Navigálnak, de merre?
Navigáció hanggal, ergonomikus menüsor és káprázatos LED-ek, csupán használati utasítás nincs, alagútban pedig ne is próbálkozz. Persze van köztük jó is...
A közölt teszt Németországban készült, a teszteredmények értékelésekor ezért figyelembe kell venni, hogy az eszközökbe telepített térképek részletessége nem egyezik a német, illetve a magyar területeken. Tehát a térképpel összefüggő értékelés kizárólag német területeken érvényes, a forgalmazók tájékoztatása alapján azonban az utódmodelleket is közzétesszük, ezekben a magyarországi térképek többnyire már megközelítik a teljes lefedettséget.
Egyszerű beépítés és kezelhetőség
A hordozható navigációs készülékek manapság igazi felfutásukat élik, a beépített modelleket már rég maguk mögé utasították. Nyilván, mert olcsóbbak, a hordozható készülékek használata azonban némi hátránnyal is jár. A beépített navigációs rendszerek ugyanis tökéletesen össze vannak hangolva a gépkocsi fedélzeti elektronikájával, ami nemcsak több kényelmet jelent - például a rádió elhalkul a navigációs utasítások ideje alatt -, hanem a navigációt is segíti. A hordozható készülékek nagy előnye mindezek ellenére, hogy laikusok is pár perc alatt képesek beszerelni az autóba, hiszen csak a szélvédőre kell rögzíteni tapadókoronggal a készülék tartóját, belecsúsztatni a készüléket, és már indulhatsz is. Az akkumulátor feltöltéséhez, vagy a hosszabb utakon a szivargyújtóhoz kell csatlakoztatni a készüléket - ez egyébként az olyan modellek esetén, amelyek a TMC-rendszer - Traffic Message Channel, közlekedési információs csatorna - információit is fogadni képesek, amúgy is ajánlatos, mert a tápkábel az adás fogadásához többnyire antennaként is szolgál.A GPS-műholdak jeleit a készülékek beépített antennával veszik, mivel azonban a sötétített szélvédők erősen árnyékolhatják ezeket a jeleket, ilyen esetekben érdemes külső antennát használni - a Blaupunkt kivételével egyébként minden készüléknek van csatlakozási lehetősége külső GPS-antenna számára.
Az úticélt az érintőképernyő virtuális nyomógombjaival kell beírni, ami a legtöbb esetben kényelmesen megtehető a mutatóujjal, csupán a Fujitsu Siemensnél mutatkozik meg ekkor a praktikus zsebméret hátránya: a képernyő olyan kicsi, hogy érintőceruzára van szükség a használatához.
Általában az utcák, települések és országok neveit a kezdőbetűk beírása után egy listában felajánlja a készülék, onnan választva lerövidül a cél meghatározása.
Az útvonal meghatározása néha gyorsabb, néha lassabb, de az eredmény a legtöbb esetben meggyőző. A készülékek többsége útközben is jól teljesített, a tíz útszakasz egyikén egy városi alagút földalatti elágazásában azonban megmutatkozott a hordozható készülékek gyengéje: az alagútban nincs GPS-jel-vétel, és mivel a hordozható készülékeknek a beépítettekkel szemben nincs más adatuk, átmenetileg esetleg "vakon" kell vezetni ekkor. A Becker, a Blaupunkt, a Garmin, a Pioneer és a ViaMichelin itt cserbenhagyják a vezetőt, a többieknek azonban ott is sikerült a navigálás. A TomTom Go 920-nál viszont egy új navigációs technológiával, az EPT-vel találkozni, ami mozgás- és gravitációs érzékelők jeleinek felhasználásával képes meghatározni a pozíciót azokra az átmeneti időszakokra is, amíg a GPS-jelek nem érhetők el.
Hangirányítással, ám kézikönyv nélkül
A GPS-ek esetében az egyik kulcskérdés a készülék hangos utasításai útközben. Ezeknek nemcsak tartalmilag kell stimmelniük, hanem világosan érthetőnek is kell lenniük - különösen ez utóbbi jelenthet problémát a kis hordozható készülékek számára, mivel a beépített hangszóróknak a menetzajjal is meg kell küzdeniük. Különösen jól sikerült ez a Pioneernek, és a TomTom Go 910-nek, de gyengén a Fujitsu Siemensnek.És bár hangos utasítás és jó navigálás van, a készülékek használatához viszont kézikönyv aligha. Minél több funkcióval bír egy navigációs készülék, annál fontosabb lenne ugyanis a részletes használati utasítás, de különösen a nyomtatott anyagok tekintetében szomorú a kép: csak a Navigonhoz adnak részletes kézikönyvet, és az sem kifogástalan.
A többiek szűkszavú leírásokra szorítkoznak, vagy CD-t mellékelnek – ez utóbbiak legalább alaposságra törekednek, de ha a készüléknek nincs beépített súgója, akkor kezelése útközben hasonlatossá válhat a rejtvényfejtéshez...
A legjobb hordozható készülék a TomTom Go 910 114 534 forintért, amelynek merevlemezén még észak-amerikai térképek is vannak. Jóval olcsóbb, de szintén "jó" a TomTom One Europe 69 900 forintért, akinek viszont smartphone-ja vagy PDA-ja van, a TomTom Navigator 6 software-ével hasonlóan jól tájékozódhat, mint a különálló TomTom készülékkel.
A TomTom Go 910 utódja, a Go 921 149 900 forintba, a TomTom One Europe utódja, a One V3 54 900 forintba, míg a Becker utódja, a Traffic Assist 7926 79 900 forintba kerül. Mindhárom modell 99%-os lefedettségű Magyarország-térképpel kerül egyébként forgalomba.
A Pioneer utódja, az Avic S2 109 900 forintot kóstál, ám esetében a hazai lefedettség csak 57%-os, bár az I-Go - ára körülbelül 20 ezer forint - térképével akár 99%, míg a Blaupunkt modellje EE - East-Europe - jelzéssel, kelet-európai térképpel, azonos áron, és szinte teljes magyarországi lefedettséggel kerül forgalomba.
A Kosár Magazin januári számának tartalmából:
- Főtt is, füstölt is, mégsem jó - csomagolt sonkák tesztje
- Mind szemre való - Szemfestéklemosók tesztje
- Jobb félni, mint megijedni - riasztó-bemutató
- A pénz boldogít? A lottózás színe és fonákja
FÜGGETLEN, MEGBÍZHATÓ, HASZNOS és ÉRDEKES
Kiadja az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület
www.kosarmagazin.hu
kosar@ofe.hu
Tel: 392-5285
Tel/fax: 392-5287