Visszacserélnéd a karácsonyi ajándékot?
Szavatosság, jótállás, cserejog. Zavaros fogalmak a vásárlónak.
Idén voltak fancsali arcok az ajándékbontásnál? Akadt a családban, akinek nem volt őszinte a mosolya, amikor letépte a díszes csomagolópapírt? Mindenkinél előfordult már az a malőr, hogy a legjobb szándéka ellenére is rosszul választott meglepetést, vagy nem találta el a méretet, színt, fazont vagy anyagot.
A kereskedők felkészültek a visszacserélési rohamra, de sajnos akad bőven olyan tisztességtelen kereskedői mentalitással rendelkező forgalmazó is, aki nem jár el etikusan az esetleges vevői kéréseknél vagy reklamációknál.
Jó, ha van nyugta
Sor kerülhet termékcserére akkor, ha esztétikailag nem felel meg az ajándék, de akkor is, ha az, amit kaptunk, nem jó, működésképtelen vagy hibás. Mindkét esetben hasznos, ha rendelkezésre áll minden nyugta, blokk és számla.
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz minden ünnepi időszakban rengeteg megkeresés fut be amiatt, hogy a vevő nem a korrekt nyugtát kapta meg, hanem a számológépben lévő szalagot. Fontos, hogy a számlán a konkrétan kifizetett ár és a megfelelő termékszám legyen, mert elég sok visszaélés van ezzel kapcsolatban is.
Mit tehetünk, ha nincs blokk?
Nem csak a blokkal lehet igazolni a vásárlást
Ha jótállás van a termékre, és noha a blokk nincs meg, de a jótállási jegy igen, akkor a számlát nem szükséges bemutatni. Ha a vásárlásról csak a banki fizetést tanúsító bizonylat van, akkor a kereskedő nem kötelezhető arra, hogy foglalkozzon a reklamációval, mivel a banki bizonylatról nem állapítható meg a termék konkrét jellege. Jó tudni, hogy az elektronikus számla is elfogadható minden jótállási igénynél, cserénél vagy reklamációnál.
Ha nem tetszik a rénszarvasos pulcsi
Ha a megvásárolt ajándék minőségileg kifogástalan, nem lehet kényszeríteni a kereskedőt arra, hogy kicserélje. Természetesen saját maga eldöntheti az eladó, hogy lehetőséget ad arra, hogy mást válassz a számodra nem tetsző termék helyett, akár ráfizetéssel is, de erről a hajlandóságról érdemes már a vásárlásnál is meggyőződni.
Hibás terméknél kérhető rögtön a csere?
Ha kaptál mondjuk egy gyümölcsaszalót, és nem működik rendeltetésének megfelelően, akkor azt a forgalmazó elsősorban javítással fogja orvosolni. Lehet kérni a cserét, de ha nincs már ugyanolyan terméke az üzletnek, vagy csak jóval drágább aszalót tudnának helyette felajánlani, értelemszerűen a javítást fogják preferálni.
Ezeket biztosan nem cserélnéd vissza
Manapság nagy divat a retró, a vintage. A múlt évszázad, évezred ajándékaival nem nagyon lehet melléfogni, akár kapja, akár adja az ember.
Mi az a lélektani három munkanap, amíg cserélni kell?
Ez elsősorban a kötelező jótállás alá eső termékekre vonatkozik. Ha kaptál egy pazar kis HDR kamerát, de a családi fotózásnál kiderül, hogy nem működik a zoom funkció, akkor azt bizony a vásárlás konkrét dátumától számított három munkanapon belül jelezni kell.
Amelyik terméken nincs kötelező jótállás, annál két évig élhetsz a szavatossági igényeddel. Ez azt jelenti, hogy ha a fa alatt egy csinos csizma volt, aminek márciusban - rendeltetésszerű használat mellett - kitörik a sarka, akkor blokk ellenében kicserélik az üzletben, vagy levásárolható az ára.
Mi a helyzet az online vásárlással?
A legfontosabb különbség a bolti és az online vásárlás során a 14 - naptári - nap elállási jog, ami kizárólag az online vásárlás során illeti meg a fogyasztókat. Ez azt jelenti, hogy ha webáruházban vásárolt ajándékot kapsz, akkor indoklás nélkül visszaküldheted a terméket, és az árát visszakapod.
Ha mondjuk az apukád rendelt neked egy csavarhúzókészletet neten, és még meg sem érkezett az ajándék, de tudod, hogy nem fog tetszeni, akkor már kézhezvétel előtt jelezheted a forgalmazónak, hogy nem tartasz rá igényt. A visszaküldés költsége viszont téged fog terhelni
OLVASD EL EZT IS!
- bécs
- karácsonyi vásár 2013
Megnyílt a bécsi adventi vásár
- ünnep
- lélek