Ma 80 éves Nagy Anna: a Szindbádban gyönyörű, a Pacsirtában csúf színésznő volt

Nagy Anna még főiskolás volt, amikor kiválasztották a Pacsirta címszerepére.

Húsvéti tojásvadászat
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Nagy Anna 1940. június 6-án született Budapesten, és már gyerekként vonzotta a színészet, gyakran járt a közeli moziba, édesanyjával pedig a Budapesti Operettszínházba. Bár elsőre nem vették fel a Színművészetire, Gellért Endre utánaküldetett, hogy mindenképp próbálkozzon jövőre is, hiszen 1958-ban 2500-an jelentkeztek, közülük került be a legjobb húsz közé, és csak a harmadik körben esett ki. 

A következő évben fel is vették, 1963-ban diplomázott. A főiskola utolsó évét végezte, amikor 23 évesen Ranódy László filmrendező őt választotta címszereplőnek Kosztolányi Dezső Pacsirta című művének filmváltozatába. 

Nagy Anna és a Pacsirta

- Én később úgy hallottam, hogy Ádám Ottó, az osztályfőnököm mondta Ranódy Lászlónak, hogy itt van ez a kislány, aki nagyon tehetséges, és bár valószínűleg fiatal a Pacsirta szerepére, de azért nézzétek meg.

Nagy Anna 1969-ben és a Pacsirta címszerepében, elcsúfítva
Nagy Anna 1969-ben és a Pacsirta címszerepében, elcsúfítva
Fotó: MTI/Keleti Éva, Pacsirta

- Én akkor eléggé nehéz élethelyzetben voltam, mert a főiskola utolsó évében édesanyám és édesapám két hét alatt haltak meg. Meggyötört, nyúzott lány voltam, úgyhogy ha annyira nem is csúnya, mint a Pacsirta, azért azt hiszem, közelítettem erősen a szerephez - mesélte a színésznő 2013-ban Kelecsényi László filmtörténésznek a Magyar Művészeti Akadémia rendezvényén. 

A próbafelvétel jól sikerült, de a rendező azt mondta, nagyon fiatal, kellene valamit kezdeni a külsejével, hogy hiteles legyen a szerepben. 

- Akkor még nem volt olyan fejlett a sminktechnika, mint most. Bekentek egy kollódium nevű oldattal. Tízezer ember közül egy van, akinek a bőre nem bírja, az az egy én voltam. Mint a kígyó, vedlettem utána. Vittek az elsősegélyre a Rókus Kórházba. Ezt követően csináltattak egy magánfogorvossal műfogsort, ami egy centire állt el a sajátomtól. Meg kellett tanulnom, hogyan beszéljek vele. 

A cikk az ajánló után folytatódik

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. Podcast-sorozatunk legújabb részében a testpozitivitás került terítékre. Tényleg építő jellegű vagy egyre egészségtelenebb a body positivity mozgalom? Mitől függ a testünkkel való viszonyunk? Miért mennek általában a nők plasztikáztatni?

Promóció

Sokáig benne maradt a csúnya lány skatulyájában, azóta is kérdezgetik, hogy gyönyörű, fiatal színésznőként hogyan merte elvállalni a szerepet. 

- Én azt gondoltam, hogy ez egy gyönyörű szerep. Én csak a belsejét láttam. Ádám Ottó arra nevelt és tanított bennünket, hogy a színészet nem a magamutogatásból áll, nem a külső teszi, a belső, a lélek megtartása a fontos. Kosztolányit amúgy is különösen szerettem, nagyon közel állt hozzám a költészete. Akkor még elég felületesen, de ismertem, olvastam a Pacsirtát is. Számomra nagy boldogság volt eljátszani, és szinte eszembe sem jutott az, hogy ez visszavet majd, hiszen utána sorra következtek azok a szerepek, amik erre a pacsirtaságra utaltak. Ahogy Törőcsik Mari mondta: magától föltekeredett a hajam kontyba. 

Nagy Anna 2015-ben, a munkásságát megidéző Hogy volt?! című műsorban
Nagy Anna 2015-ben, a munkásságát megidéző Hogy volt?! című műsorban
Fotó: MTVA/Zih Zsolt

Nemcsak a szerep volt különleges, hanem a színészgárda is. Páger Antal a filmben nyújtott kiemelkedő alakításáért 1964-ben megkapta a cannes-i filmfesztiválon a legjobb férfialakítás díját. Mellette olyan neves színészek játszottak, mint Latinovits Zoltán, Darvas Iván, Bessenyei Ferenc, Szendrő József, Gózon Gyula, a színésznők közül pedig Tolnay Klári, Bara Margit és Törőcsik Mari. 

Ekkora nevek mellett a fiatal színésznő nagyon szorongott, de mindenki olyan szeretettel bánt vele - különösen filmbéli apja és anyja, Páger Antal és Tolnay Klári -, hogy hamar feloldódott, emellett sokat segítettek a kezdő színésznőnek. Tolnay szinte barátnőjeként kezelte, Cannes-ban is együtt voltak a rendezővel.  

- Akkor még állt a vasfüggöny, borzalmas nagy dolog volt, hogy egy filmfesztiválra 1964-ben kihívtak. Kezdő színésznőként nem volt sok ruhám. A Filmgyár ruhatárának vezetője nagyon kedves volt, segített. Kitalálta, hogy én olyan hepburnös vagyok, és egy olyan csodálatos ruhakölteményt csináltattak nekem, aminek olyan stílusa volt, mint Audrey Hepburnnek.  

Nagy Anna, Ranódy László filmrendező és Tolnay Klári 1964 májusában a Pacsirta című magyar film bemutatóján a cannes-i nemzetközi filmfesztiválon
Nagy Anna, Ranódy László filmrendező és Tolnay Klári 1964 májusában a Pacsirta című magyar film bemutatóján a cannes-i nemzetközi filmfesztiválon
Fotó: MTI/FRK

- De sok más egyéb ruhát is kaptam, amikben benne volt a leltári szám, hiszen vissza kellett őket adni. Az akkor már régóta pályán lévő Tolnay Klárikának is kölcsönben volt az a keppje, amiben látni minket, hogy feszítünk a cannes-i lépcsőn. Amikor Párizsban a Magyar Filmnapokon voltunk, megdicsértek minket, milyen elegánsak vagyunk. Nem tudták, hogy ha a cipzárt lehúznám, kilógna a leltári szám - mesélte az Aranykor című műsorban. 

Prokopp Dórának azt mondta, a filmvásznon nehezen mosta le magáról a csúnya lány szerepét, de a debreceni színházban nagyon jó élete volt, remek szerepeket kapott, a vidéki teátrumban nem befolyásolta a szereposztást a filmes múltja. Volt Gruse a Kaukázusi krétakörben, Nyina a Sirályban, és érdekes kiruccanást tett a musical világában a My Fair Lady Elisájaként, amit nagyon sokan láttak, sokan megszerették. 

- Amikor 1975-ben visszahívtak egy vendégjátékra, eljátszottam immáron másodszorra Gorkij Kispolgárokjában Tatjánát, ami a vizsgaszerepem volt. A sors érdekessége, hogy 1984-ben, amikor már régen a Madách Színházban játszottam, ismét előadtuk a Kispolgárokat, akkor pedig Tatjana anyját alakítottam, és Kiss Mari volt a lányom. Ez a szerep végigkísérte az életemet. Nagyon szeretem is Gorkijt, sajnos, azt érzem, keveset játsszuk.

Téltündér a Szindbádban

1971-ben Huszárik Zoltán rendező és Sára Sándor operatőr alkotásában, a Szindbádban tündöklően szép Téltündérként maga mögött hagyta a csúnya lány szerepét. Huszárik Zoltánnal a forgatás idején szerettek egymásba, és gyermekük is ekkor fogant, a film híres korcsolyázós jelenetében már a szíve alatt hordta gyermekét. Huszárik Kata tízéves volt, amikor a rendező elhunyt, és később ő is színésznő lett, mint édesanyja.  

Ugyancsak az Aranykorban mesélte el, hogy Latinovits Zoltánnal nem indult zökkenőmentesen a kapcsolatuk. Ugyanazzal a sofőrrel mentek forgatni egy nagyon hideg, fagyos, téli napon, és előbb Nagy Anna szállt be a kocsiba, majd a vezető Latinovits és Ruttkay Éva otthonához hajtott, ami előtt már húsz percet is várakoztak, mire a színésznő második kérésére a sofőr előkerítette a színészlegendát.

- Amikor beszállt a kocsiba, annyit nem mondott, hogy fapapucs, mire én a sofőrnek megjegyeztem, hogy legalább annyit kéne mondani, hogy bocsánat. Latinovits meglepődött, nem volt hozzászokva, hogy valaki rászól, pláne nem egy fiatal színésznő. Kiszállt, és annyit mondott: "Nagy Annával nem utazom!" Mondtam magamban, hogy akkor pá, akkor majd lemegyünk csak mi a Balatonra, mert akkor még úgy volt, hogy ott vesszük fel a korcsolyázós jelenetet. 

A konfliktus rányomta a bélyegét a híres jelenet felvételére is, közben egy szót sem szóltak egymáshoz. A nap végén aztán Ruttkay Évával és Huszárik Zoltánnal négyesben elmentek vacsorázni, ami aztán a színésznő számára szép emlék maradt. 

Emlékezeteset alakított Ranódy László 1976-ban bemutatott, Árvácska című filmdrámájában, Móricz Zsigmond azonos című regényének feldolgozásában is Kedvesanyám szerepében. 

Pásztor Erzsi, a Tolnay Klári Művészeti díjjal kitüntetett Nagy Anna és Rátkai Erzsébet Jászai Mari-díjas iparművész, színházi látvány-, díszlet- és jelmeztervező a mohorai Tolnay Klári Emlékházban 2019 szeptemberében
Pásztor Erzsi, a Tolnay Klári Művészeti díjjal kitüntetett Nagy Anna és Rátkai Erzsébet Jászai Mari-díjas iparművész, színházi látvány-, díszlet- és jelmeztervező a mohorai Tolnay Klári Emlékházban 2019 szeptemberében
Fotó: MTI/Komka Péter

Nagy Annát 1987-ben Jászai Mari-díjjal, 2010-ben életműdíjjal tüntették ki a 41. Magyar Filmszemlén. 2013 óta érdemes művész, 2019-ben Tolnay Klári-díjat kapott. 

Pécsi Ildikó egykor és ma

Az aranyember Noémijaként robbant be 22 évesen, a ’60-as évek szexszimbóluma lett. Előfordult, hogy két év alatt nyolc alkotásban játszott főszerepet. A magyar Gina Lollobrigidának nevezett sztár emlékezetes alakítást nyújtott Rózsa, a cigány lány szerepében az 1963-ban forgatott, A Tenkes kapitánya című sorozatban, amit olyan legendás alkotások követtek, mint az Indul a bakterház vagy a Linda.

Ma 80 éves Pécsi Ildikó: Az aranyember szőke sztárja a ’60-as évek szexszimbóluma volt

Nézegess képeket!

Elolvasom
Ezt is szeretjük