"Az alkohol annyira káros, mint a csirke"

Közpénzből ösztönöznek ivásra

Fiatalokat céloz meg a pezsgőt népszerűsítő kampány.

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

A Magyar Turizmus Zrt. közpénzből reklámozza a pezsgő- és habzóborfogyasztást. Sőt, versenyt hirdet a fiatalok között, hogy minél több hasonló terméket igyanak. Vajon jó ötlet ez egy olyan országban, ahol elképesztően magas az alkoholisták száma? Egyáltalán törvényes-e alkoholt reklámozni, ha az állam a megrendelő? A hatóság szerint mértékletességre sarkall a kezdeményezés, de az orvos ezt máshogy látja.

A kampánnyal a fő probléma, hogy nem arról szól, hogy ha már valaki vásárol alkoholt, akkor hazai terméket válasszon, hanem konkrét fogyasztásra ösztönöz. A kampány augusztus végéig tart, de novemberre is terveznek aktivitást.

Autókról kínálják a pezsgőt a járókelőknek

A Magyar Turizmus Zrt. agrármarketing vezérigazgató-helyettese, dr. Simon Péter, illetve a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal vezetője, Mészáros Kálmán hirdetett kampányt a hazai pezsgők fogyasztásának ösztönzése érdekében.

A Törley Pezsgőpincészetben tartott sajtóeseményen elhangzott, azon szeretnének változtatni, hogy ne csak a karácsonyi és szilveszteri ünneplések idején fogyasszuk a hazai pezsgőket és habzóborokat, hanem a mindennapokban is fogyjon több ilyen ital. Manapság a hazai fogyasztás 80%-a ugyanis ezen időszakra esik.

A Boldogság Buborékai szlogennel operáló reklámkampány egyértelműen a fiatalabb korosztályt célozza, és nem csak a közterületeken már látható óriásplakátokban merül ki.

A kezdeményezés Facebook-alkalmazásán keresztül például alkohol fogyasztása közben kell képeket csinálni, és azokat feltölteni, amivel újabb hazai gyártású pezsgőket nyerhetnek a felhasználók. A Hirado.hu szerint azt tervezik, hogy Budapest utcáin autókról kínálják majd pezsgővel a járókelőket.

800 ezer alkoholista országa vagyunk

A központi Statisztikai Hivatal - KSH - adatai szerint 2013-ban 12 413 alkoholistát tartottak nyilván. Az alkoholfüggők teljes, a hivatal által becsült száma azonban ennek sokszorosára rúg, a KSH szerint tavaly 434 ezren voltak. Ám ez csak a hivatalos statisztika.

- Magyarországon legalább 800 ezer orvosi értelemben alkoholfüggő beteg van, aki ha inni kezd, nem tud mértéket tartani. Ha két-három hozzátartozóval számolunk, ez 1 millió 600 ezer-2 millió 400 ezer ember, akiket testközelből és súlyosan érint az alkoholizmus - állítja az általunk megkérdezett addiktológus szakember.

Az orvos szerint az rendjén lenne, ha felvennék a harcot az ellenőrizetlen anyagokból és körülmények között előállított termékekkel szemben. Ha már valaki úgyis iszik alkoholt, igyon jó minőségűt. Ám a szakember ebben a kampányban nem lát ilyen üzenetet.

A kampány egyik felelőse, a NÉBIH Borászati és Alkoholos Italok Igazgatósága szerint a "reklámkampány a kulturált, jó minőségű pezsgő fogyasztásának népszerűsítését szolgálja, mely alapvetően nem vezethet az alkoholizmus növekedéséhez, terjedéséhez, inkább mértékletességre nevel". Érdekes ez egy olyan kampánynál, ahol a mindennapok italává szeretnék tenni a pezsgőt.

A NÉBIH válaszában a Magyar Turizmus Zrt.-hez - MT - irányított, mivel ők felelnek a kampány koordinálásáért. Az MT szerint a kampány "felhívja a figyelmet a mérsékelt fogyasztás fontosságára, hiszen egyetlen termékcsoport - legyen az alkohol, baromfi- vagy sertéshús - mértéktelen fogyasztása sem egészséges. A jelenlegi kampány kreatívjában is mindenütt jól láthatóan szerepel a 'Fogyassza mértékkel!' figyelmeztetés." Ez utóbbi azért érdekes, hogy szerepel a válaszban, mert ez törvényileg kötelező, minden kereskelmi alkoholos ital reklámján fellelhető, holott ezek aligha a mértékletességre nevelés céljából készültek.

Bár a köztéri plakátokon tényleg szerepel a plakátok jobb alsó sarkában, halvány betűkkel a figyelmeztetés, nem túl feltünő, a Facebookon szereplő képekre pedig már nem is került rá a figyelmeztetés.

Komoly szigor az alkoholos italok hirdetése terén

Az Egészségügyi Világszervezet - WHO - felmérése szerint - erről angolul itt olvashatsz - Európában az alkoholizmus az egyik leggyakoribb halálok. A májzsugor, a rák és az alkoholos állapotból fakadó balesetekben elhunytak száma arányait tekintve a balti országokban, illetve Romániában és Magyarországon a legmagasabb.

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban arról dilemmázunk, hogy miért ülünk fel a legfrissebb trendekre, miért követjük megszállottan a divatirányzatokat, valamint a fogyasztás és a reklámvilág pszichológiájának is a mélyére ástunk. Pintér Ada beszélget Márton Szabolccsal az Indamedia csoport ügyfélélmény igazgatójával, és Kazár Zalán Kristóffal a Femina újságírójával.

Promóció

Az alkoholos italok reklámja egyébként nem tilos, ám szigorú szabályokhoz kötött. Egy italreklám nem szólhat fiatalkorúaknak, nem ösztönözhet mértéktelen fogyasztásra, illetve nem sugallhatja, hogy az alkoholos termék fogyasztása hozzájárulhat a társadalmi sikerhez. Ez utóbbi érthetőbben azt jelenti, hogy a reklám nem üzenheti, hogy az ivás trendi. Az MT szerint a "kampány kreatív elemei, annak üzenete nem sérti az alkoholtartalmú italokra vonatkozó jogszabályi rendelkezéseket, és a Magyar Reklámetikai Kódex alkoholtartalmú italok reklámozására vonatkozó kívánalmainak is megfelel". Persze lehet, hogy a boldogság nem tekinthető társadalmi sikernek, merthogy ezzel azonosítják a pezsgőfogyasztást.

A kampány a magyar államnak 50 millió forintjába kerül.

Nem minden projekt olyan gördülékeny, mint a pezsgőt népszerűsítő kampány. Nézd meg, milyen terveket szúrtak el Budapesten!

9 milliárd forintból szemétdomb épült a fővárosban

Nézegess képeket!

Elolvasom

Fotók: facebook.com/boldogsagbuborekai. Plakát: 444.hu

Ezt is szeretjük