Amadeus korának legismertebb szopránja volt - Katherina Cavalierit egy opera-énekesnő kelti életre
Szigeti Karina a József Attila Színház Amadeus című színjátékában alakítja a híres női szopránt.
Szigeti Karina fiatal, vibráló személyiség. Operaénekes. Bátor lány, hisz a József Attila Színház Amadeusában először szólal meg élőben Katherina Cavalieri karaktere. A játszók között olyan otthonosan mozog, mintha mindig is a színház életének része lett volna. Ellentmond minden sztereotípiának, amit az opera-énekesnőkről tartanak. Cserfes, vidám beszélgetőpartnerre leltem benne.
Különleges dolog, hogy egy opera-énekesnő prózai darabhoz csatlakozik. Mi volt az első gondolatod, amikor Dobri Dani, a darab zenei vezetője felkért?
- Nagyon örültem neki. Képzeld, egyszer jelentkeztem a Színművészeti Egyetemre is, harmad rostáig jutottam. Szóval kacérkodtam a gondolattal, hogy színész legyek. Az operánál ez talán kicsit izgalmasabb játéklehetőség. Több alkalom adódik a csapatjátékra. Egy ária eléneklése individualistább műfaj, míg egy prózai darabban az összjáték csak együtt megy. Ráadásul ebben a színházban tényleg családias a hangulat.
Akkor mégis, miért opera?
- Zeneakadémiát végeztem, és egészen kicsi korom óta énekelek. Az első emlékek egyike, hogy hintázás közben, ahogy visz a lendület, egyre hangosabban énekelek. Ahogy nőttem, „komolyodtam”. Nyolcévesen népdaléneklési versenyt nyertem. Az iskolai énektanárnőm is ösztökélt, hogy érdemes zenével foglalkoznom. A meghatározó „találkozás” tinédzserként ért: Callas Toscája volt. Annyira elvarázsolt, hogy - emlékszem - egész nap ezt hallgattam. Szünet nélkül. Akkor lettem a műfaj szerelmese.
Első szerep?
- Nehéz kérdés… három éve végeztem az egyetemen, de sokáig koncertlehetőségek találtak csak meg, ami pályakezdőként persze szuper lehetőség, de mégsem egy operaszerep. Spinto szopránként - na, ezt hogy magyarázzam meg? Szóval nem drámai szoprán vagyok, hanem előtte egy lépéssel. Olyan, mint a rozé és a vörösbor közötti különbség: Tosca, és nem Turandot. Ezek a szerepek nehezek, és nem fiatalon találják meg az embert. De majd egyszer… Addig is maradok Katherina Cavalieri, aki amúgy egy létező személy. Habár sok minden távol áll az Amadeusban a valóságtól, ő valóban korának egyik legismertebb és elismertebb szopránja volt. Valóban Salieri tanítvány volt, és ahogy azt sejteti az előadásunk, egy, az élet adta szépséget nem megvető, öntörvényű nő volt.
A változókorról tabuk nélkül - Hogyan küzdj meg az életközepi válsággal nőként?
Iványi Orsolya, a menopauzaedukáció egyik legnagyobb hazai szószólója, tabuk nélkül beszél a változókor testi-lelki kihívásairól, és arról, hogyan élhetjük meg ezt az időszakot, mint új kezdetet. A Femina Klub novemberi előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz az életközepi krízisek kezelésére, és megtudhatod, hogyan értelmezhetjük újra önmagunkat, karrierünket és kapcsolatrendszerünket.
További részletek: feminaklub.hu/
Használd az „IVANYI” kuponkódot, és 20% kedvezménnyel vásárolhatod meg a jegyed!
Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.
Időpont: 2024. november 27. 18 óra
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
És te? Te is öntörvényű vagy?
- Bizonyos értelemben igen, bizonyos értelemben nem. Várjál…? Lehet, hogy teljesen az vagyok? Nem, inkább céltudatosan megyek a magam útján. Mindig is tudtam, honnan hova szeretnék eljutni. Fontos, hogy mindeközben ne lépjek át másokon, és ne bántsak meg senkit. Igyekszem megtalálni a hasonlóan gondolkodókat, így nem egy állandó harc az életem. Erről eszembe jut a gyerekkorom: a szüleim egészen pici koromtól önállóságra neveltek, nem telepedtek rám. Élveztem a bizalmukat, így egészséges módon ki tudott alakulni az az iránytű, ami megmutatja, mikor járok a helyes utamon. Magabiztosan tudom szervezni az életem, nincs szükségem a visszaigazolásokra.
Kitől fogadsz el kritikát? Visszajelzést?
- A nálam tapasztaltabb pályatársak vagy egy adott produkcióban velem együtt alkotók között megtalálom azt, aki képes objektív visszajelzést adni. A barátom pályatárs, így az ő véleményére nagyon adok… habár lehet, hogy ő elfogult.
Szoktatok „örömzenélni” otthon? Előkerül a gitár, lekerül a porvédő a zongoráról?
- Párom, aki tenor, klasszikus gitárból szerzett először végzettséget. Úgyhogy előfordul a „csak úgy” zenélés. Gyakorolni és vívódni is szoktunk együtt. Tök jó, hogy tudunk egymásnak szakmai tanácsot is adni. Gyakorlatilag egymástól és egymás által tanultunk meg igazán énekelni. Az a jó, hogy mind a ketten izgulunk egymásért és magunkért.
Van egy sztereotípia: az opera-énekesnők nagyok, kövérek, és fennhordják az orrukat. Te ettől nagyon messze állsz. Vajon lehet, hogy a generációváltás nem csak a külső jegyekben mutatkozik meg? Megérkeznek azok az operaénekesek, akiket a fiatalok is megszerethetnek, idollá tehetik, és akik talán visszacsábítják a tizen-, huszonéves generációt az Erkelbe és az Operaházba?
- Ötven-hatvan évvel ezelőtt sem ez volt az ideál. Volt valóban egy ilyen időszak is, de szerencsére újra fontos a külső megjelenés. Ahogy a technika fejlődött, egyre kevésbé volt fontos az énektechnika. Áténekelni egy zenekart, nem volt kérdés. Ma már az operaszínpadokon sem idegen a mikrofon. A CD-minőségű énektudás pedig a hangmérnök kezén, és nem az énekes hangján, tudásán múlik.
Régen, mire az ember pályára került, már az első szárnypróbálgatásokkor is készen volt. Tréningben volt a teste, a hangja, a lelke. A sok „segítség” ellene dolgozik az énekesnek, hisz mire birtokába kerül a megfelelő tudásnak, és kész lesz a nagy szerepekre, addigra középkorú, magára kevésbé igényes nőként vagy férfiként lép színpadra. Aki nem nyitott a zenére, az nyilván nem tud „mibe beleszeretni”. Remélem, hogy mi, fiatalok megtaláljuk a technika vívmányai és a klasszikus, olasz operaiskola között a megfelelő egyensúlyt, és nem csak hangilag erős, hanem a közönség által szerethető művészként lépünk színpadra. Jó lenne néhány olyan óriásplakátot látni, ahol huszon-, harmincéves fiatal operaénekesek mosolyognak ránk, és nem csak popzenészek.
Karina hatalmas szenvedéllyel mesél a hivatásáról. Órákig hallgatnám szívesen. Egy pillanatra önmagát is félbeszakítva kérdezi: - Tudod, mit mond Tasnádi Bence Mozartként az opera műfajáról?
- Abban különbözik bármelyik másik műfajtól - elemzi Figaro története kapcsán -, hogy nem kell külön-külön végighallgatni a szobalány, a kamarás, a férj, a feleség gondolatait, mert a zene képes egyidejűleg kifejezni mindegyikük hangulatát, mondanivalóját. Ezért élő az opera, nem egy muzeális műfaj. Mekkora csoda, hogy a párhuzamosan hömpölygő szólamok és librettó egyszerre - a Figaro esetén hét ember összjátéka - közvetít megannyi gondolatot és érzelmet.
Hömpölygő személyiség. Ahogy beszél, belém ötlik: vajon miben tud megpihenni, hogy tud megállni egy pillanatra.
- Alapvetően nagyon érdeklődöm minden iránt, ami a szépséghez kötődik. Meditatív pillanat például a sminkelés. Érdekel az is, másokban is a szépség. Kint és bent egyaránt. Fontos, hogy ez a kettő összhangban legyen. Ha valaki nem tudja „lefordítani” a lelkét a világ számára, akkor lehet, hogy elcsúszik a gondolat, nem derül ki, ki lakozik a korpusz mélyén.
Szereposztás
Antonio Salieri: Fila Balázs
Wolfgang Amadeus Mozart: Tasnádi Bence
Constanze Weber, Mozart felesége: Kónya Merlin Renáta
II. József, Ausztria császára: Chajnóczki Balázs
Johanna Kilian von Strack gróf, császári kamarás: Molnár Zsuzsanna
Franz Orsini Rosenberg gróf, a Császári Opera igazgatója: Quintus Konrád
Gottfried von Swieten báró, a Császári Könyvtár prefektusa: Galkó Balázs
Első Venticello, Szellőcske, hírek, rémhírek és pletykák hordozója: Előd Álmos
Második Venticello, Szellőcske, hírek, rémhírek és pletykák hordozója: Horváth Sebestyén Sándor
Katherina Cavalieri, Salieri tanítványa: Szigeti Karina