A 6 legfontosabb mikrotápanyag terhesség alatt: ezeket javasolják a szakértők
Bizonyos vitaminok és ásványi anyagok fogyasztására érdemes odafigyelniük a kismamáknak.

GettyImages-1184284805
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A terhesség alatt különböző fontos vitaminok, mikrotápanyagok fogyasztását javasolják a szakértők, de sok esetben egyáltalán nem mindegy, melyik trimeszterben, és hogyan viszik be őket a kismamák.

A magzat egészséges fejlődésében kiemelkedő szerepet játszanak az MDOSZ szakemberei által sorolt tápanyagok, amiknek a pontos beviteli mennyiségéről is tájékoztatást adtak.

D-vitamin

A D-vitamin valójában egy előanyag, amely napfény hatására vagy táplálék által jut a szervezetbe, ahol számos lépésben aktiválódik egy szteránvázas hormonná. Szinte minden szervrendszer működését befolyásolja, különösen fontos az egészséges csontanyagcseréhez.

GettyImages-1241115570
Fotó: Go / Getty Images Hungary

Megfelelő szintje számos nem kívánt anyai és magzati állapot megelőzését támogatja. Hiánya negatív hatással lehet a termékenységre és a várandósság kimenetelére, nagyobb az esély bizonyos terhességi kórképek, valószínűsíthetőleg a terhességi cukorbetegség és a preeclampsia - ami jellemzően a 20. terhességi héten kialakuló kórosan magas vérnyomás és fehérjeürítés - kialakulására. Várandósság alatti étrendi kiegészítése csökkenti a koraszülés és az alacsony születési súly kockázatát.

A hazai konszenzus a várandósság alatt ajánlható dózist 600 NE-ben, biztonságosan bevihető legnagyobb mennyiségét 4000 NE-ben határozza meg. A jelenleg forgalomban kapható hazai magzatvédő vitaminok átlagosan 200-1000 NE D-vitamint tartalmaznak. Hetente egyszeri magas dózis D-vitamin pótlása több héten keresztül - élettani adatok alapján - jelenleg nem javasolható terhességben. Fontos, hogy a D-vitamin-kiegészítés egyéni szükséglet alapján, igény szerint a komplex magzatvédő készítmény mellett külön, egykomponensű D-vitamin szedésével együtt valósuljon meg. 

Folsav

A B9-vitaminnak is nevezett vízoldékony mikrotápanyag a várandósság előtti, alatti étrend-kiegészítés fontos része, hiszen rendkívüli szerepe van örökítőanyagunk, a DNS szintézisében és a sejtosztódási folyamatokban. Hiánya esetén nehezített lehet a fogamzás, gyakoribb a beágyazódás zavarának és a spontán vetélésnek az esélye.

GettyImages-1184229539
Fotó: yulka3ice / Getty Images Hungary

Meghatározó jelentősége van annak, hogy mikor kezdődik meg a folsav étrendi kiegészítése, hiszen a magzat idegrendszerének fejlődése a 28. napon zárul, éppen ezért lényeges a várandósság tudatos tervezése, valamint korai felismerése. A leggyakoribb idegrendszeri defektusok, velőcsőzáródási rendellenességek megelőzését a fogantatás előtt legalább 1-3 hónappal megkezdett, rendszeres folsavbevitel biztosíthatja leginkább. A jelenlegi hazai és nemzetközi ajánlások napi minimum 400 mikrogramm folsavkiegészítést javasolnak a várandósság tervezésétől a 12. terhességi hétig, valamint azt követően is, amennyiben kompenzálásra szorul a táplálékkal történő felvétel.

Magasabb dózis abban az esetben ajánlott, ha a szülők kórtörténetében velőcsőzáródási rendellenesség, diabetes mellitus vagy az anya esetében korábbi spontán vetélés szerepel. A hazánkban elérhető terhesvitaminok átlagosan 400-800 mikrogramm folsavat tartalmaznak, azonban forgalomban vannak jóval magasabb, 3000-5000 mikrogramm napi dózist biztosító egykomponensű készítmények is, melyeket csak szakorvosi javaslat és felügyelet mellett lehet alkalmazni. A megfelelő étrend-kiegészítő választásához minden esetben szakembertől kell tanácsot kérni.

Vas

A vas létfontosságú tápanyag a vérképzés, a keringés, génszabályozás és számos enzim megfelelő működése szempontjából. Vashiány leggyakrabban az állati táplálékok jól felszívódó, ezáltal magasabb hasznosulást biztosító hem-vas formájának elégtelen bevitele esetén alakul ki.

GettyImages-1211590691
Fotó: iamnoonmai / Getty Images Hungary

A megnövekedett szükséglet biztosítása, valamint a terhességi vashiányos vérszegénység megelőzése érdekében általában étrendi kiegészítést igényel. Várandósság alatt ajánlott bevitelét napi 30-60 mg dózisban határozzák meg. Az elérhető evidenciák alapján elmondható, hogy a várandósság alatti vaskiegészítés segít az anyai vashiány és vérszegénység megelőzésében, azonban további terhességi komplikációk kivédése érdekében, preventív célú alkalmazása egyelőre kevésbé tisztázott.

Fontos tudni, hogy étrendi tényezők sora képes befolyásolni a vas felszívódását, ezáltal hasznosuló mennyiségét is. A kávé, tea, kakaó és vörös bor úgynevezett fenolos vegyületei, a növényi táplálékok fitáttartalma gátolják, a kalcium jelentősen megzavarhatja, ezzel szemben a természetes és szintetikus aszkorbinsav, vagyis a C-vitamin fokozza a vasfelszívódást. Éppen ezért vasat tartalmazó étrend-kiegészítő készítmény szedésével egy időben érdemes C-vitamint is fogyasztani.

B-vitamin-család

A B-komplex elnevezés nem véletlen a vízben oldódó B-vitaminokra, hiszen funkciójuk összetett, összefügg egymással. Szerepük van a különböző anyagcsere-folyamatokban, így a sejtek energiatermelésében, valamint a vörösvértestek képződésében. Várandósság alatt kiemelt szerepe van a B12-vitaminnak, azaz kobalaminnak, hiszen a folsavval, vassal együtt felelősek a magzati sejtek növekedéséért, az anyai vérszegénység, a koraszülés, az alacsony születési súly, valamint csecsemőkori, legfőképp idegrendszeri zavarok megelőzéséért.

A cikk az ajánló után folytatódik

Az anyai B12-vitamin-hiány legtöbbször tünetmentes, jellemzően növényi alapú táplálkozás, állati táplálékok alacsony bevitelének következménye lehet. Előfordulhat még alultápláltság és nem megfelelő szociális körülmények mellett, az esetek kis százalékában pedig vészes vérszegénység okozza. A fentebb már részletezett folsav, azaz a B9-vitamin kivételével a többi B-vitamin várandósság alatti szükséglete átlagosan 25%-kal nő, így ennek megfelelően kell alakítani az étrendi kiegészítés szükségességét. Annak ellenére, hogy a legtöbb magzatvédő multivitamin B-komplex-tartalmú, érdemes tájékozódni a pontos összetételről, szükség szerint másik vagy további kiegészítő készítményt választani.

Kalcium

A kalcium a szervezet számos funkciója szempontjából elengedhetetlen ásványi anyag, kiemelten felel a csontok mineralizációjáért és a sejthártyák fenntartásáért. Várandósság alatt aktívan szállítódik a méhlepényhez, az anyai szükséglet ennek megfelelően nő, főleg a harmadik trimeszterben. A megnövekedett igény, ami átlagosan 1200 mg/nap, fedezhető táplálékokból, emellett egyéni szükséglet függvényében étrend-kiegészítővel. 300-2000 mg kalcium szedése javasolható a kalciumegyensúly és a csontsűrűség megőrzése, valamint magzati rendellenességek megelőzése érdekében.

GettyImages-1194286996
Fotó: fcafotodigital / Getty Images Hungary

A legújabb tudományos bizonyítékok alátámasztják, hogy a várandósság alatti kalciumkiegészítés felére csökkentheti a preeclampsia, másnéven terhességi toxémia kialakulásának esélyét. Jelentősen megemelt, napi 1500-2000 mg kalciumkiegészítés terhességi komplikációk magas kockázata esetén és/vagy alacsony étrendi bevitel mellett ajánlott, lehetőleg napi 3 részletben, étkezés közben adagolva. A hazai terhesvitaminok napi dózisa jellemzően 120-250 mg kalciumot tartalmaz, ami a táplálékkal bevitt kalcium mellett is további kiegészítést igényelhet.

Jód

A jód létfontosságú tápanyag az anyagcsere- és növekedési folyamatokban, ezenkívül a pajzsmirigyhormonok bioszintézisének meghatározó szereplője. Reproduktív korú nők esetében a közepes és súlyos jódhiány jelentősen csökkenti a teherbe esés valószínűségét. A várandósság alatt megváltozó anyagcsere-folyamatok és hormontermelődés - a magas szintű bizonyítékok hiányának ellenére is - alátámasztják az étrendi kiegészítés megfontolását.

GettyImages-902453044
Fotó: 13-Smile / Getty Images Hungary

A táplálékkal fedezett egyéni jódbevitel mellett napi 150-250 mikrogramm jódpótlás ajánlott. A többkomponensű terhesvitaminok átlagos jódtartalma igen széles, 0,15-240 mikrogramm közötti skálán mozog, ezért külön odafigyelést igényel, hogy a várandós egyéni állapotának legmegfelelőbb napi dózis biztosított legyen.

8 kolinban gazdag étel, amit minden kismamának érdemes fogyasztani

Ha a várandós anyák a terhesség során kolinban gazdag ételeket fogyasztanak, az a kisbabáik számára rendkívül hasznos kognitív előnyökkel jár majd.

(Képek forrása: Getty Images Hungary)

Ezt is szeretjük