Az ellopott Raffaello-festmény felforgatta a maffiózócsalád életét: csak nevetni lehet ezen a brooklyni mesén

Az Orlai Produkciós Iroda világpremieren mutatta be a Woody Allen által írt Brooklyni mesét.

Brooklyni mese

Az élet nehézségeit csak úgy lehet néha átvészelni, ha nemcsak másokon, de magunkon is tudunk nevetni. Ez különösen igaz volt a pandémia idejére. Woody Allen a koronavírus-járvány idején írta meg Brooklyni mese című darabját, melyet világpremierként mutatott be az Orlai Produkciós Iroda október elején a Belvárosi Színházban Szabó Máté rendezésében, Zöldi Gergely fordításában. 

Brooklyni mese

Khell Csörsz díszlete egy első generációs maffiózócsalád brooklyni nappalijába repít bennünket, ahol a bútordarabok és berendezési tárgyak mindegyike azt hivatott közölni: itt van mit a tejbe aprítani. Mészáros Máté a gengszterfőnök, „kacsás” Sal szerepében olyan szerethető és vicces már a bemutatkozójában, mint Sylvester Stallone volt az Oscarban Angelo „Franco” Provolone bőrébe bújva. Hivalkodik vele, hogy ő bizony még egy könyvet sem olvasott el, az iskolát sem fejezte be, mégsem válik lenézett figurává, rá tényleg igaz, hogy az élet iskoláját járta ki: kitanulta, hogy lehet az utca szemetéből megélni, kiismerte az emberek gyengéit, pszichológiai trükköket tud alkalmazni úgy, hogy egyiknek sem ismeri az elméleti hátterét. 

brooklyni mese meszaros mate
Fotó: Orlai Produkciós Iroda

Az élete akkor kezd bonyolódni, amikor egy orgazdától (Schruff Milán) jó áron megvesz egy lopott  Raffaello-festményt, azt a Madonnát és gyermekét ábrázoló alkotást, amit az egész világ keres. Csakhogy Salnek nem a bűnüldöző szervekkel gyűlik meg a baja, hanem a családjával, ráadásul akkor, amikor az egyik lánya esküvőjére készül. 

Neje, a háttértáncosból lett luxusfeleség, Terry (Járó Zsuzsa) szeret hivalkodni azzal, amijük van, így ragaszkodik hozzá, hogy a festmény a nappaliba kerüljön ki. Akkora hatással van rá, hogy felébrednek benne rég eltemetett karriervágyai, amiket a ház stílusának újrahúzásában él ki, miközben ő maga és megjelenése is megváltozik. 

brooklyni mese-jaro zsuzsa-meszaros mate
Fotó: Orlai Produkciós Iroda

Lányaikra is hat a Madonna és gyermeke. László Lili tipródó, önmagát kereső Angelináján látszik elsőként a változás. Eddig is tipródott, biztosan feleségül akar-e menni apja egyik emberéhez, a szintén maffiózócsaládból származó Tonyhoz (Rohonyi Barnabás), de a páratlan művészeti alkotás ráébreszti, mennyire szeretett gyerekként képeket alkotni és talán inkább ezzel kellene foglalkoznia. Keres magának egy kifinomult lelkű tanárt, ahelyett hogy az esküvőszervezésbe ölné szabadidejét, ami betegesen féltékeny, a másikat folyton kontrollálni akaró vőlegényét még inkább kikészíti. Egyre kérdésesebb, hogy a jegyesek ténylegesen szeretik-e és látják-e a másikat, vagy csak családi pozíciójuknak kívánnak megfelelni a házasságkötéssel. 

brooklyni mese laszlo lili
Fotó: Orlai Produkciós Iroda

Bíró Panna Dominika játssza a harsányabb, bulikirálynő fiatalabbik testvért, Isabellát, akit lassabb, de annál meglepőbb végkifejlettel szippant be a festmény. Az ő párja sem tud eleinte mit kezdeni szerelme változásával. Mészáros Martin Vitója butuskább, egyszerűbb, de szerethetőbb lélek, mint Tony, vicces szösszenetei szinte külön stand up jelenetként szórakoztatnak bennünket. 

brooklyni mese-meszaros martin
Fotó: Orlai Produkciós Iroda

A második felvonásra átalakul a nappali, ahogy vele együtt az új életutakat kereső szereplők egy része is. Ficzere Béla Vincéje egyenesen a gengszter mivoltát kérdőjelezi meg, Cseh Judit Millie-je, Terry barátnőjének szerepében kimondja a kellemetlen igazságokat, és színre lép Andrew Chase, festő, Angelina fiatal tanára is. Dékány Barnabás éleslátó, kedves, csetlő-botló figurájában fedezhető fel leginkább Woody Allen.  

A Brooklyni mese elgondolkodtat az évszázadokat túlélő művészeti alkotások erejéről, az ösztönökről, a pszichológiai játszmákról, a fiatalok és a középkorúak útkereséséről, de leginkább felhőtlen szórakozással, kirobbanó kacajokkal ajándékoz meg, két felvonás erejéig mindenki a színház falain kívül hagyhatja a mindennapok kisebb-nagyobb problémáit. 

Cover-fotó: Orlai Produkciós Iroda

Ezt is szeretjük