Furcsa szokás: nőket nevelnek a kisfiúkból
Nőként viselkednek, nőiesek, pedig genetikailag férfiak. Szamoán egy harmadik nem is létezik.
A nyugati világban a szexuális forradalomnak is köszönhető, hogy a határok folyamatosan kijjebb tolódnak. Ami korábban tabu volt, mára már elfogadottá vagy épp teljesen megszokottá vált. Bizonyos szituációkban különösen nagy szerepet kap a tolerancia, egymás tisztelete és elfogadása - különösen akkor, ha esetleg a női ruhákat kedvelő vagy akár nőként megjelenő férfiakról van szó.
A nyugati társadalom két részre szakad, ha róluk van szó: egy része elfogadja ezt az életvitelt, míg a másik oldalon teljes az elutasítás. A polinéz szigetvilág egy részén ez azonban sokkal inkább elfogadott, sőt, mi több, elismerés és tisztelet övezi azokat, akik férfi létükre nőként élik a mindennapjaikat.
Nem túl merev határok a nemek között
Miközben a nyugati világban egy transzvesztitára vagy egy hermafroditára megvetéssel reagálnak az emberek, addig számos olyan ország van, ahol nemcsak elfogadott ez a különleges, átmeneti nem, de egyenesen csodálat övezi a képviselőit, Indiában vagy Thaiföldön például szórakoztató vagy spirituális feladatok hárulnak rájuk.
Ugyanakkor Szamoa szigetén nem felnőttkorban döntenek erről az egyének, hiszen már sokéves hagyománya van annak, hogy a család kicsi korától kezdve nőként neveli valamelyik fiúgyermekét, melynek oka a nyugati és a más keleti társadalmaktól teljesen eltérő családszerkezet.
Ennek ellenére viszont egy polinéz kultúrára szakosodott antropológus véleménye szerint a társadalom egyes csoportjai még így is tabunak tartják a helyi nyelven fa’afafine-nek nevezett személyeket.
A nőkkel szemben támasztott társadalmi elvárásokkal ellentétben - szemérmesség, halkszavúság - a harmadik nem képviselői gyakran harsányak és megbotránkoztatóak.
Jelentése: nőies megjelenésű, nőként viselkedő
A fa’afafine-k biológiailag teljesen érett férfiak, akik erősebb női vonásokkal rendelkeznek - ennek felismerése mindig a szülők feladata a személy egészen pici korában -, női ruhákat öltenek magukra, és a neveltetésből kifolyólag a gyengébb nemre jellemző gesztusokkal, mozgással fejezik ki magukat.
A korán elkezdett nevelésnek köszönhető az is, hogy felnőttként már nőként éreznek a fa’afafine-k - mondhatnánk, férfitestbe rejtett nővé válnak.
A thaiföldi átmeneti nem képviselőivel ellentétben Szamoán viszont a szórakoztatás vagy a spirituális feladatok helyett sokkal fontosabb szerep hárul rájuk: ők kemény munkabírásuk és a család iránti elkötelezettségük miatt váltak elfogadottá és megbecsültté. Férfi testfelépítésükből kifolyólag ugyanis erősebb az izomzatuk, így a nőknél sokkal alkalmasabbak a nehezebb feladatok elvégzésére, jobb a munkabírásuk.
Az átnevelés indulásától kezdve ház körüli munkákat végeztetnek velük, és klasszikus női feladatokat látnak el a családban, melyeket illetően a későbbiekben sem történik változás. Így szinte a legtöbb szamoai családban található egy-két fa’afafine, sok esetben pedig elsődleges feladatukká a testvérek feletti gyámkodás vagy az idős szülőkről való gondoskodás vált.
Változatos szexuális orientáció
Az ő esetükben elsőre talán nem egyszerű kitalálni, elképzelni, hogy nőként nevelt férfiként vajon melyik nemhez vonzódnak. Hagyományosan a fa’afafine-k teljes értékű nőként élnek, így férfiakkal létesítenek kapcsolatot, és férfitestük ellenére is heteroszexuálisnak tekintik őket.
Mindennek az a magyarázata, hogy a szamoai társadalomban nem a nemi jellegek a döntőek, hanem a társadalomban betöltött szerep alapján ítélnek, így, aki nőként él, és úgy is viselkedik, az a férfias nemi jellemvonások ellenére is nő.
A modern fa’afafine-k a szórakoztatóipar megbotránkoztató jelenségeivé válnak, míg a hagyományosan átneveltek a családnak és az itt betöltött szerepnek szentelik az életüket. Ennek köszönhető talán a szamoai harmadik nem némileg eltérő megítélése.
A szórakoztatóiparban azonban sokszor nem igazi fa’afafine-k dolgoznak, hanem olyanok, akik később döntöttek úgy, hogy a női ruháknak szentelik az életüket. Mivel ez csak egy felvett, nem kiforrott, megbotránkoztató szerep, őket a társadalom már homoszexuálisnak tartja.
A változókorról tabuk nélkül - Hogyan küzdj meg az életközepi válsággal nőként?
Iványi Orsolya, a menopauzaedukáció egyik legnagyobb hazai szószólója, tabuk nélkül beszél a változókor testi-lelki kihívásairól, és arról, hogyan élhetjük meg ezt az időszakot, mint új kezdetet. A Femina Klub novemberi előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz az életközepi krízisek kezelésére, és megtudhatod, hogyan értelmezhetjük újra önmagunkat, karrierünket és kapcsolatrendszerünket.
További részletek: feminaklub.hu/
Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.
Időpont: 2024. november 27. 18 óra
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
Képek: peoplesofoceaniafinal.wordpress.com; seereeves.blogspot.com; www.samoafaafafine.org; luclebelge.skynetblogs.be.
OLVASD EL EZT IS!
- kultúra
- könyv