Autód van? Összeszámoltuk, mennyi adót és díjat kell fizetned
Meg fogsz döbbenni
Mélyen zsebébe nyúl minden autós.

Dia

	Több, eddig ingyenesen használható útszakasz lett díjköteles januártól, és nemcsak autópálya-szakaszok. Ez azért is érdekes, mert a sztrádák plusz szolgáltatást nyújtanak, azokon jóval hamarabb meg lehet tenni az adott utat, és biztonságosabban is, de sok, most fizetőssé váló főútvonalról ez nem mondható el. Ezen szakaszokra 5000 forintos éves matricát lehet vásárolni, ám az csak egyetlen megyére szól. Egy tíz napos autópályadíj közel 3000 forint, az éves pedig 43 ezer forint, ám ezek az ország összes sztrádájára érvényesek.

Több, eddig ingyenesen használható útszakasz lett díjköteles januártól, és nemcsak autópálya-szakaszok. Ez azért is érdekes, mert a sztrádák plusz szolgáltatást nyújtanak, azokon jóval hamarabb meg lehet tenni az adott utat, és biztonságosabban is, de sok, most fizetőssé váló főútvonalról ez nem mondható el. Ezen szakaszokra 5000 forintos éves matricát lehet vásárolni, ám az csak egyetlen megyére szól. Egy tíz napos autópályadíj közel 3000 forint, az éves pedig 43 ezer forint, ám ezek az ország összes sztrádájára érvényesek.

Fotó: MTI/Büki László

Dia

	Vannak olyan extra költségei is az autózásnak, melyek nem kerülnek be a hírekbe. Ilyen a kötelezővé vált nyomásellenőrző rendszer. Ez az Unióban tavaly november óta van érvényben, és minden új és maximum kétéves autónál be kell szerelni az eszközt, ami az abroncsok állapotát figyeli. Ez egyszeri 50-70 ezer forintos kiadást jelent azon autóknál, melyekbe gyárilag nem építették be a rendszert.

Vannak olyan extra költségei is az autózásnak, melyek nem kerülnek be a hírekbe. Ilyen a kötelezővé vált nyomásellenőrző rendszer. Ez az Unióban tavaly november óta van érvényben, és minden új és maximum kétéves autónál be kell szerelni az eszközt, ami az abroncsok állapotát figyeli. Ez egyszeri 50-70 ezer forintos kiadást jelent azon autóknál, melyekbe gyárilag nem építették be a rendszert.

Dia

	A Népszabadság szerint a főváros már 2016-tól szeretne dugódíjat - előbb vagy utóbb be kell vezetni a díjat, mivel a 4-es metró EU-s pénzeinek ez volt az egyik feltétele. Bár a főváros cáfolja, hogy korábban jöhet a díj, a lap szerint már azt is tudják, hogy napi díjak lesznek, így nem időarányosan fizethetnek az autósok. A lap értesülései szerint 700 forintba kerülne egy nap - akkor is, ha csak egyetlen utcán haladsz át a zónán, és akkor is, ha egész nap körbe-körbe autózgatsz a kiskörúton. Az éves díj 115 ezer forint lenne.

A Népszabadság szerint a főváros már 2016-tól szeretne dugódíjat - előbb vagy utóbb be kell vezetni a díjat, mivel a 4-es metró EU-s pénzeinek ez volt az egyik feltétele. Bár a főváros cáfolja, hogy korábban jöhet a díj, a lap szerint már azt is tudják, hogy napi díjak lesznek, így nem időarányosan fizethetnek az autósok. A lap értesülései szerint 700 forintba kerülne egy nap - akkor is, ha csak egyetlen utcán haladsz át a zónán, és akkor is, ha egész nap körbe-körbe autózgatsz a kiskörúton. Az éves díj 115 ezer forint lenne.

Fotó: Wikipedia.org/hunszabi

Dia

	Az, hogy a benzin ára hogyan alakul, jórészt függ az olaj világpiaci árától, így a világpolitikai folyamatoktól is. Azonban az üzemanyagok ára nemcsak ebből áll. A benzin árában benne van az ÁFA és a jövedéki adó költsége is. Ezek az ár több mint felét teszik ki, így jön ki a jelenlegi 343-344 forintos literenkénti benzin - gázolajnál 20 forinttal több. Egy Budapest-Szeged távolság egy kisebb fogyasztású autóval hétezer forintra jön ki a benzinköltséget tekintve, ami az M5-ösre szükséges matricával együtt 10 ezer forintra rúg.

Az, hogy a benzin ára hogyan alakul, jórészt függ az olaj világpiaci árától, így a világpolitikai folyamatoktól is. Azonban az üzemanyagok ára nemcsak ebből áll. A benzin árában benne van az ÁFA és a jövedéki adó költsége is. Ezek az ár több mint felét teszik ki, így jön ki a jelenlegi 343-344 forintos literenkénti benzin - gázolajnál 20 forinttal több. Egy Budapest-Szeged távolság egy kisebb fogyasztású autóval hétezer forintra jön ki a benzinköltséget tekintve, ami az M5-ösre szükséges matricával együtt 10 ezer forintra rúg.

Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt

Dia

	Budapest és a vidéki városok belső részein már szinte biztosan nem találsz ingyenes parkolóhelyet. Egy fővárosi parkolóházban akár 600 forintot is elkérnek egy óráért, de nagyjából ennyiért lehet otthagyni az autót a Budai Vár parkolási övezeteiben is. Olcsóbb a parkolás a külső kerületekben: Óbudán, Angyalföldön vagy éppen Lágymányoson 200 forint alatt is megúszhatod az óradíjat.

Budapest és a vidéki városok belső részein már szinte biztosan nem találsz ingyenes parkolóhelyet. Egy fővárosi parkolóházban akár 600 forintot is elkérnek egy óráért, de nagyjából ennyiért lehet otthagyni az autót a Budai Vár parkolási övezeteiben is. Olcsóbb a parkolás a külső kerületekben: Óbudán, Angyalföldön vagy éppen Lágymányoson 200 forint alatt is megúszhatod az óradíjat.

Ezt is szeretjük
Fotó: