Itt a lista: ennyivel drágul az üdítő és a nasi a chipsadó miatt

62 forint plusz az energiaitalokért

A Chio és a Coca-Cola közölte lapunkkal az adatokat.

Húsvéti tojásvadászat
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Szeptembertől kerül bevezetésre a chipsadó, ennek kapcsán kerestük fel az érintett cégeket, hogy megtudjuk, a hivatalosan népegészségügyi termékdíjnak nevezett adó miatt mely termékük mennyivel drágul majd alig két hét múlva. A Bonbonettitől, és a Pepsitől nem kaptunk választ, pontos összeget közölt viszont lapunkkal a Chio és a Coca-Cola.

A Chiótól megtudtuk, termékeik közül 63-at érint majd az adó, melynek mértéke az adott termék súlyától függően öt és 50 forint között változik.

Jelentős lesz az áremelkedés a viszonylag olcsó sós pálcikáknál, krékereknél, alacsonyabb a chipseknél és pellet snackeknél. Az adó nem okoz majd áremelkedést az extrudált ropogtatnivalók esetében, mert ez utóbbiak mentesülnek alóla, valószínű továbbá, hogy a legtöbb sósmogyoró-féle ára sem emelkedik majd, hiszen, bár ezek többsége az adó hatálya alá esik, a sótartalom csekély csökkentésével a gyártók kikerülhetik az adófizetést.

12,5%-kal drágul a chips

Az adó miatt a Chio Chips és a Pom-Bär 12,5%-kal drágul, a 250 grammos Maxi Mix viszont 30%-kal. Nem változik a Chio Master Crok, a Chio Classic Flips és a Chio Disney termékek ára, és ugyanannyiba kerül majd a Chio Földimogyoró, Pisztácia, Kesudió, Mandula, mivel ezekben a termékekben a határérték alá - 1%-ra - csökkentették a sótartalmat.

Öt forinttal drágul a kóla, 62 forinttal az energiaital

A Coca-Cola közölte, az általuk gyártott, adó által érintett szénsavas üdítőitalok - Coca-Cola, Fanta, Kinley - literenként öt forinttal drágulnak majd, és ugyanekkora áremelkedésre kell számítanunk a gyümölcsitaloknál, és a jeges teánál is.

Ennél nagyobb mértékű lesz a drágulás az energiaitalok esetében - Burn, Monster -, amelyek 62,5 forinttal kerül majd többe szeptembertől a népegészségügyi termékdíj miatt.

Lesznek új termékek?

A Chio kérdésünkre, hogy készülnek-e új termékekkel a chipsadó miatt, közölte: dolgoznak más termékek receptúráján, azaz igyekeznek például a chipsekben, a Pom-Bärben is 1%-ra csökkenteni a sót.

- A sóra, az édességek esetében pedig a cukorra megállapított határértékek arra ösztönzik a gyártókat, hogy mesterséges ízfokozókat, édesítőszereket használjanak, ezért várható, hogy a törvénynek köszönhetően emelkedik majd ezen adalékanyagok hazai felhasználása. A Chio egy nemzetközi vállalatcsoport része, ahol a mesterséges ízfokozók használatát megszüntettük, és nem is lehetséges visszalépés ilyen irányba. Sajnos további versenyhátrányt jelenthet a számunkra, ha más gyártók nem így gondolkodnak majd - mondta el lapunknak Ágyai Szabó Gábor, a cég vállalati kapcsolatok és piackutatási koordinátora.

Ágyai Szabó Gábor hozzátette azt is, kifejezetten igazságtalannak és diszkriminatívnak tartják, hogy csak a csomagolt snackek kerültek az adó hatálya alá, azaz adómentes például a kimért földimogyoró vagy a pogácsa, a csomagolt földimogyoró és a sajtos sós pálcika viszont nem.

- További gond, hogy az adó a lisztből sütött termékeket, tehát a ropogtatnivalóknak éppen azt a kategóriáját bünteti leginkább, amely szinte kizárólag hazai búzából, hazai munkaerővel készül, és nagyrészt hazai kis- és középvállalkozók gyártják. Más és nagyobbrészt külföldről behozott snackeknél ugyanis van arra esély, hogy receptúra-átdolgozással a törvény által megszabott 1% alá csökkenjen a sótartalom, a lisztes termékek 2,5-4%-os sótartalma azonban ezt nem teszi lehetővé - közölte Ágyai Szabó Gábor.

Míg a Chio gondolkodik az új termékekben, addig a Coca-Cola az adó miatt nem tesz ilyen lépéseket. A cég közölte, bár szakembereik folyamatosan dolgoznak új termékek kifejlesztésén is, az adó bevezetésének nincs közvetlen és azonnali hatása a hazai termékválasztékra.

Így kerüld ki a chipsadót!
Egy korábbi cikkünkből megtudhatod, hogy kerülheted ki a chipsadót. Kattints a tanácsokért!

Két számjegyű forgalom-visszaesésre számítanak

A várható forgalom-visszaeséssel kapcsolatban Andok Ágnes, a Coca-Cola kommunikációs vezetője arról tájékoztatott: az áremelkedés miatt az üdítőitaloknál nem számítanak jelentős forgalom-visszaesésre, inkább a kategóriák közötti kismértékű átrendeződését valószínűsítik, amelynek a light termékek, valamint az ásványvizek és gyümölcslevek lehetnek a nyertesei.

- Az energiaitalok értékesítésénél azonban várhatóan kétszámjegyű csökkenést okoz majd az adó - mondta el Andok Ágnes.

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. Podcast-sorozatunk legújabb részében a testpozitivitás került terítékre. Tényleg építő jellegű vagy egyre egészségtelenebb a body positivity mozgalom? Mitől függ a testünkkel való viszonyunk? Miért mennek általában a nők plasztikáztatni?

Promóció

A Chiónál szintén két számjegyű, körülbelül 10-25%-os forgalom-visszaesésre számítanak, hozzátették ugyanakkor, hogy a 25%-os zsugorodás "már drámai mértékűnek" számítana. Kérdésünkre, hogy lesznek-e elbocsátások az adó miatt, a Coca-Cola nem válaszolt, a Chio pedig közölte: munkatársaikhoz "a végsőkig ragaszkodnak", hiszen például a győri üzemük 200 dolgozója összesen 75 kiskorú gyermek megélhetéséről gondoskodik.

Íme, a lista

  • Chio Chips: 12,5%
  • Pom-Bär: 12,5%
  • Maxi Mix: 30%
  • Coca-Cola: 5 forint
  • Fanta: 5 forint
  • Kinley: 5 forint
  • Burn: 62,5 forint
  • Monster: 62,5 forint
  • Chio Master Crok: 0%
  • Chio Classic Flips: 0%
  • Chio Disney: 0%
  • Chio Földimogyoró: 0%
  • Pisztácia: 0%
  • Kesudió: 0%
  • Mandula: 0%
Ezt is szeretjük