletett korabeli másolatként. A 2005-ös vásárló restauráltatta a festményt, melynek eredetiségét hat évig tartó kutatás után megállapította egy nemzetközi szakértői csoport. A londoni National Gallery 2011-2012-ben mutatta be az újra felfedezett, 65-ször 45 centiméteres festményt egy amerikai gyűjtő tulajdonaként.

Legutóbbi birtokosa Dmitrij Ribolovljev orosz milliárdos, az AS Monaco futballcsapatának tulajdonosa volt, aki négy éve Yves Bouvier svájci műkereskedőtől vásárolta a művet 127,5 millió dolláros összegért.

- Ez Luini festménye. Ha megnézzük Leonardo tanítványainak munkáit, láthatjuk, hogy Luini fest oly módon, ahogyan a Salvator Mundin látható - hangoztatta Landrus, aki úgy véli, hogy a festmény csupán 5-20%-ban lehet Leonardóé, az elsődleges festő Luini volt.

Landrus mellett mások is kétségeiknek adtak hangot, Frank Zöllner, a Lipcsei Egyetem művészettörténésze szerint a festmény Leonardo műhelyének vagy egy későbbi követőjének magas színvonalú munkája. Charles Hope olasz reneszánsz szakértő szerint a Leonardónak tulajdonított festmények igen különbözőek ettől a Krisztus-portrétól.

A cikk az ajánló után folytatódik

A párizsi Louvre munkatársainak egy része is kétségeit hangoztatta. Vincent Delieuvin, a múzeum 16. századi olasz művészetének specialistája és Leonardo párizsi kiállításának kurátora nem volt hajlandó kommentálni a véleményeket a The Guardian brit napilap megkeresésére.

- Bizonyítani tudom, hogy a kép nagy részét Luini festette. Elegendő bizonyítékként szolgál festményeinek összevetése a Salvator Mundival - idézte a brit napilap Landrus-t, akinek újabb munkája Leonardo da Vinciről szeptemberben fog megjelenni.

A brit történész, aki Luinit Giovanni Antonio Boltraffio mellett a Leonardo-műhely legtehetségesebb asszisztensének tartja, összevetette Luininek a londoni National Gallery-ben lévő, Krisztus a doktorok között című festményét a Salvator Mundival, és a stílus, az ecsetvezetés, a színhasználat hasonlóságait kiemelve hangoztatta: a legpontosabb, ha Luininek, és nem Leonardónak tulajdonítják a művet.

Ezt is szeretjük