Ha felveszed a sisakot, nem csatába indulsz

Nem bringások és autósok, hanem elsősorban emberek vesznek részt a közlekedésben. A városban ez a szemlélet már él.

Természetes, hogy amikor egyre jobb idő van, egyre több ember merészkedik ki a szabadba. Az egyik legjobb szabadtéri program pedig a bringázás. Korábban én is szinte napi szinten tekertem - csak úgy, szabadidő, vagy ha tetszik, sportolás céljából. Így pedig sok embert megismerhettem - és nem mindig pozitív körülmények közt.

A héten terjedt a neten egy fotó, amin bringások egy csoportja egymás mellett halad egy láthatóan nem nagy forgalmú úton. A kép több helyen is megjelent, és komoly indulatokat szült "autósok" és "bringások" közt, hogy az autósok így, meg a bicajosok úgy. Azon túl, hogy ez persze buta általánosítás, érdemes odafigyelni, mert egy évről évre felbukkanó probléma került ezzel idén is felszínre.

A probléma pedig szerintem addig áll fenn, amíg a közlekedésben részt vevők csoportokra osztják egymást, akik között egy ütközet folyik. Márpedig a közlekedésben emberek vesznek részt, és csak másodsorban bringások vagy autósok, esetleg gyalogosok. Mindenkinek el kellene fogadni, hogy létezik a másik, és ugyanannyi joga van abban az időben azon a helyen tartózkodni, mint bárki másnak.

Azt is el kellene fogadni, hogy a kerékpáros nem csak akkor kell legyen eltűrt személy az úton, ha a nyeregben ülő éppen munkába megy, vagy a gyógyszertárba. Ahogy az autóst sem az alapján ítéljük meg, hogy most éppen fontos ügyben igyekszik a NAV-hoz, hogy "csak" a nagyihoz siet linzert enni. Teljesen mindegy ugyanis a cél. Így a sportoló bringást sem érdemes az erdőbe, a kerékpárútra vagy egy egészen más, jelen esetben részletezni nem kívánt helyre küldeni - ahogy minderre több példa is akadt a kommentekben.

Szerencsére Budapesten ezt már úgy tűnik, mindenki kezdi érteni. Ahogy nő a bringák száma, úgy tolódik ki a többiek ingerküszöbe is. Jó lenne, ha ezt át lehetne menteni a hétvégékre, amikor sokan gyerekekkel indulnak neki a hegyeknek, tavaknak, hogy ne a Széchenyi téri dugóban tekerjenek, hanem a várostól távol.

Persze annak is felelősség van a konfliktusok megelőzésében, aki bringára ül - láthatóság, védőfelszerelés, a bringa műszaki állapota, odafigyelés és persze a KRESZ betartása -, de azt azért lássuk be, hogy aki egy 1-2 tonnás fémdarabot irányít 50-130 kilométer/órás sebesség mellett, annak fokozott elővigyázatossággal kell eljárnia.

Csütörtökön elgázolták, majd cserbenhagyták Benkó Barbara mountainbike-versenyzőt. Szerencséje volt, a bukósisak megmentette a komolyabb sérüléstől. Én remélem, hogy egyre kevesebb hasonló esetről hallunk majd a következő hónapokban. Ne feledjük, nem a csatatérre megyünk, amikor sisakot húzunk, vagy beindítjuk a motort!

Ezt is szeretjük