Vizeletcsepegés szülés után: tartós vagy ideiglenes? Az orvos válaszolt
Dr. Oláh Orsolya szülész-nőgyógyász válaszolt kérdéseinkre.

wc-papir
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A szülés jelentette fizikai igénybevétel után sok nő tapasztal vizeletcsepegést, vizelettartási nehézségeket. A dolog jelentkezése ugyan nem törvényszerű, de igen gyakori, és, bár nincs benne semmi szégyellnivaló, kellemetlen a nők számára.

Sokan pironkodnak felhozni a nőgyógyászuknál, de az okokra és a megoldásra, illetve, hogy mennyire lesz ez tartós, minden érintett kíváncsi. Megkérdeztük dr. Oláh Orsolya szülész-nőgyógyászt a témában.

Miért jelentkezik, és mikor múlik el?

Az, hogy mi áll a vizeletcsepegés, a vizelettartási nehézség jelentkezésének hátterében, az elsődleges kérdés, amit érdemes megismerni.

- A hüvelyi szülés komoly próbatétel a medencefenék számára. A magzati koponya áthaladásával a medencefenék izmai és kötőszöveti elemei egy bizonyos fokig megnyúlnak, és a vizelettartásért is felelős tartószerkezet meggyengülhet. Fizikai erőkifejtésre, például köhögésre, tüsszentésre így a vizelet könnyebben elcseppenhet - mondta el a szülész-nőgyógyász.

A vizelettartási probléma szülés után tehát abszolút természetes dolog, mégis, a legtöbb nő aggodalommal figyeli a testét, mikor enyhül és szűnik meg a kellemetlennek érzett dolog.

- Változó, van, akiknél pár hét alatt megszűnik, van, akinek több hónap kell, a legtöbb esetben viszont egy év leforgása alatt teljesen helyreáll a vizelettartás. Ritka, hogy ezt követően is tartósan megmaradjon, de azért előfordul. Aztán a menopauzában megint visszatérhet az ösztrogénszint csökkenésével, de ez már egy másik kérdéskör - mondta dr. Oláh Orsolya.

A regenerálódás segítése

Minden érintett mielőbb szeretne túljutni a vizelettartási nehézségeken, ám a szervezet regenerálódását türelemmel ki kell várni. Segíteni azonban lehet a folyamatot.

- A gyógyulási folyamatot gyorsíthatjuk a medencefenék megerősítésével. Ennek a legismertebb módja a gátizomtorna, más néven Kegel-torna, ami a medencefenéki izomzat edzéséből áll. Ez nem egy egységes rendszer, ahány intézmény létezik, annyi a különböző felépítésű gyakorlatsor van, ami nem baj, mert lehet mindegyik hatékony.

A cikk az ajánló után folytatódik

Egyedül elsajátítható a helyes gátizomtorna-gyakorlatsor?

- A gátizomtorna betanításához én mindig javasolom, hogy keressenek fel egy gátizom-terapeuta gyógytornászt, mivel tb-finanszírozott betanítás kevés helyen elérhető, viszont szakember nélkül könnyű elakadni. Az eredmény viszont legtöbbször a kitartás függvénye, sokan elveszítik a lelkesedésüket pár hét után.

Nemcsak a gátizomtorna segíthet. Létezik erre a célra kapható, házilag alkalmazható szerkezet is:

- Nagyon hatékonynak tartom az otthoni használatra kifejlesztett hüvelyi elektrostimulátor készülékeket, mert ezekkel egy rutin érhető el, jobban a mindennapok részévé tud válni a medencefenék erősítése. Napi egy - általában 20 perces - program lefuttatásával kutatások szerint ugyanolyan hatékony eredmény érhető el, mint önmagával a gátizomtornával - mondta az orvos.

Ezt is szeretjük