Így működik egy családi vállalkozás ma Magyarországon: egyre többen vágnak bele

Több mint 200 ezer családi jellegű vállalkozás működik Magyarországon.

Családi vállalkozás
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Magyarországon 204 ezer családi jellegű vállalkozás található, ezen belül 140 ezerre tehető az egyszemélyes cégek és 64 ezerre az olyan társult vállalkozások száma, ahol a család több tagja is tulajdonos vagy cégjegyzésre jogosult, mindezek együttesen a teljes hazai társas vállalkozói cégbázis 40%-át fedik le - közölte az Opten kedden az MTI-vel.

A többszemélyes családi cégekben a legmeghatározóbbak a családi kapcsolatok, amelyek jelentős részében kizárólag családtagok alkotják a tulajdonosok és a cégjegyzésre jogosultak körét is, 42 ezer ilyen típusú családi vállalkozás működik az országban.

Gyerekcipőben járnak itthon a családi vállalkozások

A közlemény szerint a modern magyar gazdaságban a családi cégkultúra még viszonylag fiatalnak számít. Családok tízezrei kísérleteznek azzal, hogyan is lehetne szinkronba hozni a magán- és vállalkozói életet, és a generációváltás problémájával is csak mostanában találkoznak először a cégek tömegei. Ezért sem mindegy, hogy ez a 200 ezer családi jellegű vállalkozás milyen hatékonysággal és megbízhatósággal működik - írta az Opten.

Kiemelték, hogy a családi jelleg pozitívan hat a cég működésére, ugyanis a statisztikák alapján a családi vállalkozások 64%-a átlag feletti megbízhatósággal rendelkezik. A családi vállalkozások sikere abban is tetten érhető, hogy sok nőtte ki magát milliárdos nagyvállalattá: több mint 1100 családi vállalkozás éves árbevétele haladja meg az 1 milliárd forintot.

A családi vállalkozások 50%-ában azonosítható testvéri kapcsolat, 38%-ukban apa-gyermek, 33%-ukban pedig anya-gyermek kapcsolat. Az elmúlt években az apa-gyermek kapcsolatok aránya sokat csökkent, míg a testvérkapcsolatok aránya nőtt, ami az Opten szerint arra utal, hogy sok cégnél már megtörtént a generációváltás.

A cikk az ajánló után folytatódik

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban arról dilemmázunk, hogy miért ülünk fel a legfrissebb trendekre, miért követjük megszállottan a divatirányzatokat, valamint a fogyasztás és a reklámvilág pszichológiájának is a mélyére ástunk. Pintér Ada beszélget Márton Szabolccsal az Indamedia csoport ügyfélélmény igazgatójával, és Kazár Zalán Kristóffal a Femina újságírójával.

Promóció

Regionális bontásban Budapesten az 1000 lakosra jutó családi cégek száma meghaladja a 10-et, de Pest és Baranya megyében is rendkívül magas ez az érték, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Nógrád megyében viszont a szám 4 alatt van - olvasható az Opten közleményében.

Fotók: Getty Images

Egy dolgozó anya vallomása a koronavírus idején

"Minden egyes nap azt mantrázom magamban, szerencsés vagyok, hogy még egészséges a családom és azt, hogy - sokakkal ellentétben - nekem még van munkám. Pedig néha úgy érzem, a fáradtságtól menten kipurcanok."

Egy anya vallomása a koronavírus idején: gyerekkel otthon lenni nehezebb, mint bejárni dolgozni

Ez kell ahhoz, hogy ne őrülj meg a járvány idején.

Elolvasom
Ezt is szeretjük