80 éve haladunk az út jobb oldalán Magyarországon – Évszázadokon át balkéz-szabály volt a világon

1941. július 6-án vezették be itthon a jobb oldali közlekedési rendszert.

Jobb oldali közlekedési rend bevezetése
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Mi sem természetesebb, mint hogy az út jobb oldalán haladunk - legtöbbször nemcsak autóval, kerékpárral, de még gyalogosan is. A britek a furcsák, amiért ők fordítva közlekednek.

Valójában az 1700-as évekig szinte világszerte a bal oldali közlekedés volt érvényben, ugyanis a jobbkezes emberek számára ez tűnt logikusnak.

A bal oldali közlekedés kialakulása 

Régészeti leletek szerint az ókori görögök és a rómaiak a balkéz-szabályt részesítették előnyben. Ennek oka feltehetően az volt, hogy az emberek többsége jobbkezes volt, így a kardot bal oldalon hordták. Ha pedig kardot kellett rántani, rövidebb reakcióidőt biztosított a bal oldali közlekedés. Másrészt a lóra felszállni a bal oldalon viselt kard miatt csak jobb oldalról lehetett, ehhez pedig az út bal oldalára kellett vezetni a lovat. A felszállást követően pedig logikusabb volt a bal oldalon folytatni az utat lóháton.

Jobb oldali közlekedés Európában

Európában a jobb oldali közlekedésre történő átállásban Napóleonnak komoly szerepe volt. Az általa meghódított területeken a XVIII. század végén bevezette a jobb oldali közlekedési rendet. Rossz nyelvek szerint döntésében szerepet játszott balkezessége, valamint a tény, hogy az ősellenség Angliában bal oldali közlekedés volt. Akárhogy is, az általa elrendelt jobb oldali közlekedési rend megmaradt ezekben az országokban a francia csapatok kivonulását követően is.

A szokás pedig a későbbiekben elterjedt számos Európai országban, köztük Olaszországban, Spanyolországban, Németországban és Lengyelországban. Európában hazánk utolsó előttiként állt át a jobb oldali közlekedésre - a svédek voltak az utolsók 1967-ben.

A cikk az ajánló után folytatódik

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban arról dilemmázunk, hogy miért ülünk fel a legfrissebb trendekre, miért követjük megszállottan a divatirányzatokat, valamint a fogyasztás és a reklámvilág pszichológiájának is a mélyére ástunk. Pintér Ada beszélget Márton Szabolccsal az Indamedia csoport ügyfélélmény igazgatójával, és Kazár Zalán Kristóffal a Femina újságírójával.

Promóció

80 éve haladunk az út jobb oldalán

1941. július 6-án hajnali 3 órakor Budapest és környékének kivételével egész Magyarország áttért a jobb oldali közlekedésre. A főváros kapott egy kis haladékot az átszervezésre: itt csak november 9-én történt meg a váltás. A kötöttpályás közlekedésben még sokáig megmaradt a bal oldali forgalmi rend, jelenleg már csak a Gödöllői HÉV vonalán van így.

Napjainkban a világ országainak 66%-ában jobb oldali, a 34%-ában bal oldali közlekedés van érvényben. Bal oldalt közlekednek többek között a britek, a japánok, az ausztrálok és a dél-afrikaiak.

A KRESZ-vizsga 3 pontos kérdései

Emlékszel még a három pontot érő, képes KRESZ-vizsga-kérdésekre? A következőkben tesztelheted magad, tudod-e kinek van elsőbbsége.

Kinek van elsőbbsége a képen? A KRESZ-vizsgán sokan megbuknak a kérdéseken

Kvíz!

Elolvasom

Borítókép: Fortepan/Lissák Tivadar

Ezt is szeretjük