Furcsa szokás: nőket nevelnek a kisfiúkból

A harmadik nem szigete

Nőként viselkednek, nőiesek, pedig genetikailag férfiak. Szamoán egy harmadik nem is létezik.

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

A nyugati világban a szexuális forradalomnak is köszönhető, hogy a határok folyamatosan kijjebb tolódnak. Ami korábban tabu volt, mára már elfogadottá vagy épp teljesen megszokottá vált. Bizonyos szituációkban különösen nagy szerepet kap a tolerancia, egymás tisztelete és elfogadása - különösen akkor, ha esetleg a i ruhákat kedvelő vagy akár ként megjelenő férfiakról van szó.

A nyugati társadalom két részre szakad, ha róluk van szó: egy része elfogadja ezt az életvitelt, míg a másik oldalon teljes az elutasítás. A polinéz szigetvilág egy részén ez azonban sokkal inkább elfogadott, sőt, mi több, elismerés és tisztelet övezi azokat, akik férfi létükre ként élik a mindennapjaikat.

Nem túl merev határok a nemek között

Miközben a nyugati világban egy transzvesztitára vagy egy hermafroditára megvetéssel reagálnak az emberek, addig számos olyan ország van, ahol nemcsak elfogadott ez a különleges, átmeneti nem, de egyenesen csodálat övezi a képviselőit, Indiában vagy Thaiföldön például szórakoztató vagy spirituális feladatok hárulnak rájuk.

Ugyanakkor Szamoa szigetén nem felnőttkorban döntenek erről az egyének, hiszen már sokéves hagyománya van annak, hogy a család kicsi korától kezdve ként neveli valamelyik fiúgyermekét, melynek oka a nyugati és a más keleti társadalmaktól teljesen eltérő családszerkezet.

Ennek ellenére viszont egy polinéz kultúrára szakosodott antropológus véleménye szerint a társadalom egyes csoportjai még így is tabunak tartják a helyi nyelven fa’afafine-nek nevezett személyeket. 

A kkel szemben támasztott társadalmi elvárásokkal ellentétben - szemérmesség, halkszavúság - a harmadik nem képviselői gyakran harsányak és megbotránkoztatóak.

8 ország, ahol még ma is sárba tiporják a nők jogait

Nézegess képeket!

Elolvasom

Jelentése: nőies megjelenésű, nőként viselkedő

A fa’afafine-k biológiailag teljesen érett férfiak, akik erősebb i vonásokkal rendelkeznek - ennek felismerése mindig a szülők feladata a személy egészen pici korában -, i ruhákat öltenek magukra, és a neveltetésből kifolyólag a gyengébb nemre jellemző gesztusokkal, mozgással fejezik ki magukat.

A korán elkezdett nevelésnek köszönhető az is, hogy felnőttként már ként éreznek a fa’afafine-k - mondhatnánk, férfitestbe rejtett nővé válnak.

A thaiföldi átmeneti nem képviselőivel ellentétben Szamoán viszont a szórakoztatás vagy a spirituális feladatok helyett sokkal fontosabb szerep hárul rájuk: ők kemény munkabírásuk és a család iránti elkötelezettségük miatt váltak elfogadottá és megbecsültté. Férfi testfelépítésükből kifolyólag ugyanis erősebb az izomzatuk, így a knél sokkal alkalmasabbak a nehezebb feladatok elvégzésére, jobb a munkabírásuk.

Az átnevelés indulásától kezdve ház körüli munkákat végeztetnek velük, és klasszikus i feladatokat látnak el a családban, melyeket illetően a későbbiekben sem történik változás. Így szinte a legtöbb szamoai családban található egy-két fa’afafine, sok esetben pedig elsődleges feladatukká a testvérek feletti gyámkodás vagy az idős szülőkről való gondoskodás vált.

Változatos szexuális orientáció

Az ő esetükben elsőre talán nem egyszerű kitalálni, elképzelni, hogy ként nevelt férfiként vajon melyik nemhez vonzódnak. Hagyományosan a fa’afafine-k teljes értékű ként élnek, így férfiakkal létesítenek kapcsolatot, és férfitestük ellenére is heteroszexuálisnak tekintik őket.

Mindennek az a magyarázata, hogy a szamoai társadalomban nem a nemi jellegek a döntőek, hanem a társadalomban betöltött szerep alapján ítélnek, így, aki ként él, és úgy is viselkedik, az a férfias nemi jellemvonások ellenére is .

Kettős megítélés
A modern fa’afafine-k a szórakoztatóipar megbotránkoztató jelenségeivé válnak, míg a hagyományosan átneveltek a családnak és az itt betöltött szerepnek szentelik az életüket. Ennek köszönhető talán a szamoai harmadik nem némileg eltérő megítélése.

A szórakoztatóiparban azonban sokszor nem igazi fa’afafine-k dolgoznak, hanem olyanok, akik később döntöttek úgy, hogy a i ruháknak szentelik az életüket. Mivel ez csak egy felvett, nem kiforrott, megbotránkoztató szerep, őket a társadalom már homoszexuálisnak tartja.

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban az AI, vagyis a mesterséges intelligencia előretöréséről, jövőjéről és esetleges veszélyeiről dilemmázzunk. Valóban elveheti a munkánkat az AI? Kell-e félnünk a mesterséges intelligenciától? Hogyan hasznosítható az oktatásban? Teremthet munkahelyeket? Többek között ezekre a kérdésekre keresi a választ Szertics Gergely AI szakértő, Kazár Zalán Kristóf, a Femina vezető szerkesztő-újságírója és Pintér Ada műsorvezető.

Promóció

Képek: peoplesofoceaniafinal.wordpress.com; seereeves.blogspot.com; www.samoafaafafine.org; luclebelge.skynetblogs.be.

Ezt is szeretjük