"Pótlóbuszok közlekednek több szakaszon" - A mondat, amit nem akarsz hallani

A budapesti tömegközlekedés pozitív és negatív oldalai.

"Füstöl a 3-as metró", "Műszaki hiba miatt megint nem jár a 4-es metró", "Pótlóbuszok közlekednek több szakaszon", "Az 1-es villamos vonalán több járat is kimaradt", "Lerobbant egy piros 7-es!" - ezek azok a mondatok, amit a Budapesten élők és dolgozók nem szeretnének hallani.

Nyilván az én gyomrom is görcsbe rándul, amikor sietek a pályaudvarra, a hangosbemondó pedig azt közli, hogy a pénteki csúcsforgalomban metró helyett pótlóbusszal kell eljutnom a város egyik feléből a másikba. Ha tehetem, nyáron nem utazom a szubtrópusi klímájú 3-as metróval, és sok más utastársammal egyetemben csak remélni tudom, hogy a szikrázáson és füstölésen túl nem történik nagyobb baj a kék metró cserére már régen megérett szerelvényeivel.

Én is bosszankodom, ha a reggeli csúcsban kimarad az 1-es villamos egyik járata, és azt látom, hogy a végre befutó szerelvényeken csak a lépcsőkön van hely. Aztán eszembe jut, hogy három perc múlva úgyis jön a következő, így hagyom, hogy felpréseljék rá magukat azok, akik valószínűleg a mozgólépcsőn felfelé is csak futva közlekednek - nekik mindenhova sietős. Hogy járok jobban: ha heringek módjára 20 percet utazom zsörtölődő emberekkel, vagy ha három perc várakozás után felszállok egy félig üres szerelvényre? Van, akinek tényleg sokáig el kell gondolkoznia ezen a kérdésen?

Három perc várakozás szinte semmi, ha arra gondolok, iskoláséveimben mennyi időt töltöttem buszokra várva. Ha a faluból, ahol a szüleimmel éltem, el szerettem volna jutni Kaposvárra, tanácsos volt a busz érkezési ideje előtt jó pár perccel már a megállóban lennem. Vidéki járatok esetében nem árt ugyanis tíz perc plusz vagy mínusz érkezési idővel kalkulálni - pláne, hogy bizonyos napszakokban a következő busz másfél órával később érkezett csak. A városból hazafelé sem árt az utolsó pillanatban elcsípni a buszt, mert akkor tuti végig kell állni a hazautat, ami nem szerencsés, ha sebességimádó, a féket és a gázpedált gyakran használó sofőrt fogtunk ki.

Azt gondolom, a tömegközlekedést használó budapesti emberek elkényelmesedtek, ebben a helyzetben pedig nem látják, mennyi választási lehetőségük van. Ha nem jár a metró, még mindig utazhatnak busszal, vagy helyenként ott a villamos és a troli is. Ahelyett, hogy fortyognának, nézzenek ki az ablakon, és csodálják meg a belváros lenyűgöző épületeit, amiket a metróból nem látnának.

Lehet amiatt pufogni, hogy a 4-6-oson kívül még nem klimatizáltak a villamosok, és lehet gyönyörködni Duna-parti képekben, amelyek a világ tíz legszebb villamosvonala közé választott 2-esen utazva tárulnak elénk. Télen lehet idegeskedni, amiért dugó van az Andrássy úton, a troliban meg nagykabátban is fázunk, de akár le is törölhetjük a párás üveget, és gyönyörködhetünk a fényfüzérekkel megvilágított utcákban.

Lehet cifrákat káromkodni, amiért a fogaskerekű pont akkor nem jár, amikor szeretnénk vele Normafára feljutni, és gondolhatjuk azt is, sebaj, majd utazunk vele legközelebb, bérlettel úgyis ingyen van, a táj pedig minden évszakban gyönyörű. Mellesleg ha nincs ítéletidő és egészséges a lábunk, két-három megállót akár sétálhatunk is

Fotó: bkk.hu, Mervai Márk

Ezt is szeretjük