A garancia érvényesítése: a legfontosabb jogszabályok, hogy elérd az igazad
Ne hagyd magad megvezetni!
Sajnos benne van a pakliban, hogy a jó szívvel adott - és nem is feltétlenül olcsó - ajándékról kiderül, hogy valamilyen hibája van: például a porszívó nem szív rendesen, a turmixgépet be sem lehet kapcsolni, vagy egy örökkévalóságnak tűnik, mire a laptop bebootol.
Azt, hogy nem ritka esetről van szó, az is bizonyítja, hogy a két ünnep között megrohamozzák az üzleteket a pórul járt vásárlók, ám akad olyan eladó, aki megpróbál kibújni kötelezettségei alól. Tudd meg, hogyan érvényesítheted a jogaidat!
Jótállás
Akár kötelező, akár szerződéses jótállásról legyen szó, a szerződés hibátlan teljesítéséért a jótálló felel, és a jótállás időtartama alatt a felelősség alól csak akkor mentesül, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítés után keletkezett - mondja ki a Ptk. 248. §.
Mikor kötelező a jótállás, és mikor nem az?
A 151/2003. (IX. 22.) Kormányrendelet mellékletében meghatározott termékekre vonatkozik - mégpedig értéküktől függetlenül - az egy év időtartamú kötelező jótállás:
- hűtőszekrény, fagyasztó, kombinált hűtőszekrény,
- mosógép, centrifuga, szárítógép és ezek bármely kombinációja, mosogatógép, vasalógép,
- porszívó, gőzzel működő tisztítógép, szőnyegtisztítógép, padlósúroló és -fényesítő gépek,
- varrógép, kötőgép,
- személygépkocsi, motorkerékpár, kerékpár, babakocsi,
- lakóautó, lakókocsi, utánfutós lakókocsi.
Számos más termék esetében csupán 10 ezer forint feletti vételár esetén érvényesül a kötelező jótállás - ezek listáját ide kattintva találhatod meg.
Ha valami bosszúság ért, akár valamelyik ajándékkal kapcsolatban, egy kis édesség afféle gyorssegélyként feledtetni tudja egy kis időre. Válogass az alábbi receptek közül!
Jogok minőségi kifogás esetén
Ha a jótállási idő alatt minőségi kifogás merül fel az árucikkel kapcsolatban, például nem, illetve nem megfelelően működik, vagy a rendeltetésszerű használat ellenére meghibásodik, a szavatossági jogok érvényesíthetők, úgymint kijavítás, kicserélés, árleszállítás.
Ha a termék hibás, első lépésben kérheted annak kijavítását vagy kicserélését, melyek közül - a főszabály szerint - választhatsz. Ám nincs mindig mód a választásra, ilyen eset, ha a választott szavatossági igény teljesítése lehetetlen, vagy, ha az a másik szavatossági igény teljesítésével összehasonlítva aránytalan többletköltséget eredményezne az eladónak.
A kijavítást vagy kicserélést a fogyasztónak okozott jelentős kényelmetlenség nélkül kell elvégeznie az eladónak, arra törekedve, hogy a 15 napos határidőn belül maradjon. Csere esetén csakis olyan terméket vagy köteles elfogadni, mely adottságai, tulajdonságai tekintetében a korábbival azonos.
Amennyiben az eladó a termék kijavítását megfelelő határidőre nem vállalja, vagy nem végzi el, a hibát az ő költségére magad is kijavíthatod, vagy mással kijavíttathatod, továbbá ilyenkor választhatod az árleszállítást is, amikor is a vételár egy bizonyos részét elvileg visszakaphatod, de sajnos az sem kizárt, hogy hosszas tortúrának nézel elébe.
Az árleszállítás mértékét ugyanis a jogszabályok nem határozzák meg, az a felek megállapodásán, illetve a bíróság, békéltető testület döntésén múlik, annyi bizonyos csak, hogy a szerződés szerinti vételárból kell kiindulni.
Árleszállítás és elállás
Árleszállításra és az elállásra - melyek közül szintén választhatsz - akkor van lehetőséged, ha kijavításra vagy kicserélésre - a lehetetlenség
vagy az aránytalanság miatt - nem volt jogod, azt az eladó nem vállalta, vagy nem végezte el megfelelő határidőn belül, a számodra okozott
jelentős kényelmetlenség nélkül.
Elállás esetén a már teljesített szolgáltatások visszajárnak, vagyis az eladónak a termék visszavételével egyidejűleg a vételárat vissza kell adnia. Jelentéktelen hiba miatt azonban elállásnak nincs helye. Nem vagy köteles elfogadni, ha az eladó a termék árának levásárlását ajánlja fel, mivel ilyen szavatossági igényt nem ismernek a vonatkozó jogszabályok.
Netes vásárlásnál 14 napod van
A távollevők között kötött szerződésekről szóló 17/1999. (II. 5.) Kormányrendelet alapján úgynevezett elállási jog - a termék visszaküldésének joga, visszaküldési garancia - illet meg internetes vásárlás esetén. Ennek megfelelően vásárlóként egyoldalúan visszaléphetsz, és a termék visszaküldése esetén követelheted a kereskedőtől az általad kifizetett összeg visszatérítését.
Az elállási jog lényegében azt kompenzálja, hogy a vásárlás előtt nem volt lehetőséged a termék megvizsgálására, kipróbálására, illetve üzembe helyezésére.
Az elállás okát nem vagy köteles megnevezni - még a kereskedő kérésére sem. A fenti jogodat a termék átvételétől számított 14 naptári napon belül gyakorolhatod.
Háromnapos elállás
A háromnapos elállás sajnos csak a köztudatban létezik - ha fizikai boltban vásárolsz, hiába gondolod meg magad, a kereskedő nem köteles visszaadni a pénzed, illetve cserélni sem - persze eltérhet a fentiektől a javadra, ez azonban nem kötelessége.
Ha nincs jótállás
Akkor is reklamálhatsz, ha semmiféle garancia nem vonatkozik az adott termékre. A Polgári Törvénykönyv hibás teljesítésről szóló fejezete ugyanis - fogyasztói szerződés esetében - két év szavatossági időt biztosít, mely alatt ugyanazt kérheted, amit jótállás esetén.
A két év első hat hónapjában áll fenn az a törvényi védelem, mely szerint ellenkező bizonyításig úgy kell tekinteni a meghibásodást, mint ami már a teljesítéskor megvolt. A bizonyítás tehát a forgalmazó érdekkörében merül fel. A második 18 hónapban - vita esetén - a fogyasztó bizonyíthatja állítását. Ha nincs megoldás, a területileg illetékes békéltető testületekhez fordulhatsz. A kifogás előterjesztését követően jegyzőkönyvet kell felvenni, rögzítve a panaszod mibenlétét és pontos körülményeit.
Mi a helyzet az akciós termékkel?
Az akciós termékre, ha nem értékcsökkent, ugyanúgy vonatkozik szavatosság vagy adott esetben jótállás, mint a nem akciósra - azaz jogodban áll reklamálni. Kivétel ez alól természetesen az, amikor egy termék olyan hibával rendelkezik, melyet közöltek veled. Más hiba esetén azonban ilyenkor is érvényesíthető a szavatosság, illetve a jótállás.