Koporsó a munkahelytől karácsonyra
A céges ajándékozás nem mindig öröm
A magyar cégek már nem költenek karácsonyi reklámajándékra.

Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Mélyrepülésben van a cégajándékozási piac. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a Promo Data Kft. idei, immár 12. alkalommal elkészített országos reprezentatív felmérése.

A kutatás során csaknem 2300 nagyvállalat ajándékbeszerzési felelősét kérdezték meg cégük ajándékozási terveiről. A megkeresett cégek alig ötöde döntött úgy, hogy ajándékoz idén karácsonykor, tíz éve még kétszer ennyi cég költött reklámajándékra. A felmérés alapján az derült ki, hogy a nagyvállalatok a válságra való tekintettel nadrágszíj-összehúzó lépésekkel vannak elfoglalva, melyek közé bizony az is beletartozik, hogy céges ajándékra egyáltalán nem, vagy csak a korábbinál sokkal kisebb összeget költenek.

Még azok túlnyomó része sem szán 500 ezer forintnál többet az ajándékozásra, akik fontosnak tartják a gesztust, és a legtöbben - a cégek csaknem fele - 100 ezer forint alatt szeretnék letudni a vásárlást. Emellett a multinacionális vállalatok körében az sem ritka, hogy jótékonyságra fordítják az ajándékozásra szánt - már erősen csökkentett - összeget.

Átalakulóban a kereslet

Amellett, hogy erősen visszaestek a karácsonyi ajándékozásban érdekelt vállalatok megrendelései, az ajándékok megválasztása tekintetében is változások következtek be, aminek minden valószínűség szerint takarékossági okai vannak. A szeszes italok továbbra is előkelő helyen szerepelnek az ajándékozási listán, idén is a cégek 37%-a választotta.

Míg korábban a nevesebb konyakok, whiskyk kerültek az ajándékcsomagokba, idén inkább a minőségi borok, pálinkák iránt nőtt meg a kereslet. A bonbonok, a csokoládé és a különféle édességek népszerűsége igencsak megnőtt, a válság előtt a cégek mindössze 3-4%-a választotta, idén ez az arány 15%-ra ugrott. A népszerűségi skálán élen járnak még a különféle személyre szóló - például névvel ellátott - ajándéktárgyak is.

Nem igazán változott a naptárak, más nyomtatványok, illetve CD-k részesedése: a megrendelő cégek 13%-a költ ilyesmire. A hagyományos iroda- és írószerek iránti érdeklődés azonban jelentősen megcsappant, a megrendelések aránya az egy évtizeddel ezelőtti 41%-ról 27%-ra esett vissza. A logózott pólók, baseballsapkák, divatcikkek népszerűsége is csökkent: 13-15%-ról 5-6%-ra. Az exkluzív vagy luxuscikkre vonatkozó ajánlatkérés továbbra is igen ritka, mindössze 1-2%.

A legbizarrabb céges ajándékok

A szűkös anyagi kereteket sok helyen kreativitással igyekeznek ellensúlyozni, legalábbis ez derül ki abból a listából, amely minden idők legfurcsább céges ajándékait összegzi. Te mit szólnál ahhoz, ha egy felfújható kecskét, egy gereblyét, vagy éppen egy Télapónak öltöztetett sörösüveget kapnál céges ajándékként? Most minden bizonnyal azt gondolod, hogy ilyesmi biztosan nem fordulhat elő, csak valamiféle szellemeskedésnek szánjuk. Márpedig ennek bizony a fele sem tréfa

A világszerte fellelhető cégek, vállalatok ügyfelei szép számmal találkoznak ilyen és ehhez hasonló, inkább bizarr, mintsem kedvesnek mondható ajándékokkal. A ha nekem tetszik, nekik is fog elv számos esetben egészen bizarr ajándékötletekhez vezet. Hogy mik is ezek pontosan? Íme, a lista!

A tíz legfurcsább ajándék világszerte:

Mumifikált fej, macskatetem, étel alakú füldugó, savlekötő gyógyszer, manikűrkészlet, koporsó, homokzsákok, monogramos alsónemű, talajminták, alkoholszonda.

A tíz legfurcsább ajándék Magyarországon:

Rántott bébiskorpió, gumimatrac, műhó, tisztítószer, szemránckrém, felfújható kecske, felhúzható zenedoboz, gereblye, hintaszék, távcső.

Ezt is szeretjük