3 film, ami máig kiveri a biztosítékot
A következő három minden idők legnagyobb botrányfilmjei közé tartozik.
Bár minden kornak megvannak a maga erkölcsi normái, melyek idővel átalakulnak, sokszor pedig enyhülnek, léteznek olyan alkotások, melyek századtól és évtizedtől függetlenül is sokkolóan hatnak a befogadóra. Ezek közé tartoznak a következő filmek is.
A nagy zabálás
A naturalista képekkel teletűzdelt A nagy zabálás a hetvenes évek elejének egyik legjellegzetesebb nyugat-európai filmje volt: akkor éppen a mozibotrányok szezonját élte a világ. Cannes jóformán még ki sem heverte Az utolsó tangó sokkját, máris megint tömegeknek kellett kivonulniuk a vetítőteremből. A sokfelől vitatott életművű maestro, Marco Ferreri munkái közül mára már egyértelműen ez a film az, amit illik vitán felüli remekként számon tartani.
Négy középkorú férfi, akinek mindenből elege van, az együttes öngyilkosságot választja. Mi is lehetne kézenfekvőbb megoldás nemes elhatározásuk stílusos megvalósítására, mint az, hogy rafinált ínyencségek iszonyatos traktáján halálra zabálják magukat. Stílusos férfiak egy stílustalan világban: az esztétikus cselekedetek megszállottjai vívják itt végső, pimasz csatájukat az ostoba világ ellen. Csak még egyszer szembeköpni a társadalmat, aztán lelépni szépen. A derekas helytállás az első pillanattól nyilvánvaló, ám mégis elbuknak. Hiszen céljukat ugyan elérik, de pusztulásuk korántsem sikerül oly magasztosra, mint tervezték.
Marco Ferreri tejszínhabnak a tortájára, melyet a nekiszabadult fogyasztói társadalom képébe kívánt vágni, még jó nagy adag erotikát is felrakott. Csak úgy, díszítésnek. E téren pedig a Vénuszhoz csak megszorításokkal hasonlítható Andréa Ferreol alakít maradandót, mint e vígjátéki elemekkel tűzdelt végjáték egyetlen igazi győztese.
Salo - avagy Sodoma 120 napja
A Salo közismerten Sade márki művén alapszik, aki nevet adott a filmben ábrázolt szexuális perverziónak. Bár a történet sokszor elrugaszkodik az eredetitől, szellemiségét jórészt megőrizte. De Sade műve is politikus volt abban az értelemben, hogy a korabeli hatalom, különösen a katolikus egyház ellen irányozta szatíráját. Pasolini, noha maga is eltökélt antiklerikális, az olasz történelembe ágyazza filmjét.
A történet a rövid életű Salói Köztársaságban, Mussolini II. világháborús utolsó mentsvárában játszódik. Pasolini maga is átélte ezeket az eseményeket, a fivérét Salóban ölték meg.
Háborús fantáziájában négy fasiszta libertinus hatalmába kerít néhány vonzó fiatal nőt és férfit, akiket válogatott szexuális kínzásoknak és megaláztatásoknak vetnek alá. Ezeket sivár jelenetsorban ábrázolja a rendező, melyből érdekes módon hiányzik az erotikus szenvedély.
Pasolini szándéka az volt, hogy a korlátlan hatalomnak a szexuális lealacsonyításig vitt gyakorlását, az erőt önmagáért imádó fasizmus metaforájaként ábrázolja. A film vége egyetlen szadista orgia, melynek során az áldozatokat meggyilkolják.
Mindezt Carl Orff Carmina Buranája - Pasolini szerint fasiszta zene -, illetve a Mussolinivel rokonszenvező amerikai költő, Ezra Pound versei festik alá. Röviddel e jelentős és megrázó film befejezése után, de még a bemutató előtt, Pasolini gyilkosság áldozata lett. Filmjét sok országban perbe fogták, betiltották, és angolszász nyelvterületen csak nemrég vált hozzáférhetővé.
Érzékek birodalma
Japán, 1936. Sada, a fiatal prostituált viszonyt kezd Kichizóval, a madám férjével. Viszonyuk intenzív és kizárólag fizikai jellegű. Részletekbe menően láthatjuk, ahogy számos alkalommal szeretkeznek, nem is egyszer gésák, szolgálók és más kéjnők szeme láttára. Bizarr szexuális játékokkal szórakoztatják egymást: és Sada bátorítja Kichizót, hogy feküdjön le másokkal, egyszer még egy idős hölggyel is, aki azért jött, hogy énekeljen nekik.
Sada azonban egy idő után féltékeny lesz a madámra, végül megelégeli a dolgot, és megfenyegeti Kichizót, hogy levágja férfiasságát. Ezután játékból fojtogatják egymást, mígnem a férfi biztatására Sada megfojtja, majd valóban kasztrálja Kichizót. Oshima filmje a nem pornográf céllal készült filmek közül elsőként mutat be több alkalommal is fellációt, ugyanakkor képes meggyőzni arról, hogy ez az őrült szerelmi történet a végletekig fokozott szenvedély valódi megtestesülése. A színrevitel eleganciája hűvös ellenpontot ad a szereplők szexuális tébolyának.
A változókorról tabuk nélkül - Hogyan küzdj meg az életközepi válsággal nőként?
Iványi Orsolya, a menopauzaedukáció egyik legnagyobb hazai szószólója, tabuk nélkül beszél a változókor testi-lelki kihívásairól, és arról, hogyan élhetjük meg ezt az időszakot, mint új kezdetet. A Femina Klub novemberi előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz az életközepi krízisek kezelésére, és megtudhatod, hogyan értelmezhetjük újra önmagunkat, karrierünket és kapcsolatrendszerünket.
További részletek: feminaklub.hu/
Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.
Időpont: 2024. november 27. 18 óra
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
Cikkünk a Gabo Kiadó 1001 film, amit látnod kell, mielőtt meghalsz című könyve alapján készült.
OLVASD EL EZT IS!
- kultúra
- szórakozás
5 kötelező film hideg januári estékre
- kultúra
- zene
Öngyilkos lesz, aki meghallja?
- kultúra
- könyv