10 gyakori és ravasz éttermi trükk, amivel elérik, hogy sokkal többet fizess

Nemcsak az étel és a szolgáltatás árát fizeted meg: sok helyen trükköket is bevetnek, hogy még többet költs náluk.

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Természetes, hogy egy étteremben meg kell fizetni az étel árát, hiszen ilyenkor nemcsak a vacsorád hozzávalóiért, de a kiszolgálásért, a kellemes atmoszféráért is fizetsz, ám nem csupán ezek minőségén múlik, hogy egy adott étteremben mennyibe kerül egy-egy fogás. Ugyanazért az ételért két különböző étteremben nagyon eltérő árat kérhetnek, és nem biztos, hogy azért, mert minőségibb hozzávalókból készült. 

Minden szolgáltatás, így a vendéglátás is használ bizonyos házon belüli marketingtrükköket, melyek a gyanútlan vendégnek nem biztos, hogy szemet szúrnak. Megtaláltuk a leggyakrabban bevetett éttermi manipulációkat, hogy te is szemfüles lehess, ha leülsz egy vendéglő fehér terítős asztalához. Ha ezeket észben tartod a vacsora alatt, valószínűleg kevesebb lesz majd a végösszeg.

A menü dizájnja, az ételek neve

Az étel- vagy italsor dizájnja nemcsak az esztétika elvét követi, de igyekeznek aszerint megalkotni, hogy minél könnyebben értelmezhető legyen a vendégek számára. Emellett viszont az is igaz, hogy sok helyen úgy állítják össze az étel- és itallapot, hogy az az étteremnek is hasznos legyen. 

Sokszor nem lehet összehasonlítani az egymáshoz nagyon is hasonló fogások árát, mert a menü két külön oldalán találhatóak meg. Ugyanakkor érdemes megnézni az ételek elnevezését is. A vendéglők előszeretettel használnak olyan jelzőket, melyeknek már az elolvasásakor is összefolyik a vendég nyála, ergo kívánatosabbá teszik a fogásokat: Valódi, olasz parmezános spagetti szaftos húsgolyókkal, Lágy, füstölt sajttal töltött csirkemell ínycsiklandó salátaágyon.

Ezzel a trükkel az étterem a képzelőerőt célozza meg, így hatva tudat alatt a rendelési szándékaidra. A másik trükk, amit ételek és italok elnevezésénél bevetnek, és a tudatalattidra hatnak vele, az a közkedvelt márkanevek használata. Whisky-s szósz helyett Jack Daniel's-szószt írnak, vagy Coca-Cola-koktélnak nevezik el az egyik italukat. Ezzel arra apellálnak, hogy többen rendelik majd ezeket a specialitásokat, mivel sokan szeretik az adott ételhez vagy italhoz felhasznált márkát.

A cikk az ajánló után folytatódik

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban arról dilemmázunk, hogy miért ülünk fel a legfrissebb trendekre, miért követjük megszállottan a divatirányzatokat, valamint a fogyasztás és a reklámvilág pszichológiájának is a mélyére ástunk. Pintér Ada beszélget Márton Szabolccsal az Indamedia csoport ügyfélélmény igazgatójával, és Kazár Zalán Kristóffal a Femina újságírójával.

Promóció

A környezet és az adagok

Tudományosan is alátámasztották, hogy az emberek hajlamosak 20%-kal kevesebbet enni homályos megvilágításban és meleg környezetben. Ezért az éttermek igen nagy része inkább pénzt fektet a jó világításba és az állítható klímaberendezésbe, hogy a fény elég erős, a levegő pedig hűthető legyen.

Az éttermi porciókkal sokszor az a baj, hogy túl kevésnek gondolják a vendégek. Amikor nagy tányéron kis adagot tesznek eléd az asztalra, azzal becsapják az agyadat: úgy érzed, kevés ételt kaptál, és hajlamos vagy többet rendelni.

Egy másik, adagokkal kapcsolatos trükk, amikor az étlapon feltüntetik a hús súlyát. Odaírják, hogy 300 grammos a csirkemell, de néhány étterem rájátszhat erre: a feltüntetett adag a már kész sült hús súlyára kell, hogy vonatkozzon, néhol mégis még nyers állapotában mérik le, ami ugye, veszít a súlyából, miután megsült. Erre érdemes rákérdezni a pincérnél, mielőtt megrendeled, mert ő köteles tájékoztatni téged, bármi is van az étlapon.

Még több trükk rendelésnél

Bevett szokás, hogy a pincér először azt kérdezi meg, mit isztok, majd utána, hogy mit esztek. Ezt követően - talán már korábban is feltűnt - a felszolgáló gyakran visszatér az asztalhoz, vagy csak körülötte sertepertél. Ugyanis minél többet látod a pincért, annál nagyobb nyomás van rajtad, hogy rendelj még.

Sok vendéglőben a felszolgáló dolga az is, hogy először a napi ajánlatot mondja el, máshol kiírják az étterem elé egy táblára. Az, hogy egy adott napon bizonyos ételeket a séf specialitásaként említenek - ami sokszor csak egy egyszerű tál étel -, az az étteremnek igen gazdaságos megoldás, a vendég pedig szívesen rendeli, mert hát végül is specialitás.

Külföldön gyakori trükkök

Amibe külföldön gyakran belebotlik az ember, az az, hogy nem írják oda az ár mellé a pénznemet. Ezzel egyrészt elkerülik, hogy az étel helyett a pénzre asszociálj, másrészt a pénzváltástól megzavarodott külföldi turisták könnyebben csúsznak bele abba a hibába, hogy nem törődnek azzal, mit fizetnek, csak a számot nézik. És, ha valami 15 euró, az kevésnek tűnhet, mégis 4500 forint.

A borravalóval kapcsolatos általános tudnivaló, hogy minimum 10%-ot illik adni, ám szemfülesnek kell lenni, mert néhol csak a számlára írva közlik, hogy a borravalót az étterem már beleszámolta a fizetendő összegbe. És sajnos van, ahol még a számlára sem írják rá, és nyugodt szívvel teszik zsebre a nagyobb összeget. 

Mit illik, és mit nem?

Rengeteg olyan apró szabály van az élet különböző területein, amit, ha nem jól ismersz, mások viszont igen, rögtön kiszúrják, és furcsa szemmel néznek. Egy étteremben különösen fontos, hogy figyelj ezekre, legyen szó üzleti ebédről, családi vacsoráról vagy egy romantikus randevúról. Mutatjuk a legalapvetőbb illemszabályokat!

13 fontos éttermi illemszabály - Udvariatlannak tűnsz, ha nem tartod be őket

Nézegess képeket!

Elolvasom
Ezt is szeretjük