Mégsem Leonardo festhette a képet, ami a nevével vált a világ legdrágább festményévé
Művészettörténészek megkérdőjelezik, hogy Leonardo festette a Salvator Mundit.

paletta
Ez is érdekelhet

Ezt tedd az iskolatáskába, hogy egészségesen és táplálóan induljon a szeptember (x)

Így őrizhetjük meg a nyugalmunkat az iskolakezdés idején is (x)

Szünidei élményhegység - Aktivitás mindenkinek a nyári Magas-Tátrában. (x)

Már ne a barna szószt keressük! - Ismerd meg Németország kulináris különlegességeit! (x)

Ünnepelj együtt a dm-mel! Nagy meglepetéssel készül a napokban a dm – Te se maradj le róla! (x)

beauty and style

A leghülyébb körömminták nyertesei: sok munka van bennük, mégsem szépek »

Gyönyörű esküvői meghívó filléres tortaalátétből: nem lehet elrontani »

A piros cipő minden szettet feldob: ez a nőies kiegészítő csodát tesz »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Neves művészettörténészek, köztük Matthew Landrus, az Oxfordi Egyetem történésze is megkérdőjelezi, hogy Leonardo da Vinci festette a világ legdrágább festményét, a Salvator Mundit. A Leonardo-kutató szerint a Krisztus-portrét a reneszánsz mester stúdiójában dolgozó Bernardino Luini készítette, akinek művei manapság egymillió fontért kelnek el a műtárgypiacon.

A Salvator Mundit múlt év novemberében 450 millió dollárért - 120 milliárd forint - vásárolta meg a Christie's New York-i árverésén az abu-dzabi kulturális minisztérium. A kristálygömböt tartó, kék köpenyben lévő Jézust ábrázoló reneszánsz festményt sokáig nem a nagy mesternek, hanem valamely tanítványának vagy más kortársának tulajdonították.

A diófára készült olajfestmény első ismert tulajdonosa I. Károly angol király volt, 1763-ban már Buckingham hercegének a fia bocsátotta árverésre, utána azonban eltűnt, és csak a 19. század végén került elő újra, többször átfestve, csaknem felismerhetetlenül. 1900-ban, amikor Sir Charles Robinson angol gyűjtő megvásárolta, Luini festményeként tartották nyilván. 

A remekművet 2005-ben ismét eladták, de még mindig az eredeti által megihletett korabeli másolatként. A 2005-ös vásárló restauráltatta a festményt, melynek eredetiségét hat évig tartó kutatás után megállapította egy nemzetközi szakértői csoport. A londoni National Gallery 2011-2012-ben mutatta be az újra felfedezett, 65-ször 45 centiméteres festményt egy amerikai gyűjtő tulajdonaként.

Legutóbbi birtokosa Dmitrij Ribolovljev orosz milliárdos, az AS Monaco futballcsapatának tulajdonosa volt, aki négy éve Yves Bouvier svájci műkereskedőtől vásárolta a művet 127,5 millió dolláros összegért.

- Ez Luini festménye. Ha megnézzük Leonardo tanítványainak munkáit, láthatjuk, hogy Luini fest oly módon, ahogyan a Salvator Mundin látható - hangoztatta Landrus, aki úgy véli, hogy a festmény csupán 5-20%-ban lehet Leonardóé, az elsődleges festő Luini volt.

Landrus mellett mások is kétségeiknek adtak hangot, Frank Zöllner, a Lipcsei Egyetem művészettörténésze szerint a festmény Leonardo műhelyének vagy egy későbbi követőjének magas színvonalú munkája. Charles Hope olasz reneszánsz szakértő szerint a Leonardónak tulajdonított festmények igen különbözőek ettől a Krisztus-portrétól.

A cikk az ajánló után folytatódik

A párizsi Louvre munkatársainak egy része is kétségeit hangoztatta. Vincent Delieuvin, a múzeum 16. századi olasz művészetének specialistája és Leonardo párizsi kiállításának kurátora nem volt hajlandó kommentálni a véleményeket a The Guardian brit napilap megkeresésére.

- Bizonyítani tudom, hogy a kép nagy részét Luini festette. Elegendő bizonyítékként szolgál festményeinek összevetése a Salvator Mundival - idézte a brit napilap Landrus-t, akinek újabb munkája Leonardo da Vinciről szeptemberben fog megjelenni.

A brit történész, aki Luinit Giovanni Antonio Boltraffio mellett a Leonardo-műhely legtehetségesebb asszisztensének tartja, összevetette Luininek a londoni National Gallery-ben lévő, Krisztus a doktorok között című festményét a Salvator Mundival, és a stílus, az ecsetvezetés, a színhasználat hasonlóságait kiemelve hangoztatta: a legpontosabb, ha Luininek, és nem Leonardónak tulajdonítják a művet.

Ezt is szeretjük