Így fizetnek a magyarok, ha vásárolnak: alaposan megváltoztak a szokások az utóbbi időben

Soha nem volt még ilyen alacsony a kártyát nem használók aránya.

Kártyás fizetés és a magyarok
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

A magyar banki ügyfelek 58 százaléka napi szinten használja kártyáját bolti fizetések során a Mastercard kártyahasználati szokásokkal és attitűdökkel kapcsolatos kutatásának eredményei szerint. A megkérdezettek közel háromnegyede, 72 százalék havonta több alkalommal is így tesz.

Ma már tudjuk, hogy milyen gyökeres változást idézett elő a pandémia napi fizetési szokásainkban: sokan fordultak a biztonságosabb, digitális fizetési módok felé a készpénzhasználattal szemben. Ám a kutatás arra is rámutatott, hogy az így elődidézett változások maradandónak bizonyultak Magyarországon.

Az emberek lassan visszatérnek a fizikai üzletekbe, ezt mutatja az is, hogy tavaly a megkérdezettek 39 százaléka nyilatkozott úgy, hogy 2021-ben ritkábban járt boltban, mint a járvány előtt, míg ez az arány 2020-ban jóval magasabb, 50 százalék volt. A kártyás fizetések terjedésén viszont nem lassított a korlátozások feloldása: a megkérdezettek 46 százaléka gyakrabban fizet kártyával, mint korábban - 2020-ban, a pandémia első évében 43 százalék nyilatkozott így.

Ezek alapján talán az sem meglepő, hogy 2021-ben a megkérdezettek 22 százaléka tért át a kártyás fizetésre úgy, hogy korábban kizárólag készpénzzel fizetett. Összességében a kártyát nem használók aránya 4 százalékra csökkent a városi lakosság körében, amely történelmi mélypont: a pandémia előtt, 2019 novemberében még 9 százalék volt ez a mutató.

- A kártyás fizetések népszerűsége nemcsak hogy töretlen, de tovább nőtt a készpénzhasználattal szemben. A kutatási eredmények azt mutatják, hogy az elmúlt két évben sokan a pandémia miatt kezdtek el elektronikusan fizetni, de ez a változás nem átmeneti volt, a túlnyomó többség megszerette a benne rejlő előnyöket - mondta Eölyüs Endre, a Mastercard Magyarországért és Szlovéniáért felelős igazgatója.

A cikk az ajánló után folytatódik

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban arról dilemmázunk, hogy miért ülünk fel a legfrissebb trendekre, miért követjük megszállottan a divatirányzatokat, valamint a fogyasztás és a reklámvilág pszichológiájának is a mélyére ástunk. Pintér Ada beszélget Márton Szabolccsal az Indamedia csoport ügyfélélmény igazgatójával, és Kazár Zalán Kristóffal a Femina újságírójával.

Promóció

A bolti kártyás fizetések kapcsán azokról a motivációs tényezőkről, előnyökről is kérdezték a kutatásban részt vevőket, amelyek arra sarkallják őket, hogy a bankkártyás fizetést válasszák a többi megoldással szemben. A válaszadók leggyakrabban a gyorsaságot, a kényelmet, a költések utánkövethetőségét, valamint a mindenkori hozzáférhetőséget emelték ki, de fontos szempont az is, hogy barátaik is így fizetnek, illetve a kártyás fizetésekkel hozzájárulhatnak a gazdaságfehérítéshez és a fair trade-hez is.

A kártyás fizetések térnyeréséhez hozzájárult a Mastercard 2019-ben indított Doppio infrastruktúrafejlesztési programja, melynek célja, hogy megduplázza a kártyás fizetési pontok számát Magyarországon. A program kezdete óta közel 140 ezer terminál került ki az üzletekbe, sokszor olyan helyeken, ahol korábban nem volt elektronikus fizetési lehetőség.

Fotók: Getty Images

Ennyi spórolt pénze van a magyar fiataloknak átlagosan

A fiatalok 58 százalékának van megtakarítása egy felmérés szerint.

Ennyi spórolt pénze van a magyar fiataloknak átlagosan: az is kiderült, mire gyűjtenek

A fiatalok 58 százalékának van megtakarítása egy felmérés szerint.

Elolvasom
Ezt is szeretjük