Megszégyenítés és életfogytiglani börtön házasságtörésért
Az elmúlt ezer év törvényei a tiltott szexről. Visszatekintés.
A Nemzeti Erőforrás Minisztérium támogatásával jött létre a Magyar Családtudományi Társaság, amely káros jelenségnek tartja a házasság előtti szexuális kapcsolatokat. Az MTI utánajárt, melyik században gondolkodtak így utoljára, hogy álltak korábban a kérdéshez.
Az elmúlt ezer évben az európaiak olyan, a nemiséget szabályozó törvények szerint éltek, amelyek mai szemmel nézve kemények és szigorúak voltak - írja az MTI. Angliában a 13. és 16. század között a házasságon kívüli szexet olyan szigorúan ítélték meg, hogy az egyházi bíróságokon zajló perek 90%-a paráznaságról, házasságtörésről, szodómiáról és prostitúcióról szólt. A büntetések gyakran kegyetlenek voltak.
Amikor a 16. század közepén elkezdődött a reformáció, a tiltott szex kigyomlálásának vágya még magasabbra hágott. Új, kíméletlen törvényeket fogadtak el, például azt az 1534-es rendeletet, amely főbenjáró bűnnek nyilvánította a szodómiát.
Életfogytiglani börtön, nyilvános megszégyenítés
A kánonjog 1552-es felülvizsgálata után a házasságtörőket életfogytiglani börtön vagy száműzetés fenyegette. A szexuális bűncselekményt elkövetőket gyakran megkorbácsolták, nyilvánosan megszégyenítették, sőt, tüzes vassal megbélyegezték.
Az a korai modern Angliában elterjedt nézet, amely szerint a szexualitás üldözése fontos a helyes társadalmi rend fenntartása szempontjából, nem áll messze a mai konzervatívabb mohamedán országokban elterjedt állásponttól.
Részben a vallásban gyökerezett, és a pokol tüzétől való félelem táplálta. A patriarchális szemlélet is hozzájárult, amely az apák vagy férjek tulajdonának tekintette a nőket. Ha egy nő idegennel létesített nemi kapcsolatot, a családja úgy érezte, hogy bűnt követtek el ellene.
A pénz is közrejátszott
A The Economist brit hírmagazin összeállítása szerint voltak gyakorlati megfontolások is, amelyek e nézetet erősítették. A befolyásos családoknál egy törvénytelen gyerek születése felforgatta az öröklés rendjét. A szegények törvénytelen gyerekeit a közösséget sújtó tehertételnek tekintették, és állandó volt a félelem a prostituáltak terjesztette nemi betegségektől.
Mindenkinek kötelessége volt, hogy küzdjön a szörnyű következményekkel járó illegális szex ellen. A tilalom, a korlátozás hatékony volt, mert az emberek többsége falvakban vagy kisvárosokban élt, ahol ismeretlen volt az elkülönülés másoktól. Száz évvel később a dolgok hirtelen változni kezdtek.
A 18. században változott a helyzet
- A XVIII. század közepére a nemi erkölcs Angliában - és Európa nagyobb részén - forradalmi változáson ment keresztül - írja Faramerz Dabhoiwala oxfordi történész, aki az utóbbi 20 év nagy részét e téma tanulmányozásával töltötte.
Ez a változás sokkal drámaibb volt, mint bármi, ami 1963-ban történt, amikor Philip Larkin költő szerint "a nemi érintkezés elkezdődött". Kevesebb mint száz évvel azután, hogy a puritán New Englandben házasságtörésért kivégeztek egy Mary Latham nevű fiatal nőt, sok ember már úgy gondolt a szexre, hogy attól néhány mai olvasó elpirulna szégyenében.
A gazdagok és hatalmasok büszkén és nyíltan mutogatták szeretőiket. A buja pletykákra éhes közvélemény éberen figyelte az előkelő körökben mozgó kurtizánok - például a híressé vált és sokszor megénekelt Kitty Fisher - életét, és a pornográfia széles körben hozzáférhetővé vált. De miért következett be a változás?
A liberális sajtó...
A 17. század második felében indult meg a szélsőséges puritanizmus visszaszorítása, különösen a felsőbb osztályok körében, amelyeket zavartak a bírósági eljárások. De mint Faramerz Dabhoiwala megállapítja, az első szexuális forradalomnak összetett okai voltak.
Attól, hogy sok ember költözött be a nagyvárosokba, nehezebbé vált érvényt szerezni a hagyományos erkölcs előírásainak, miközben a nyomtatott média rohamos fejlődése hozzájárult az új eszmék terjedéséhez - ráadásul a sajtó ki is használta a szexualitás iránti kéjes érdeklődést.
Az egyház tekintélye odalett
A felfedezéseknek is megvolt a maguk hatás, mivel az utazók a megszokottól alaposan eltérő szexuális kultúrákról hoztak hírt. A fő tényező azonban Dabhoiwala szerint a vallási tolerancia és a nonkonformizmus terjedése volt, amely aláásta az egyház tekintélyét, és elősegítette, hogy az emberek személyesebb ügyként tekintsenek az erkölcsre.
Az odaadó anglikán hívő és meggyőződéses tory Samuel Johnson, a híres költő, esszéíró és lexikonszerkesztő sokak véleményét fogalmazta meg 1750-ben, amikor azt írta, hogy "mindenkinek saját lelkiismerete szerint kell szabályoznia cselekedeteit". Közeli barátja és titkára, James Boswell nem sok bűntudatot mutatva feljegyezte gyakori találkozásait prostituáltakkal, illetve tűnődéseit a poligámiáról. Ő és sok kortársa "bizonytalan dolognak" tekintette az erkölcsöt.
Nagy, közös maszturbálások
Az 1732-ben létrehozott skóciai Beggar's Benison klub felső-középosztálybeli tagjai nyilván semmi rosszat nem láttak abban, hogy olyan összejöveteleket rendeztek, amelyeken sokat ittak, énekeltek, meztelen nőket ölelgettek és önkielégítést végeztek.
A változókorról tabuk nélkül - Hogyan küzdj meg az életközepi válsággal nőként?
Iványi Orsolya, a menopauzaedukáció egyik legnagyobb hazai szószólója, tabuk nélkül beszél a változókor testi-lelki kihívásairól, és arról, hogyan élhetjük meg ezt az időszakot, mint új kezdetet. A Femina Klub novemberi előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz az életközepi krízisek kezelésére, és megtudhatod, hogyan értelmezhetjük újra önmagunkat, karrierünket és kapcsolatrendszerünket.
További részletek: feminaklub.hu/
Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.
Időpont: 2024. november 27. 18 óra
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
A szexuális szabadságot többnyire a tehetősek élvezték. Általánosan elfogadott nézet volt, hogy miközben a férfiak esetében a szexuális kalandvágy természetes, a nők természetüknél fogva erényesebbek - ami tökéletes ellentéte annak a korábbi hitnek, miszerint a nők kéjvágya nehezebben kontrollálható, mint a férfiaké. Úgy gondolták tehát, hogy a nők sebezhetőbbek, jobban ki vannak téve a férfiak csábításának, főleg az olyan romlott alakokénak, akik kerítőnők segítségével rontják meg az ártatlanokat.
William Hogarth 1732-ben keletkezett metszetsorozata, Az aranyifjú útja igen népszerű volt, akárcsak Samuel Richardson moralizáló regényei, a Pamela és a Clarissa. A prostituáltak száma Londonban mértani haladvány szerint nőtt, de nem annyira romlott sziréneknek tekintették őket, mint inkább a férfi kéjvágy áldozatainak, akik nem büntetést, hanem sajnálatot érdemelnek - és amikor csak lehetséges, segítséget a jó útra téréshez a jótékonysági szervezetektől.