Rákot okozhat a mobiltelefon sugárzása? Íme, az új kutatás eredménye
Az agy reagál a mobil hullámaira, de a rákkal nem függ össze.
Nemrég hatalmas riadalmat váltott ki Sheryl Crow egy nyilatkozata, amelyben azt hangoztatta, hogy úgy véli, a mobiltelefonja sugárzása tehető felelőssé jóindulatú agydaganata kialakulásáért.
Ráadásul egy tavalyi kutatás szerint elképzelhető - pontosabban nem zárható ki -, hogy a mobiltelefonok használata valamiféle összefüggésben állhat bizonyos fajta rákos sejtek kialakulásával.
Van okod félni?
Elég ijesztő gondolat, hogy az apró kis ketyere, ami folyton a zsebedben lapul, és amivel kapcsolatot tartasz a barátaiddal, netezel, zenét hallgatsz és fényképezel is, akár meg is ölhet - de nincs okod a pánikra.
Egyrészt, mert a korábbi kutatások sem tudták bebizonyítani az összefüggést, másrészt pedig, mert az újabb kutatások - amelyekre az állandóan változó készülékek miatt van szükség - egyenesen cáfolják a fenti elméletet.
A tudósok szerint az egyik legegyértelműbb bizonyíték arra, hogy a mobiltelefon nem okoz rákot, az, hogy a daganatos betegek száma nem nőtt a mobiltelefonok elterjedésével egy időben.
Másrészt, mert a telefon nem olyan sugarakat használ, mint amilyeneket például a röntgenberendezések. A mobilod rádióhullámokkal működik, az pedig nem képes károsodást okozni a DNS-szerkezetedben, ami aztán rák kialakulásához vezethetne. Ilyesmire az ionizált sugárzás képes, amilyet a röntgenkészülékek alkalmaznak - ez az oka annak, hogy röntgenkép készítésekor a tested többi részét letakarják.
Ugyan nemrég egy kutatás kimutatta, hogy az az agyfélteke, amelyikhez közelebb van a mobiltelefon, felgyorsítja az anyagcserét, ám a kutatók szerint ez nem jelenti azt, hogy a készüléknek egészségkárosító hatása is lenne - csupán azt, hogy az agy valamiképpen reagál a telefon keltette rádióhullámokra.
Dilemma podcast
A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban arról dilemmázunk, hogy miért ülünk fel a legfrissebb trendekre, miért követjük megszállottan a divatirányzatokat, valamint a fogyasztás és a reklámvilág pszichológiájának is a mélyére ástunk. Pintér Ada beszélget Márton Szabolccsal az Indamedia csoport ügyfélélmény igazgatójával, és Kazár Zalán Kristóffal a Femina újságírójával.
Promóció
OLVASD EL EZT IS!
- nők
- ásványi anyag
3 fontos vitamin és tápanyag, amihez nőként hozzá kell jutnod
- menstruáció
- tampon
A tampon vagy a betét biztonságosabb? Mikor melyiket érdemes használnod?
- csokoládé
- bőr