A garancia érvényesítése: a legfontosabb jogszabályok, hogy elérd az igazad

Ne hagyd magad megvezetni!

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Sajnos benne van a pakliban, hogy a jó szívvel adott - és nem is feltétlenül olcsó - ajándékról kiderül, hogy valamilyen hibája van: például a porszívó nem szív rendesen, a turmixgépet be sem lehet kapcsolni, vagy egy örökkévalóságnak tűnik, mire a laptop bebootol.

Azt, hogy nem ritka esetről van szó, az is bizonyítja, hogy a két ünnep között megrohamozzák az üzleteket a pórul járt vásárlók, ám akad olyan eladó, aki megpróbál kibújni kötelezettségei alól. Tudd meg, hogyan érvényesítheted a jogaidat!

Jótállás

Akár kötelező, akár szerződéses jótállásról legyen szó, a szerződés hibátlan teljesítéséért a jótálló felel, és a jótállás időtartama alatt a felelősség alól csak akkor mentesül, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítés után keletkezett - mondja ki a Ptk. 248. §.

Mikor kötelező a jótállás, és mikor nem az?

A 151/2003. (IX. 22.) Kormányrendelet mellékletében meghatározott termékekre vonatkozik - mégpedig értéküktől függetlenül - az egy év időtartamú kötelező jótállás:

  • hűtőszekrény, fagyasztó, kombinált hűtőszekrény,
  • mosógép, centrifuga, szárítógép és ezek bármely kombinációja, mosogatógép, vasalógép,
  • porszívó, gőzzel működő tisztítógép, szőnyegtisztítógép, padlósúroló és -fényesítő gépek,
  • varrógép, kötőgép,
  • személygépkocsi, motorkerékpár, kerékpár, babakocsi,
  • lakóautó, lakókocsi, utánfutós lakókocsi.

Számos más termék esetében csupán 10 ezer forint feletti vételár esetén érvényesül a kötelező jótállás - ezek listáját ide kattintva találhatod meg.

Ha valami bosszúság ért, akár valamelyik ajándékkal kapcsolatban, egy kis édesség afféle gyorssegélyként feledtetni tudja egy kis időre. Válogass az alábbi receptek közül!

A 7 legfinomabb karácsonyi csokis süti receptje

Nézegess képeket!

Elolvasom

Jogok minőségi kifogás esetén

Ha a jótállási idő alatt minőségi kifogás merül fel az árucikkel kapcsolatban, például nem, illetve nem megfelelően működik, vagy a rendeltetésszerű használat ellenére meghibásodik, a szavatossági jogok érvényesíthetők, úgymint kijavítás, kicserélés, árleszállítás.

Ha a termék hibás, első lépésben kérheted annak kijavítását vagy kicserélését, melyek közül - a főszabály szerint - választhatsz. Ám nincs mindig mód a választásra, ilyen eset, ha a választott szavatossági igény teljesítése lehetetlen, vagy, ha az a másik szavatossági igény teljesítésével összehasonlítva aránytalan többletköltséget eredményezne az eladónak.

A kijavítást vagy kicserélést  a fogyasztónak okozott jelentős kényelmetlenség nélkül kell elvégeznie az eladónak, arra törekedve, hogy a 15 napos határidőn belül maradjon. Csere esetén csakis olyan terméket vagy köteles elfogadni, mely adottságai, tulajdonságai tekintetében a korábbival azonos.

Amennyiben az eladó a termék kijavítását megfelelő határidőre nem vállalja, vagy nem végzi el, a hibát az ő költségére magad is kijavíthatod, vagy mással kijavíttathatod, továbbá ilyenkor választhatod az árleszállítást is, amikor is a vételár egy bizonyos részét elvileg visszakaphatod, de sajnos az sem kizárt, hogy hosszas tortúrának nézel elébe.

Az árleszállítás mértékét ugyanis a jogszabályok nem határozzák meg, az a felek megállapodásán, illetve a bíróság, békéltető testület döntésén múlik, annyi bizonyos csak, hogy a szerződés szerinti vételárból kell kiindulni.

Karácsony után ismét sokan megrohamozzák a boltokat - ekkor azonban nem vásárlás miatt, hanem azért, mert valamilyen probléma adódott a karácsonyi meglepetéssel. Sajnos akadnak kereskedők, akik lepecsételt jótállási jegy hiányára hivatkozva próbálnak kibújni kötelezettségük alól. Valójában elegendő a blokk a jótállás érvényesítéséhez. Mindazonáltal, biztos, ami biztos, vásárláskor érdemes időt fordítanod a jótállási jegy lepecsételtetésére - így megelőzhetsz egy esetleges vitás helyzetet.

Árleszállítás és elállás

Árleszállításra és az elállásra - melyek közül szintén választhatsz - akkor van lehetőséged, ha kijavításra vagy kicserélésre - a lehetetlenség
vagy az aránytalanság miatt - nem volt jogod, azt az eladó nem vállalta, vagy nem végezte el megfelelő határidőn belül, a számodra okozott
jelentős kényelmetlenség nélkül.

Elállás esetén a már teljesített szolgáltatások visszajárnak, vagyis az eladónak a termék visszavételével egyidejűleg a vételárat vissza kell adnia. Jelentéktelen hiba miatt azonban elállásnak nincs helye. Nem vagy köteles elfogadni, ha az eladó a termék árának levásárlását ajánlja fel, mivel ilyen szavatossági igényt nem ismernek a vonatkozó jogszabályok.

Netes vásárlásnál 14 napod van

A távollevők között kötött szerződésekről szóló 17/1999. (II. 5.) Kormányrendelet alapján úgynevezett elállási jog - a termék visszaküldésének joga, visszaküldési garancia - illet meg internetes vásárlás esetén. Ennek megfelelően vásárlóként egyoldalúan visszaléphetsz, és a termék visszaküldése esetén követelheted a kereskedőtől az általad kifizetett összeg visszatérítését.

Az elállási jog lényegében azt kompenzálja, hogy a vásárlás előtt nem volt lehetőséged a termék megvizsgálására, kipróbálására, illetve üzembe helyezésére.

Az elállás okát nem vagy köteles megnevezni - még a kereskedő kérésére sem. A fenti jogodat a termék átvételétől számított 14 naptári napon belül gyakorolhatod.

Háromnapos elállás

A háromnapos elállás sajnos csak a köztudatban létezik - ha fizikai boltban vásárolsz, hiába gondolod meg magad, a kereskedő nem köteles visszaadni a pénzed, illetve cserélni sem - persze eltérhet a fentiektől a javadra, ez azonban nem kötelessége.

Ha nincs jótállás

Akkor is reklamálhatsz, ha semmiféle garancia nem vonatkozik az adott termékre. A Polgári Törvénykönyv hibás teljesítésről szóló fejezete ugyanis - fogyasztói szerződés esetében - két év szavatossági időt biztosít, mely alatt ugyanazt kérheted, amit jótállás esetén.

A két év első hat hónapjában áll fenn az a törvényi védelem, mely szerint ellenkező bizonyításig úgy kell tekinteni a meghibásodást, mint ami már a teljesítéskor megvolt. A bizonyítás tehát a forgalmazó érdekkörében merül fel. A második 18 hónapban - vita esetén - a fogyasztó bizonyíthatja állítását. Ha nincs megoldás, a területileg illetékes békéltető testületekhez fordulhatsz. A kifogás előterjesztését követően jegyzőkönyvet kell felvenni, rögzítve a panaszod mibenlétét és pontos körülményeit.

Mi a helyzet az akciós termékkel?

Az akciós termékre, ha nem értékcsökkent, ugyanúgy vonatkozik szavatosság vagy adott esetben jótállás, mint a nem akciósra - azaz jogodban áll reklamálni. Kivétel ez alól természetesen az, amikor egy termék olyan hibával rendelkezik, melyet közöltek veled. Más hiba esetén azonban ilyenkor is érvényesíthető a szavatosság, illetve a jótállás.

Ezt is szeretjük