Visszájára fordul a rezsicsökkentés
Véget ért az inflációmentes korszak, az árak már most emelkednek.
Októberben drágult a mindennapi élet, többet fizetünk az iparcikkekért és az élelmiszerekért is. A rezsicsökkentés eddig lefelé húzta az inflációt, mostanra azonban elmúlt a hatása.
Az elemzők arra számítanak, hogy az eddigi defláció jövőre a visszájára fordul: idén először fordult meg a csökkenő tendencia, év végére elérheti az 1%-ot, jövőre pedig 2% is lehet. Az emelkedő infláció pedig egyet jelent az árak növekedésével.
A rezsicsökkentésnek eddig kitartott a hatása és a csökkenő olajárak is lefelé húzták a számokat az árcédulákon, októberben azonban már érezhető volt az enyhe drágulás.
A zöldségek drágultak legjobban
A cukor árának emelkedése magával húzta a feldolgozott élelmiszerek árait, a tej és a tejtermékek árai viszont - az uniós tejkvóta eltörlése miatt - csökkentek. A zöldségek 20, a gyümölcsök pedig 10%-kal kerülnek átlagosan többe, mint egy évvel ezelőtt, főleg a krumpli, az alma és a kukorica drágult.
A feldolgozatlan élelmiszerek árának emelkedése pedig előbb-utóbb érezhető lesz azoknak a termékeknek a drágulásában is, amihez alapanyagként felhasználják azokat.
Az élelmiszerek mellett a tartós fogyasztási és a ruházati cikkek is többe kerülnek, és a szolgáltatásokért is 2%-kal fizetünk többet, mint eddig.
Sokkal többe kerülnek az élvezeti cikkek is, az elmúlt hónapban a cigaretta ára 4 forinttal drágult szálanként és 3,7%-kal fizetünk többet a szeszesitalokért is.
Nehezen tudja fenntartani a kormány a rezsicsökkentést
A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal csütörtökön hozta nyilvánosságra, hogy a rezsicsökkentés 373 milliárd forint megtakarítást hozott a lakosságnak 2013-ban és 2014-ben összesen. A hatóságilag szabályozott energiaárakat azonban egyre nehezebb tartani: a kormány most felfüggesztené a nukleáris alap befizetéseit, és a paksi atomerőmű árképzését is felülvizsgálná, hogy a rezsicsökkentés folytatható legyen.
Dilemma podcast
A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban arról dilemmázunk, hogy miért ülünk fel a legfrissebb trendekre, miért követjük megszállottan a divatirányzatokat, valamint a fogyasztás és a reklámvilág pszichológiájának is a mélyére ástunk. Pintér Ada beszélget Márton Szabolccsal az Indamedia csoport ügyfélélmény igazgatójával, és Kazár Zalán Kristóffal a Femina újságírójával.
Promóció
OLVASD EL EZT IS!
- európai unió
- kormány
Neked fog sokba kerülni, ha bedől a kormány nagy terve
- illeték
- kormány
Újabb rezsicsökkentés jön: konzultálni fog veled a kormány
- stadion
- orbán viktor