A KRESZ-szabályok felét rosszul tudják a magyarok: meglepő a kvíz eredménye
Négyesre osztályozzák magunkat az emberek KRESZ-ből, pedig bőven vannak még hiányosságok.

kormany
Ez is érdekelhet

A jótékonyság ősszel sem áll meg (x)

Kukkants be az Illatszertárba! (x)

Nem szereti a gyerek a zöldséget, mit tegyünk? (x)

Turbózd fel a halfogyasztásod idén ősszel! (x)

Frissítsd fel a karácsonyi dekorációt rózsaarannyal! (x)

Amikor a tehetség és a középszerűség összecsap - Szily Nóra az Amadeus két főszereplőjével beszélgetett

A legropogósabb héjú, legpuhább kifli - A gyerekkorba repít vissza

A jótékonykodás legegyszerűbb formái: ha segíteni szeretnél, de nem tudod, hogyan állj neki

beauty and style

A tusvonal nem csak fekete lehet: érzékien nőies, színes verziókat mutatunk »

A macskaszem a legdivatosabb manikűr idén: nincs most ennél nőiesebb viselet »

Ugyanazt a pulóverruhát viseli 15 alkalommal a nő, de mindig másképp fest benne: nem kell sok a nőiességhez »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Az alapvető KRESZ-szabályokkal a legtöbben tisztában vannak, de mi a helyzet a trükkösebbekkel? Az OTP Mobil és Pető Attila közlekedési szakértő közösen készített, KRESZ-tudásszintet mérő kvízéből kiderült, az emberek csupán a feltett kérdések felére válaszolnak pontosan, mégis sokan úgy gondolják, naprakész a tudásuk.

Bár a Simple by OTP felhasználók 94%-a legalább hetente egyszer volán mögé ül, a KRESZ-szabályok pontos betartása mégis sokszor kihívások elé állítja őket - derült ki a kvízből. A kérdéssor többek között a parkolásra, elsőbbségadásra, vezetés közbeni mobilhasználatra és zöld rendszámos autókra vonatkozott.

A kitöltők átlagosan a kérdések felét tudták helyesen megválaszolni, de arra a kérdésre, hogy milyen osztályzatra értékelnék KRESZ-tudásukat, mintegy 70%-uk négyes vagy ötös jegyet adott magának. A legnagyobb fejtörést a parkolás és a mobilhasználat témái okozzák.

Fejtörést okoz a parkolás

A legnehezebbnek bizonyult kérdések közé három parkolással kapcsolatos is bekerült. A legkevésbé a mozgáskorlátozottakat szállító járművek részére fenntartott helyek szabályozásait ismerik a megkérdezettek. Csaknem 70%-uk gondolta úgy, hogy más járművel közlekedve nem teheti ki utasát ezeken a parkolóhelyeken, pedig a KRESZ szerint van erre lehetőség.

Hasonlóan nagy fejtörést okozott, hogy milyen esetben nem kell fizetnünk az egyébként díjköteles parkolási övezetben. A helyes választ - vagyis, ha a jármű csomagtartójából a mögöttünk álló másik járműbe pakolunk 20 percen keresztül - alig több mint a válaszadók ötöde találta el. A legnagyobb tévhitek közé tartozik a kapukijáróban való várakozás tilalma is: a válaszadók háromnegyede szerint ez minden esetben tilos, pedig valójában megtehetjük, amíg nem akadályozzuk a ki- vagy behajtó járműveket.

Telefonhasználat az utakon

Bár kevesen - a kitöltők 28%-a - tudják, a KRESZ szerint egy esetben lehetséges az utazás közbeni kézben tartott mobilhasználat: amennyiben forgalmi okból állunk meg, például piros lámpánál vagy dugóban. Ebben a pár percben használható a telefon. Ilyenkor hívás mellett a navigációs alkalmazást is elindíthatjuk és kezelhetjük, azonban amint mozgásba kerül az autó, le kell tenni a készüléket.

A cikk az ajánló után folytatódik

Fontos, hogy amint egy kicsit is előregurul az ember mobilozás közben, máris szabályt sértett, hiszen a jármű halad. A kitöltő felhasználók minden telefonozást illető kérdésben óvatosak: 72%-uk úgy véli, hogy soha nem szabad autóvezetés közben kézben tartva használni készüléket.

Szabálytalanságok és büntetések

A vezetés közbeni mobilhasználat egyébként nem csak balesetveszélyes, de pénzbüntetéssel is jár: tízezer forintos helyszíni bírság és három büntetőpont az ára a menet közbeni telefonálásnak. Sőt, szabálysértési eljárásban húszezer forintra emelkedhet a büntetés. A várakozási és tolatási tilalom megszegése is tíz-húszezer forintos díjszabást von maga után.

Ezeknél még drágább a kötelező haladási irány és a balra-jobbra bekanyarodni tilos tábla figyelmen kívül hagyása: ez ötvenezer forint bírsággal jár. A kvízből kiderült, hogy a válaszadók kétharmada tisztában van a büntetési tételek egymáshoz viszonyított mértékével, súlyával.

Kiemelt kép: Getty Images

Teszteld magad! Átmennél most a KRESZ-vizsgán?

A jogosítvány megszerzését követően az ember elméletileg biztos lehet abban, hogy a forgalomban való részvételhez megfelelő tudás birtokában van, képes gyorsan helyes döntést hozni éles helyzetben. De vajon minden utakon közlekedő tökéletesen válaszolná meg a KRESZ-kérdéseket?

Ezt is szeretjük