Jó vagy rossz, ha sok játéka van a gyereknek? Érdekes kísérletet végeztek
A gyerekek többségének rengeteg játéka van: vajon jó ez a tudomány emberei szerint?

A játék természetes önfejlesztő tevékenység. Még a kezükkel-lábukkal is játszanak, ha nem adnak játékot a babák kezébe. A színes, különböző tapintású, formájú és méretű játékok pedig - mint különböző ingerek - segítik a kicsik szellemi fejlődését.
A téren azonban, hogy a gyereket körülvevő túl sok játék nem hat-e éppen ellenkezőleg, megoszlanak a vélemények. A játékok gyerek köré ömlését nem könnyű megakadályozni, megállítani: mind a szülők, mind a környezet részéről érkezik időről időre egy-egy ajándék, ami szaporítja a készletet, még akkor is, ha babaszületés előtt a legtöbb szülőjelölt határozottan kijelenti, hogy csak annyi játéka lesz a gyereknek, amennyivel tényleg játszik, és egy darabbal sem több.
Kérdés, hogyan hat a gyermek agyára, szellemére a rengeteg játék: árt, vagy sem? Szakértők utánamentek a dolognak, és gyerekek bevonásával vizsgálatot végeztek.

Sok vagy kevés játék?
A szakértők 36 két-három éves gyerek bevonásával végezték a vizsgálatot, melyben megfigyelték, több játékkal vagy kevesebbel hatékonyabb-e a játék a gyermek fejlődése szempontjából.
32-féle játékot használtak a vizsgálat során, melyeket három kategóriába soroltak: oktatási, fejlesztő célzatú játékok - formák, színek, alapfokú számolást fejlesztő játékok -, szerepjátékok, illetve cselekvésre késztető, azaz működtetést, aktivitást igénylő játékok csoportját különböztették meg.
A gyerekek először négy, majd egy másik játékidőben 16 játékkal voltak körülvéve. Minden fent említett csoportból vettek ki játékokat a számukra, a négyjátékosban maximum egy, a 16 játékosban maximum négy játék lehetett elemes. Megfigyelték, hány játékkal játszottak a gyerekek, mennyi ideig játszottak egy játékkal, és egyazon játékkal hányféle játékot játszottak.

Érzelmek logikája - Hogyan vannak jelen az érzelmek a logikus gondolkodásban?
A Femina Klub novemberi vendége Dr. Mérő László matematikus, pszichológus lesz, akivel Szily Nóra, az estek háziasszonya az érzelmek és az elme bonyolult viszonyáról beszélget. Körbejárjuk, mit jelent valójában az érzelmi intelligencia, megismerjük az érzelmek szerkezetét, és hogyan alkalmazhatjuk a felismeréseinket mindennapi problémáink megoldásában is.
Pontos részletek az estről itt olvashatók: femina.hu/feminaklub
Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.
Időpont: 2023. november 6. 18 óra
Helyszín: Thália Színház
Promóció
Az eredmények
Az eredmények igazolták a szakértők előzetes feltevését: a kevesebb játék jobb minőségű játszást biztosíthat. A látottak alapján a szakértők arra a következtetésre jutottak, hogy, amikor több játékot kaptak a gyerekek, amellyel játszhattak, akkor ugyan szám szerint több játékot is vettek a kezükbe, de a játékban való elmerülés és az egy játékra szánt idő csökkent.
Így tehát a kísérlet rámutatott, hogy a kevesebb ebben az esetben is több: a gyerekek, hiába öröm számukra a sok játék, kevesebbel profitálnak többet. Az elmélyült, hosszasabb játék képes a szellemi gyarapodást igazán szolgálni, nem pedig a rövidebb ideig tartó, felületesebb.
Szülőként érdemes ezt észben tartani, és, ha sok is a játék, azok nagy részét kosarakban, dobozokban tárolni, hogy ne cincálják szét a gyerek figyelmét. Jobb megkérdezni, mivel szeretne éppen játszani a gyerek, és csak azt a játékot elővenni, hogy az azzal való játékban igazán elmélyülhessen, ezzel is fejlesztve önmagát.