Eltűnik az első magyar mozdony? Hamarosan elviszik a múzeum elől
Elviszik az első mozdonyt a Közlekedési Múzeum elől.
Elviszik az első mozdonyt a Közlekedési Múzeum elől. A több mint 130 éves gőzmozdonyt augusztus 18-án este szállítják át új helyére, és Gyál Felső vasútállomás előtt lesz látható augusztus 20-tól.
A mozdony szállítása 2015. augusztus 18-án, este 6 órakor kezdődik, a valós emelés várható ideje este 7 óra, a szállítójármű kb. este 10 óra körül indul el a Közlekedési Múzeum elől.
A mozdony kalandos története
A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum vasúti gyűjteményének egyik legrégibb darabja, a MÁV XII h osztályú 6633-as pályaszámú - utóbb MÁV 381,001 - szertartályos gőzmozdonya 1882-ben készült a Krauss müncheni gyárában a Nagykikinda-Nagybecskereki Helyi Érdekű Vasút részére.
Tizennyolc tonnájával a normál nyomközű vasúti járművek között pehelysúlyúnak számító mozdony 1912-től Cséry József szemétvasútjának vontatójárműveként szolgált, majd 1913-tól Budapest Székesfőváros Köztisztasági Hivatalának 6-os pályaszámú gőzmozdonya lett.
A manapság már csak Krauss-nak becézett jármű kalandos sorsa 1942-ben Szigetszentmiklóson folytatódik, ahol a Dunai Repülőgépgyár iparvasútján szolgál, majd a következő háborús esztendőben a csepeli Weiss Manfréd Műveknél a 10-es pályaszámot kapja.
A kis mozdony túlélte a második világháborús káoszt, majd a szovjet és román csapatok zsákmányolásait, és 1945. május 10-től az 1944 novemberében felrobbantott dunaharaszti híd 1945. december 8-i helyreállításáig a Budapesti Helyi Érdekű Vasút bérelte kisegítő szolgálatra a Szigetszentmiklós és Ráckeve közötti vonalon.
A szükségszolgálat után visszakerült a később Rákosi Mátyás Művek néven üzemelő csepeli gyár állományába. Tízes pályaszámát mindvégig megtartotta, még akkor is, amikor 1955 novemberében átkerült a Hungária Műtrágya és Kénsavgyár, a későbbi Budapesti Vegyiművek iparvasútjára. Innen selejtezték le a kis gőzmozdonyt 1966. december 29-én, s ekkor került át a Közlekedési Múzeum gyűjteményébe.
Vásárolj Femina Klub bérletet!
Vásárolj bérletet, és vegyél részt a 2025-ös év különleges előadásain, ahol izgalmas témákról hallhatsz elismert szakértőktől és közéleti személyiségektől.
- Knapek Éva, aki a társfüggőségről és a mérgező kapcsolatokból való szabadulásról beszél. 2025.01.07.
- Kajdi Csaba, aki humorral és őszinteséggel osztja meg tapasztalatait nőkről és élettapasztalatairól "Anyámtól a modellekig" témában. 2025.02.19.
- Steigervald Krisztián, aki a generációk közötti kommunikáció kihívásait tárgyalja "Boomerek és Zoomerek" című előadásában. 2025.04.09.
További részletek: feminaklub.hu/
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
A gőzmozdony 1968-ban került kiállításra a Városligetben, a múzeum épülete mellett, az 1891-es államosítást követően kapott eredeti MÁV-os, 6633-as pályaszámával.
OLVASD EL EZT IS!
- történelem
- érdekességek a világból
Ennyit változott 50 év alatt a budapesti közlekedés: így nézett ki akkoriban a trolibusz
- budapest
- történelem