10 jel, hogy komoly betegséget okoz az ágyad
A rossz ágy nemcsak álmatlan éjszakákat okoz. Tudd meg, milyen hatással van az ágyad az egészségedre!

Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Az alvás alapvető emberi szükséglet, hiszen ez az egyetlen olyan állapot, amikor a szervezet érdemben képes pihenni. Alvás közben minimálisra csökken a sejtek anyagcseréje, lassabb üzemmódban dolgozik a szív, a tüdő, a vese és az agy, és az izmoknak is van lehetőségük pihenni.

Ahhoz, hogy szervezeted képes legyen regenerálódni, fontos, hogy egészséges környezetet teremts a hálószobában. Elengedhetetlenül szükséges az is, hogy az ágyad is a pihentető alvást szolgálja, ellenkező esetben akár komoly egészségügyi problémákkal is számolhatsz.

Hogy milyen az egészséges ágy, és milyen jeleket érdemes komolyan venned? Ha az utóbbiakat tapasztalod, ideje alaposabban szemügyre venned a fekhelyed!

Derék- és gerincpanaszok, hátfájdalmak

Az ágy rendkívül fontos szerepet tölt be a nyugodt alvás szempontjából. A nem megfelelő ágyrács, a rosszul kiválasztott matrac nem csak álmatlan éjszakákat okoz, de fáradt, fájdalmas reggeleket is.

A szakértők és a kereskedők általában a matrac fontosságát hangsúlyozzák, de nem szabad megfeledkezned a matracot tartó lécekről sem, a rossz ágyrácsnak ugyanis nem csak a matrac, de az egészséged is kárát látja. A reggeli deréktáji panaszoknak, a gerinc melletti izmok feszült állapotának és a hát többi részén fellépő fájdalomnak a hátterében például a matrac mellett az ágyrács is állhat.

Ha hasonló panaszokat észleltél már, alaposan vizsgáld meg a matracot: ha az középen kissé homorú, biztos lehetsz benne, hogy a rács nem elég tartós. Ez esetben tanácsos minél előbb lecserélned. A vásárlásnál figyelj arra, hogy olyan típust válassz, mely engedi szellőzni a matracot, ugyanakkor kellően alá is támasztja azt, továbbá elég rugalmas, illetve, mely mellett a testsúlyod egyenlően oszlik el, így lehetővé teszi az optimális alvási pozíció felvételét.

Fájó vállak, izomgörcsök a nyakban, derékpanaszok

Izomfájdalmakat a rossz ágyrács és a nem megfelelő matrac is okozhat. Utóbbira akkor gyanakodj, ha elsősorban a válladnál és a nyakadnál lévő izmokban érzel feszültséget reggelente, és a derekadat is gyakran nehéznek érzed. Ezeket a panaszokat általában akkor tapasztalhatod, ha a matrac jóval keményebb, mint amilyenre szükség lenne.

Az ideális matrac ugyanis nemcsak minőségi anyagokból készül, és strapabíró, hanem arról is gondoskodik, hogy a tested a lehető legnagyobb kényelemben pihenhessen. A matrac kiválasztásánál ezért figyelembe kell venned az alvási szokásaidat. Ha általában oldalt fekve szeretsz aludni, akkor puhább matracot válassz, mely engedi, hogy a vállad és a csípőd kellően besüppedhessen. Így lekerül a teher a nyakadról és a hátadról, és az izmok is pihenhetnek.
Ha hanyatt szeretsz feküdni, keményebb matracot válassz, hiszen ez megtartja a hátat, így kíméled a gerinced.

Jó, ha tudod!
Ideális póz a hanyatt fekvés és az embriópóz, mert ezek azok a testhelyzetek, melyek a leginkább tehermentesítik a gerincet. Ha hanyatt fekszel, tegyél egy kispárnát is a térdhajlatod alá, hogy a gerinced a számára legmegfelelőbb helyzetet vehesse fel.
A hason fekvés viszont igen egészségtelen, mert terheli a nyaki gerincet, és deréktáji fájdalmakat okoz. Ha nem tudsz váltani, akkor legalább kispárnát használj, és tegyél egyet a hasad alá is, hogy kíméld a gerinced.

Nyugtalan éjszakák, allergiás tünetek

Természetes igény, hogy az ember legalább a hálószobában legyen biztonságban. Csakhogy az olyan allergének, mint a penészgomba spórái, a pollenek és a poratkák, a hálószobát és az ágyat sem kerülik el.

Ha nehezen alszod végig az éjszakákat, ha rendszeresen folyik az orrod, tüsszögsz, vagy kapar a torkod, érdemes lehet alaposabban szemügyre venned a fekhelyed. A penészgomba például könnyen elszaporodik azokban a helyiségekben és azokon a helyeken, ahol túl nagy a páratartalom.

A matrac is kiváló táptalaja lehet a penészgombának abban az esetben, ha az ágyrács nem engedi szellőzni, éppen ezért nem ajánlottak a táblás ágyalapok a rácsos szerkezetűek helyett.
Reggelente és lefekvés előtt mindig szellőztesd ki alaposan a szobát és vele az ágyat, időnként pedig tedd ki a matracokat a szabadba, hogy a napfény és a levegő felfrissíthesse őket. Ezt célszerű a paplanokkal és a párnákkal is megtenned, de csak az allergiás szezonon kívüli időszakban.
Ez a poratkákkal szembeni harcban is segít.

Ezt is szeretjük