Waldorf, Montessori, Rogers
Melyik való a gyermekednek?
Sokan csak divatnak tekintik a különleges iskolákat, pedig hasznosak lehetnek.

Ez is érdekelhet

Legyen mindannyiunk szívügye a fejlődés! (x)

Téli álomesküvő a Rosinante Fogadóban*** (x)

Mit diktál a téli kabáttrend 2018-ban? A stylist tippjei (x)

Hogyan segíts, ha bedugult a pici orra? Az orröblítés aranyszabályai (x)

10 hely, amiről álmodoznak a magyarok - Idén csupán egy európai város került fel a listára. (x)

beauty and style

Hajmeresztő pulóverek a 80-as évekből – Nem tudjuk, hogy sírjunk vagy nevessünk-e »

Zseniálisan egyszerű trükk a szemüveg bepárásodása ellen: olcsóbb, mint gondolnád »

Körömlakk a hűtőben: tényleg tartósabb fedést ad, ha hidegben tárolod? Kipróbáltuk »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A környezet, ahol a gyerek a nap nagy részét tölti, döntő hatással van későbbi tanulmányi eredményére és pályaválasztására, így végső soron azt is befolyásolja, miképp boldogul majd felnőttként. Nem csoda hát, hogy az óvoda- vagy iskolaválasztás nem kevés fejtörést okoz a szülőknek.

Annál is inkább, mert a hagyományos iskolák mellett ma már számos alternatív tanintézet is működik, különböző programokkal. Tudd meg, ezek milyen lehetőséget nyújtanak a gyerkőcöknek, és melyik lehet a legmegfelelőbb csemetédnek!

Montessori - segítség, hogy a gyerek maga boldoguljon

Az első olasz orvosnő, Maria Montessori által kifejlesztett módszer a gyermek személyiségének tiszteletén alapul. Célja, hogy a gyerekek megtanuljanak segítséget kérni és elfogadni - no és persze viszonozni azt. Montessori elmélete szerint a nevelés lényege, hogy a kicsik képessé váljanak döntések hozatalára, hogy a későbbiekben megállják a helyüket az állandóan változó világban. A doktornő azt vallotta, hogy minden gyermekben megvan a cselekvési vágy, illetve a világ megismerésére való igény, csak annak kibontakozását kell elősegíteni.
 
Ennek megfelelően a Montessori-intézetekben a pedagógusok a gyerekekkel együtt határozzák meg a kereteket, és közösen tűzik ki a tanulmányi célokat, ám amiben megegyeztek, azt el is várják tőlük. A szerződésszegés következményekkel jár, a büntetés azonban soha nem öncélú, hanem sokkal inkább arra irányul, hogy a csemetének lehetősége nyíljon kiköszörülni a csorbát - olyannyira, hogy a lehetséges szankciókról is közösen dönt a gyerek és a pedagógus. A Montessori-módszer teljes mértékben kizárja a tekintélyelvűséget, a porontyok csak annyi irányítást kapnak, hogy a koruknak megfelelő szinten kellő önállóságra tegyenek szert.

Milyen gyerkőcnek ajánlott?

A Montessori testre szabott módszer lehet csemetéd számára, ha önbizalomhiánnyal küzd. Amennyiben nem találja fel magát az új helyzetekben, és a hagyományos tanintézményekben kevés barátja van, a szabadabb nevelési elvek segíthetik a kibontakozásban. Ha nehezére esik nemet mondani, és túlságosan is igyekszik megfelelni mindenkori környezetének, sokat tanulhat abból, hogy saját maga határozza meg az elérendő célokat. Ám ahhoz, hogy idővel másképp láthassa önmagát, a világot, illetve az abban elfoglalt helyét, nagy valószínűséggel a te közreműködésedre is szükség lesz.

Rogers - személyiség-központú nevelés

A Rogers-pedagógiát megalkotó Carl Rogers amerikai pszichológus úgy tartotta, hogy a gyermek személyisége akkor képes leginkább kibontakozni, és úgy érheti el képességei maximumát, ha empátia, őszinteség és bizalom veszi körül.

Módszere a gyermek elfogadásán alapul. A Rogers-módszer követői azt vallják, hogy, ha egy gyermek jól érzi magát a bőrében, akkor mindez a teljesítményében is megmutatkozik, ezért az oktatás során a szociális tanulás ugyanakkora jelentőséggel bír, mint a tantárgyi tudás. Az intézetekben a pedagógusok a felmerülő problémák megoldása során a csemeték érzéseiből indulnak ki. A nyugodt óvodai-iskolai életet biztosító szabályokon túl igyekeznek minél kevesebb korlátot állítani a porontyok elé, miközben ügyelnek arra is, hogy azok a szabadság birtokában ne zavarják társaikat. Irányítás helyett arra törekszenek, hogy mintát mutassanak a gyerkőcöknek.

A kommunikáció során a tanárok keresik a közös hangot a diákokkal, miközben szinte észrevétlenül megtanítják a gyerekeket arra, hogy agresszió nélkül is kiállhatnak magukért. Tudatosítják bennük mind önmaguk, mind társaik értékeit, így a gyerekek fokozatosan eljutnak a felismerésig, miszerint mindenkinek vannak jó és kevésbé jó tulajdonságai. Így végül könnyebben elfogadják önmagukat és környezetüket is.

Jó, ha tudod
A speciális iskolákból nehéz lehet átülni a klasszikus oktatási rendszer részét képező egyetemekre, illetve főiskolákra. Ha a gyerek az érettségiig egy ilyen intézmény tanulója, akkor általában egy plusz évet javasolnak, amit átlagos középiskolában tölt el.

Milyen gyerkőcnek ajánlott?

Gyermekednek ideális megoldást jelenthet a Rogers-féle óvoda vagy iskola, amennyiben a felülről jövő irányítást rosszul viseli, ám jó csapatjátékos, aki készen áll a másokkal való együttműködésre. Jó, ha tudod, hogy a felvételinél azokat a jelentkezőket részesítik előnyben, akik a koruknak elvárható szinten érdeklődnek a világ dolgai iránt, és nyitottak az új információkra.
 
 
Mennyibe kerül?
A Montessori-, a Waldorf- és a Rogers-iskolák többnyire alapítványi vagy magánintézmények. A tandíj 20 és 46 ezer forint között mozog, melyet havonta kell fizetni. Szerencsére azonban az állami iskolákon és óvodákon belül is egyre elterjedtebbek az alternatív módszerek: sok helyen indítanak Montessori jellegű osztályokat.

Waldorf - a fej, a kéz és a szív összhangja

A 20. század ismert szellemi tanítója, Rudolf Steiner által kidolgozott Waldorf-módszer tiszteletben tartja a gyermek emberi méltóságát. A fej, a kéz és a szív együttes, egymásra épülő művelésén alapul, olyan módszerek alkalmazásával, melyek mindvégig a csemete fejlettségéhez, életkori szükségleteihez alkalmazkodnak. Így saját tempójában haladva fedezheti fel az őt körülvevő világot. A gyerek a maga módszerei szerint ismerkedhet meg a lehetőségek széles körével, és szabadon kiválaszthatja közülük a személyiségének leginkább megfelelőt.

A Waldorf-féle óvodapedagógia a gyermekben működő természetes erők kibontakoztatását támogatja, amihez a természetes anyagokból készített játékeszközök, a művészeti jellegű foglalkozások éppúgy hozzájárulnak, mint a rendszeres mesemondás. Ugyanakkor a hagyományos családi háztartás megismerése is szerepel a programban.
 

A nevelés az utánzásra épül - a kicsiknek az óvónők, illetve az idősebb csoporttársak viselkedése jelenti a követendő mintát. Az első és legfontosabb fejlesztő tevékenység pedig a játék, minél szabadabb, spontánabb formában. Az iskolában is megtartják ezt a szabad gondolkodásmódot, és az intellektuális, a művészi és a manuális fejlesztés egyforma szerepet kap.

Milyen gyerkőcnek ajánlott?

Bár ez a módszer lényegében minden csemetének megfelel, jó, ha tudod, hogy számos Waldorf-intézetben szívesen látják a problémás gyerekeket is. Sok szocializációs problémákkal küszködő vagy kevésbé jó képességű gyerek, aki a hagyományos iskolákban és óvodákban nem találja a helyét, gond nélkül beilleszkedik a Waldorf-intézetek meleg, családias környezetébe.

Ne feledd azonban, hogy a módszer erősen épít a szülői részvételre - csak akkor válaszd tehát, ha nem áll távol tőled, hogy esetenként együtt kirándulj, alkoss, zenélj a kicsikkel, és persze időd is van minderre.

Ezt is szeretjük